مسئولین بوشهر با جان مردم بازی می کنند!

کسی زیربار آمار متروپل های بوشهر نمی رود

مسئولین بوشهر با جان مردم بازی می کنند!

جدا از ساختمان های قدیمی با کاربری تجاری که با تکانی نسبتا شدید آوار می شوند، چند بلندمرتبه ناتمام و بعضا رها شده در خیابان های اصلی و پرتردد شهر وجود دارد که طی سالیان اخیر پیرامون رعایت ضوابط فنی در آن و حتی نداشتن پروانه ساختمانی آن ها، حرف و حدیث های مطرح شده است.

بیش از یک هفته است حادثه دلخراش متروپل آبادان در سرتیتر اخبار کشور قرار دارد؛ فاجعه ای که قدرت حسین عبدالباقی مالک پروژه و فساد سیستم اداری خصوصا شهرداری، علت آن ارزیابی می شود.

همزمان با بیرون کشیده شدن جنازه های جان باختگان این حادثه از زیر آوار، هشدارهای متعددی به گوش می رسد که از وجود متروپل های دیگر در نقاط مختلف کشور حکایت دارد و اخطارهای فراوان به مالکان آن ها بی نتیجه بوده؛ اما در بوشهر تا امروز مسئولانی که در این خصوص مسئولیت دارند، سکوت در پیش گرفته اند.

واقعیت این است در کنار بناهای بافت تاریخی و فرسوده شهر یا ساختمان های قدیمی پرتردد در بازار و خیابان های اصلی که مثل بمب ساعتی با یک تکان نسبتا شدید آوار می شوند، در بوشهر طی سال های اخیر برخی مجتمع های تجاری و مراکز خرید قد برافراشته اند که هیچ نهاد ذیربطی از جمله آتش نشانی زیربار استاندارد و ایمنی آنها نمی رود!

در این بین، چند بلندمرتبه ناتمام و بعضا رها شده در خیابان های اصلی و پرتردد شهر وجود دارد که طی سالیان اخیر پیرامون رعایت ضوابط فنی در آن و حتی نداشتن پروانه ساختمانی آنها، حرف و حدیث های مطرح بوده و شهرداری در مقاطعی از ادامه کارشان جلوگیری کرده، ولی مجددا فعال شدند؛ بدون آنکه توضیح داده شود آیا نگرانی ها واقعا رفع شد یا زور مالکانش چربید؟

سکوت درباره متروپل های بوشهر

پیگیری چند روزه برای کسب توضیحات مقام های مسئول درباره وضعیت ساختمان های مشابه متروپل در بوشهر بی نتیجه بود؛ سکوتی که اگر ادامه یابد، بازی با جان مردم است.

سید سعید علم بلادی رییس نظام مهندسی ساختمان استان بوشهراز جمع بندی درباره وضعیت ساختمان های غیرایمن بوشهر برای مصاحبه در این خصوص و اعلام آمادگی  کرده بود اما طی تماس ها با وی جهت مصاحبه، با این پاسخ همراه بود که «هنوز در حال جمع بندی هستیم و اگر تا هفته بعد نهایی شد، مصاحبه می کنیم

حسین حیدری شهردار بوشهر هم از آمادگی شهرداری برای ارائه توضیحات در این زمینه طی جلسه ای حضوری نوشت. اما پیگیری دو روز اخیر برای این گفتگو نتیجه بخش نبوده است.

همچنین در نشست علنی عصر سه شنبه شورای شهر بوشهر درباره حادثه متروپل یک کلام گفته نشد، دیگر ابراز نگرانی از وجود چنین ساختمان هایی و ضرورت شناسایی و اقدامات مناسب شهرداری پیشکش!

از طرفی تا این زمان استاندار یا معاون عمرانی و حتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری پیرامون ساختمان های ناایمن بوشهر اظهارنظری نداشته اند.

این درحالی است که روز دوشنبه وزیر کشور در بخشنامه ای به استانداران، آن ها را مکلف کرد اقداماتی مانند «جلوگیری از بهره برداری ساختمان‌های ناایمن» و «پرهیز از جبران تخلفات در کمیسیون ماده 100 با دریافت جریمه» را در دستور کار قرار دهند.

اما تا اجرایی شدن این بخشنامه وزیر، مشخص نیست برای برخورد جدی با ناایمن های شناسایی شده فعلی چه اقدامی خواهد شد.