معاون استانداری فارس: حفظ سلامت و امنیت مردم باید خط قرمز مسئولان باشد

معاون استانداری فارس: حفظ سلامت و امنیت مردم باید خط قرمز مسئولان باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: حفظ سلامت و امنیت مردم باید خط قرمز مسئولان باید باشد.اولین وظیفه حاکمیت، تامین سلامت و امنیت است و لذا هیچ مسئولی در هیچ موقعیتی نمی‌تواند از این موضوع به هر بهانه‌ای غفلت کند.

اسماعیل محبی پور در کمیته سلامت استان فارس با موضوع بررسی وضعیت بیماری سالک در این استان افزود: اگر حاکمیت نتواند سلامت و امنیت مردم را در حداکثر مقدورات خودش تامین کند سایر خدمات زیر سوال می‌رود. 

وی با اشاره به رخداد سقوط ساختمان متروپل آبادان افزود: در چنین شرایطی دشمنان هم از وقوع چنین اتفاقی سوء استفاده می کنند اما جدا از بحث امنیت روانی، سلامت مردم باید خط قرمز ما باشد و این را باید به شعار خود تبدیل کنیم.

اقشار محروم در معرض آسیب بیشتری از بیماری سالک هستند
معاون استانداری فارس بیان کرد: بحث سالک هزینه‌های مالی و روانی زیاد و بعضاً جبران ناپذیر برای فرد مبتلا و خانواده او به دنبال دارد و برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد هزینه می‌کند.
محبی پور افزود: در این بین جمعیت محروم و مظلوم ما می تواند دچار بیشترین آسیب شود چرا که اقشار مرفه معمولا از نظر بهداشت مراقب خود هستند و برای این منظور هزینه نیز می‌کنند اما مناطق حاشیه ای و اقشار ضعیف هستند که نیاز به کمک و مساعدت دولت دارند و به همه ارکان حاکمیت تاکید داریم که نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: از آنجا که دولت سیزدهم به دنبال برقراری عدالت و افزایش آرامش اقشار محروم جامعه است در موضوع بهداشت باید توان و انرژی بیشتری بگذاریم.

برای جمع آوری سگ های ولگرد اقدام جدی شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به معرفی سه عامل انتشار سالک شامل ویروس، ناقل و مخزن گفت: در جلسه‌ای که با حضور فرمانداران نسبت به افزایش سگهای ولگرد به عنوان یک عامل نگران کننده در انتشار سالک اشاره شد که باید نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد اقدام جدی شود.
محبی پور افزود: امروز حوزه بهداشت و درمان فارس از جهت پیشرفت به نقطه‌ای رسیده که خیلی خوب تشخیص داده می‌شود اما با فرض اینکه فارس در بحث سالک در وضعیت کبود قرار دارد باید کارها با جدیت دنبال شود.
وی گفت: از دانشگاه علوم پزشکی فارس انتظار داریم که با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب بر مساله دانش بنیان در نامگذاری شعار امسال از ظرفیت این نامگذاری در جذب بودجه های پژوهشی برای اقدامات دانش بنیان استفاده کند.

به گفته متخصصان، عامل بیماری سالک، انگل لیشمانیا است که در بدن موش صحرایی وجود دارد. پشه سالک بعد از خوردن خون موش صحرایی و آلوده شده به این انگل با گزش انسان او را آلوده می‌کند.  محل زندگی پشه ناقل سالک، مخروبه‌ها، شکاف دیوارها و محل تجمع زباله و کودهای حیوانی است. با پاکسازی و بهسازی اینگونه نقاط، محل زندگی این پشه‌ها نابود می‌شود و تعداد آنها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.