سردار عشق

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آئین افتتاح نمایشگاه عکس سردار عشق: تلاش می‌ کنیم رویدادهای فرهنگی و هنری را از گالری ها و فضاهای گلخانه ‌ای به میان مردم بیاوریم

سردار عشق

غیاث ملک حسینی - خبر جنوب/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آئین گشایش نمایشگاه عکس «سردار عشق» ویژه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: تلاش می کنیم رویدادهای فرهنگی و هنری را از گالری ها و فضاهای گلخانه ‌ای به میان مردم بیاوریم.

حمید رضا قانعی با تأکید بر این که شهادت سردار سلیمانی یکی از وقایع ماندگار در تاریخ انقلاب خواهد بود و همه ملت ایران این روز و تلخی ها و اضطراب های  آن را به یاد خواهند آورد تصریح کرد: روزها و ساعت های منتهی به شهادت سردار سلیمانی شد باید ثبت و خاطره نگاری شود تا در حافظه تاریخی ملت باقی بماند.

وی با اشاره به این که برخی جامعه شناسان شهادت سردار سلیمانی را تولد دوباره انقلاب می دانند ابراز داشت: شهید سلیمانی را می توان  نمونه کامل و جامع انسان انقلاب اسلامی دانست، چرا که تفکر انقلاب اسلامی در نهایت به پرورش انسان ختم می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر این که این مجموعه با همکاری دیگر دستگاه های فرهنگی تلاش می کند فعالیت های فرهنگی و هنری را از گالری ها و فضاهای گلخانه ای خارج کند و به میان و میدان مردم بیاورد، خاطرنشان کرد: امیدواریم از این طریق به مردم یادآوری کنیم که علی رغم برخی مشکلات و کاستی ها در کنار یکدیگر هستیم و پای قهرمانی های ملت ایستاده ایم.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در هفته بصیرت برنامه های متعددی در قالب شب شعر، شب خاطره، ویژه برنامه های شهادت حضرت زهرا (س)، نمایشگاه عکس خبری سردار عشق و ... برگزار می شود، اظهار داشت: از آن جا که عکس ها حرف های زیادی برای گفتن دارند تصمیم گرفتیم برخی از عکس های سفر سردار سلیمانی و تشییع پیکر این شهید را در شیراز در قالب نمایشگاه عکس خبری در معرض دید عموم قرار دهیم؛ با این حال معتقدیم که جا دارد دقیق تر، جدی تر و با نگاهی بلند مدت تر برای این رویدادها برنامه ریزی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش آفرینی کانون های مساجد در رویدادهای فرهنگی و هنری استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های کانون فرهنگی و هنری مساجد این است که برنامه ریزی ها و خلاقیت ها از سوی اعضای کانون انجام می شود و اداره کل، بیشتر نقش حامی و پشتیبان را دارد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، هر چه اتاق فکر تشکیل شود و گروه های متعدد پای میز کار بیایند وقتی اراده مردم پای کار نباشد نتیجه برنامه ها کلیشه ای می شود.

قانعی با تأکید بر این که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که نقش آفرینی مردم در تحقق رویدادهای فرهنگی و هنری بیشتر دیده شود، گفت: خیلی به دنبال این نیستیم که خودمان در صف اجرا باشیم بلکه بر عکس اعتقاد داریم یکی از ظرفیت هایی که می تواند به عنوان ظرفیت های مردمی حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه قرار بگیرد کانون های پرورش فکری مساجد است.

 در بسترسازی و مخاطب محوری رویدادهای فرهنگی و هنری در حوزه کودک و نوجوان با نوعی غفلت مواجه بوده ایم

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به این که در این نمایشگاه حدود 30 عکس از 12 عکاس خبری استان فارس به نمایش عمومی درآمده است، گفت: برگزاری نمایشگاه در یک محیط عمومی مانند مترو  با این هدف انجام شد که مردم در طول رفت و آمد و مشغله های روزانه شان با رویدادهای فرهنگی و هنری درگیر باشند.

وی با تأکید بر این که این نمایشگاه با هدف بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و پاسداشت سایر شهدا به مدت یک هفته در ایستگاه مترو نمازی شهر شیراز برگزار می شود، تصریح کرد: موضوع عکس های منتخب برای ارائه در این نمایشگاه سفر شهید سلیمانی به شیراز و آئین نمادین بزرگداشت ایشان در سومین حرم اهل بیت (ع) است و علاقمندان تا بیستم دی ماه می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به این که برپایی این نمایشگاه با همکاری عکاسان خبری استان و  سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز امکان پذیر شده است، ابراز داشت: در این نمایشگاه آثاری از عباس امیری، عکاس روزنامه نیم نگاه؛ امین برنجکار، عکاس خبرگزاری مهر؛ الهه پورحسین، عکاس خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن تورع، عکاس خبرگزاری شبستان؛ طاهره حیاتی، عکاس روزنامه سبحان؛ محمد رضا دهداری، عکاس خبرگزاری ایسنا؛ امیر صادقیان، عکاس خبرگزاری تسنیم؛ امین فائضی، عکاس خبرگزاری ایکنا؛ محمدرضا فربود، خبرگزاری فارس؛ رضا قادری، عکاس خبرگزاری ایرنا؛ احمد رضا مداح، عکاس خبرگزاری برنا و حدیث فقیری، عکاس خبرگزاری فارس به نمایش در آمده است.

امیدبخش در پایان سخنان خود با بیان این که پیش از این برنامه هایی مانند شب خاطره و جشنواره داستان نویسی نگین سرخ نیز برگزار شده است، اظهار داشت: در این راستا جشنواره داستان نویسی «تفنگ پدری» نیز کلید خورد و اختتامیه آن در هفته های پایانی اسفندماه سال جاری همزمان با روز تولد سردار سلیمانی برگزار خواهد شد.

وی با اذعان بر این که در بسترسازی و مخاطب محوری رویدادهای فرهنگی و هنری در حوزه کودک و نوجوان با نوعی غفلت مواجه بوده ایم بیان داشت: به همین دلیل جشنواره داستان نویسی «تفنگ پدری» با رویکرد ملی و محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود.