مدیرکل محیط زیست فارس: دفع غیربهداشتی فاضلاب عامل بوی بد شرق شیراز است

مدیرکل محیط زیست فارس: دفع غیربهداشتی فاضلاب عامل بوی بد شرق شیراز است
عکس آرشیوی است

مدیرکل محیط زیست استان فارس، منشاء اصلی بوی بد استشمام شده در شرق شیراز را دفع غیربهداشتی فاضلاب در کانال‌های روباز و رودخانه دانست و ضمن یادآوری اینکه چنین وضعیتی مطلوب این شهر نیست، لزوم اهتمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای رفع کامل این مشکل را متذکر شد.

حمید ظهرابی سه‌شنبه ۲۴ اسفند در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: هر چند نسبت به سال‌های گذشته، شاهد کم شدن شدت و وسعت بوی بد استشمام شده در محدوده شرقی شیراز هستیم اما این وضعیت خصوصا در فصول گرم سال، ادامه دارد و موجب ناراحتی ساکنان منطقه، مسافران و شهروندان می‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین با اشاره به اینکه این بوی نامطلوب که در حاشیه روستای سلطان آباد و شرق شیراز به ویژه در فصل تابستان به مشام می‌رسد ناشی از فاضلاب روباز شیراز است، گفت: نهادهای مسئول در حوزه جمع آوری فاضلاب و مدیریت شهری  باید بکوشند تا این مشکل برطرف شود.

ظهرابی خاطرنشان کرد: افرادی که به عنوان گردشگر به شیراز سفر می‌کنند از این بوی بد آزرده می‌شوند و در حال حاضر وجود این معضل در شأن گردشگران و شهر گردشگری شیراز نیست و همه دستگاه‌های مسئول موظفند ساماندهی این موضوع را دنبال کنند.

او، شهرک صنعتی شیراز را مسئول بخشی از رها سازی فاضلاب در این منطقه دانست و گفت: متاسفانه واحدهای تولیدی این شهرک، فاضلاب خام وارد رودخانه و مسیر می‌کنند و این اصلا پسندیده نیست، از سویی تانکرهای حمل فاضلاب ساماندهی نشده است، این تانکرها لجن فاضلاب را بر می‌دارند و هر جا شد تخلیه می‌کنند. بر اساس برنامه قبلی این تانکرها باید به ردیاب مجهز باشند که این طرح اجرا نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه محل تخلیه اینها تصفیه خانه شماره ۲ شیراز است، گفت: متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است، همچنین روان آبهای سطحی که وارد رودخانه خشک شیراز و رودخانه سلطان آباد می‌شود منشاء بوی نامطبوع است.

ظهرابی اضافه کرد: این رودخانه‌ها ورودی زیادی از پساب و فاضلاب دارند و در مسیر عبور آن‌ها جوی آب با ته مانده فاضلاب‌ها به آن وصل می‌شود و تخلیه می‌شوند و در نهایت خروجی رودخانه سلطان آباد بسیار آلوده و چند ترکیبی است و انتظار داریم که تعهد شهرداری شیراز برای ساماندهی این روان آب ها انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس عنوان کرد: شهرداری شیراز باید تجهیزات به روز برای ساماندهی تانکرها و روان آب‌ها شناسایی و منشاء اینها را پیدا کند تا قطع شود.

ظهرابی ادامه داد: آبهای روان سطحی که وارد رودخانه خشک شیراز و به چشم دیده می شود باید بسته شود. لوله‌های عظیمی در نزدیکی ترمینال کاراندیش شیراز به رودخانه خشک می‌آید و تخلیه می‌شود که منشاء فاضلاب است و در نهایت بوی مشمئز کننده فاضلاب را به اطراف فرودگاه شیراز می‌کشاند.