مردم جمال احمد را دریابید

تنها ۲۰ درصد پسماند تولیدی شهر بندرعباس بازیافت می شود!

مردم جمال احمد را دریابید

امير حسين طالبي/ مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: تنها ۲۰ درصد پسماندهای شهر بندرعباس دفن می شود و مابقی آن اغلب به صورت غیراصولی دفن می شود!

سال‌ها در روستای قدیم جمال احمد به دلیل آلودگی آب‌وخاک و هوا، کودکان، معلول به دنیا می‌آمدند و زنان و مردانی در روستا زندگی می‌کردند که نه رزمنده جنگ تحمیلی بودند و نه هیچ‌وقت از آن حوالی رد شده بودند اما پزشکان به آن‌ها گفته بودند که شیمیایی شده‌اند. همین افرادی که تمام سال‌های زندگی‌شان را در روستایی ۳۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در همسایگی مجموعه صنعتی هرمزگان گذرانده بودند.

آلودگی‌های منطقه که سلامت را از مردم گرفته بود، عاملی شد که دولت به مردم قول دهد اهالی این روستا را به مکانی دیگر و زمینی سالم برای زندگی منتقل کند. پیگیری‌های مداوم مردم و مسئولین روستا، فعالان زیست‌محیطی و برخی رسانه‌های استانی و کشوری تا جایی ادامه پیدا کرد که بالاخره جابه‌جایی انجام و محل روستا به زمینی در نزدیکی دهستان تازیان منتقل شد.

شاید در وهله نخست هنگام ورود به روستای جمال احمد بیش از هر چیز دیگری آنچه توجه مخاطب را جلب می‌کند بوی تعفن و صدای پارس سگ‌های ولگرد است؛ گویا موضوع آلودگی زیست‌محیطی که به‌عنوان دلیل اصلی جابجایی روستای جمال احمد به محل کنونی بوده، همراه همیشگی اهالی این روستا است.

برهمین اساس به تازگی مردم این منطقه با تشکیل کارزاری در فضای مجازی با عنوان "درخواست رفع مشکل زیست‌محیطی روستای جمال احمد بندرعباس بر اثر قرار گرفتن در پایین دست سایت پسماند شهرداری بندرعباس" خطاب به استاندار هرمزگان خواستار رسیدگی به وضعیت بغرنج این منطقه شده اند.

در متن کارزار مردم جمال احمد خطاب به مهدی دوستی، استاندار هرمزگان آمده است:

"همانطور که مستحضرید روستای جمال احمد، از توابع بخش مرکزی بندرعباس، با جمعیت بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در فاصله ۵۰۰ متری پایین‌دست سایت پسماند زباله‌های شهری شهرداری بندرعباس قرار گرفته است. فاصله کم سایت پسماند زباله با این روستا باعث شده تا همواره بوی ناخوشایندی در این منطقه به مشام برسد. همچنین دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها و هجوم سگ‌های بدون صاحب باعث اعتراض و نارضایتی شدید مردم جمال احمد شده است. ما امضاکنندگان کارزار حاضر، از حضرتعالی درخواست داریم در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کرده و با همراهی سایر مسئولان منطقه و سازمان محیط زیست، نسبت به رفع این معضل اقدام نمایید."

در همین خصوص حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، در خصوص مشکلات زیست محیطی منطقه جمال احمد که سالیان متمادی مردم این مطقه را مورد تهدید قرار داده است، گفت: از پسماند تولید شده در شهر بندرعباس و انتقال به سایت پسماند شهری بندرعباس نیز تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد پسماند انتقال داده شده بازیافت و مابقی آن دفن می شود.

وی با بیان اینکه حجم پسماند تولید شده بندرعباس روزانه ۴۰۰ تن است که میانگین ۱.۵ کیلوگرم به هر نفر اختصاص دارد، عنوان کرد: قرار بود ۶۰ درصد این پسماند تولید شده بازیافت شود و ۴۰ درصد آن به صورت دفن اصولی صورت بگیرد اما اکنون شاهد هستیم ۸۰ درصد آن دفن می شود و آن هم به صورت غیراصولی!

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق قوانین و استانداردهای جهانی لندفیل‌های پسماند زباله ای پس از مدتی طولانی باید پلمب و به صورت منطقه سبز درختکاری در بیایند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ سایت پسماندی در استان هرمزگان این خاصیت دفن اصولی را ندارد به جز سایت های حاجی آباد و بستک که جدید التاسیس بوده و صورت مهندسی نیز طراحی و ساخته شده اند.

وی با بیان اینکه شیرابه‌های پسماندهای موجود در سایت پسماند شهر بندرعباس به دلیل عدم نفوذ، جاری شده و مردم منطقه جمال احمد را در برخی مواقع به ویژه در شرایط بارندگی مورد تهدید قرار می دهد، تصریح کرد: ممکن است این شیرابه ها آبگیرها، رودخانه های فصلی و حتی به دریا منتقل شوند و محیط زیست را مورد تهدید جدی قرار دهند.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه قرار است شهرداری بندرعباس در سال جاری نیز سایت مهندسی پسماند جدیدی در همین محل ایجاد کند، عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر این موضوع انجام شود تا شاهد باشیم مشکلات زیست محیطی کمتری مردم اطراف این سایت و زیست بوم شهری را مورد تهدید قرار دهد.

متأسفانه روستای جمال احمد با اینکه فاصله زیادی از شهر ندارد اما از امکانات کافی و مناسب بهداشتی و درمانی برخوردار نیست و  خانه بهداشت موجود در آن، تجهیزات درمانی اش بسیار ابتدایی و ناچیز بوده و اصلاً پاسخگوی نیاز مردم روستا نیست.