مشاهده خرس سیاه آسیایی در حاجی آباد

مشاهده خرس سیاه آسیایی در حاجی آباد
خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و ایران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست حاجی آباد گفت: با ثبت نخستین عکس خرس سیاه آسیایی در شهرستان حاجی آباد( شمالی‌ترین شهر استان هرمزگان)، این گونه به تنوع زیستی حیات وحش این شهرستان افزوده شد.

شاهمراد جعفری ادامه داد: این شهرستان از نظر تنوع زیستی دارای گونه‌های پلنگ، گرگ، گراز، کل و بز، قوچ و میش، انواع پرندگان بومی و مهاجر و خزندگان است که با تصویربرداری از این گونه، خرس سیاه آسیایی نیز به تنوع زیستی حیات وحش شهرستان حاجی آباد اضافه شد.

جعفری افزود: براساس گزارش‌ها و ارسال تصاویر از ردپا و وجود خرس در برخی از مناطق این شهرستان از سوی جوامع محلی، با بررسی‌های صورت گرفته و همکاری موسسه حامیان حیات وحش، پایش و تصویربرداری از این گونه صورت گرفت.

وی گفت: خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و ایران بشمار می‌رود و بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در آستانه انقراض قرار دارد و ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی شده است.

جعفری با اشاره به اینکه این گونه در کشورهای ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد، تصریح کرد: مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در هرمزگان از شهرستان‌های شرقی شامل رودان، بشاگرد و میناب تا منطقه حفاظت شده باز در غرب استان و ارتفاعات حاجی آباد است.