مراسم عزاداری "محرم و صفر" در استان بوشهر ثبت ملی شد 

مراسم عزاداری "محرم و صفر" در استان بوشهر ثبت ملی شد 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با اشاره به ثبت ۸۹ اثر ناملموس از جمله آیین و مراسم محرم و صفر در فهرست آثار ملی گفت: در این راستا آثار ناملموس دیگر بوشهردر زمینه‌های مختلف برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است.

این استان در عرصه عشق و علاقه به ائمه طهارت علیه‌السلام دارای قدمت تاریخی طولانی است و مراسم و آیین‌های مختلف در وصف خاندان طهارت علیه‌السلام در استان بوشهر شهره جهانی، ملی و منطقه‌ای است.

از آثار ناملموس و فرهنگی استان بوشهر بخشی در فهرست آثار ملی به‌ویژه عزاداری مردم استان بوشهر در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با اشاره به اینکه 89 آثار ناملموس استان بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است اظهار داشت: مراسم عزاداری سنتی بوشهر در سوگ ائمه طهارت علیه‌السلام بوشهر از جمله سینه‌زنی و دمام‌زنی دارای جذابیت‌ها و ویژگی‌های فراوان است که تاکنون مراسم‌های ماه محرم و صفر استان بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اسماعیل سجادی‌منش اضافه کرد: در این راستا 14 آثار ناملموس دیگر در زمینه‌های مختلف فرهنگی و آیینی برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است. آثار ملموس استان بوشهر مربوط به زمان‌های مختلف تاریخی است که تاکنون 313 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی بیان کرد: در کنار تاریخی بودن بافت مساجد، این اماکن متبرک محل فعالیت‌های فرهنگی بوده که بخشی از میراث ناملموس فرهنگی استان در این اماکن پرورش یافته و احیا شده که ساماندهی و مرمت این اماکن نیز در همین راستا است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه 18 مراسم آیینی استان بوشهر در حوزه مراسم عاشورایی ثبت ملی شده خاطر نشان کرد: در کنار آثار و اماکن ملموس، چون حسینیه‌ها، مساجد، زینبیه‌ها و تکایا به ثبت ملی رسیده است.

سجادی‌منش افزود: این اماکن از 200 سال قبل تاکنون سبب پویایی مراسم شده‌اند که مسجد جمعه و مجلسی آل‌عصفور از آن جمله است و در حال بازسازی است و تا ماه صفر آماده می‌شوند.

وی ابنیه‌های تاریخی استان بوشهر را مربوط به  4 هزار سال تا 2 قرن گذشته دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده 12 ابنیه تاریخی استان در نوبت ثبت قرار دارد که با پیگیری‌های انجام شده امسال بخشی از این آثار به ثبت می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر از ثبت 19 اثر منقول، 13 اثر طبیعی و آثار غیرمنقول دیگر شامل محوطه‌ها، تپه و عمارت‌های تاریخی خبر داد و بیان کرد: بافت تاریخی بوشهر با 38 هکتار مساحت دارای بیش از یک‌هزار ساختمان است که نشان از بافت ارزشمند در عرصه‌های گردشگری است.

سجادی‌منش  با اشاره به ثبت برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر در فهرست آثار ملی خاطر نشان کرد: بافت تاریخی بوشهر در بر گیرنده تاریخ مقاومت، فرهنگ، تمدن، آیین و مذهب مردم این سرزمین است و از همه ظرفیت‌ها برای احیای این پهنه تاریخی استفاده می‌شود.