مرگ ۶۹ کودک به دلیل مصرف داروهای هندی  

مرگ ۶۹ کودک به دلیل مصرف داروهای هندی    

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که ۶۹ کودک در گامبیا به دلیل مصرف شربت های سرفه و سرماخوردگی ساخت کشور هند جان باخته اند و اکنون دهلی نو بر آن است تا این مساله را مورد بررسی قرار دهد.

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز پنجشنبه به همتای گامبیایی خود گفت که دهلی نو به جد تحقیقاتی را در مورد مرگ ۶۹ کودک در گامبیا در پی انتشار گزارشی مبنی بر ارتباط این مساله با مصرف محصولات ساخت هند انجام می دهد.

مقام های بهداشتی هند اعلام کردند که خط تولید شرکت هندی Maiden Pharmaceuticals را که سازنده این داروهاست، متوقف کرده اند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که شربت های سرفه و سرماخوردگی این شرکت احتمالا عامل مرگ کودکان در گامبیا بوده است.

وزیر امور خارجه هند در توئیتی نوشت که این موضوع به طور جدی از سوی مقام های مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

مرگ این کودکان که بدترین موارد مربوط به داروهای تولید شده در هند است، ضربه به صنعتی است که صادرات آن در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و در سال مالی منتهی به مارس به ۲۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.  

هند که به داروخانه جهان معروف است، ۴۵ درصد از کل داروهای ژنریک یا عمومی را به آفریقا صادر می کند.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته با انتشار پیام هشدارآمیزی از تنظیم کنندگان بازار خواست کالاهای شرکت Maiden را از سطح بازار جمع کنند.

این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد تاکید کرد که تحلیل های آزمایشگاهی چهار محصول این شرکت، مقادیر غیرقابل قبولی از دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول داشته است که می تواند سمی باشد و باعث آسیب حاد کلیوی شود.