گرد سفید منتشر شده از پالایشگاه آبادان سمی است؟

گرد سفید منتشر شده از پالایشگاه آبادان سمی است؟

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت: گرد سفیدی که از واحد کت کراکر فاز ۳ پالایشگاه نفت آبادان نشت و در سطح شهر انتشار یافته کاتالیست سمی نیست.

حکیم قیم روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: گردوغبار سفید رنگ منتشر شده از یکی از دودکش‌های پالایشگاه ناشی از عملیات راه‌اندازی آن واحد بوده و در سال‌های گذشته نیز این موضوع به تناوب وجود داشته است و جزو ماهیت واحد تولیدی و فرآیند آن می‌باشد.

وی افزود: کاتالیست به کار گرفته شده در مراحل راه‌اندازی بر اساس استاندارد روز بین المللی و از نوع خاک رسی است که فاقد مواد سمی است.

قیم اظهار داشت: در سال های گذشته نیز شاهد انتشار گردوغبار سفید رنگ از این واحد بودیم ولی با اقدامات انجام شده میزان دود سفید منتشر شده از ۹دهم در سال گذشته به چهار دهم در سالجاری کاهش یافته است و پالایشگاه آبادان نیز در راستای مسئولیت‌ اجتماعی روز گذشته اقدام به شستشوی معابر و خیابان‌های اطراف کرد.

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت: فاز۳ پالایشگاه آبادان با ۱۳ واحد کوچک به منظور تولید بنزین باکیفیت ۱۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید که ۲۸ روز پیش در بخش انتقال آب آن مشکلی نشتی پیش آمد که با کار جهادی و از خودگذشتی پرسنل در گرمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد مشکل برطرف شد.

وی افزود: با توجه به سختی و خطرپذیری کار برای اولین بار در کشور عملیات تعمیر و تعویض خطوط خنک کننده به طول ۱۶.۵ کلیومتر با قطر ۶۰ تا ۶۴ اینچی واحد کت کراکر فاز۳ بدون خارج کردن واحد از سرویس به صورت جهادی انجام شد.

 وی از خاموش کردن فاز۳ پالایشگاه آبادان از روز چهارشنبه (امروز) به منظور تعمیرات دوره‌ای به مدت یک ماه اشاره کرد و افزود: با اقدامات انجام شده زمان تعمیرات دوره‌ای و اضطراری کاهش یافته است.

فاز ۲ پالایشگاه آبادان به زودی وارد مدار تولید می شود

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت: فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز به زودی وارد مدار تولید می‌شود و این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان امکان صادارت مواد پالایشی بیشتری فراهم خواهد شد.

امکان صادرات فرآورده های نفتی از اروندرود در حال پیگیری است

قیم از امکان صادرات فرآورده‌های نفتی پس از ۴۰ سال از اسکه‌های شماره ۷ و ۸ پالایشگاه آبادان در اروندرود در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت :برای تحقق این مهم مقدمات صادرات گاز LPG از پالایشگاه آبادان با شناورهای کوچک سه تا پنج هزار تنی در اروندرود در حال انجام است.

امضاء ۱۳ تفاهم نامه علمی با دانشگاههای سراسر کشور

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت: در سال جاری ۱۳ تفاهمنامه علمی و پژوهشی به منظور ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی و تولید بین این پالایشگاه و دانشگاه‌های آبادان، استان خوزستان و برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور امضاء شده است.

وی افزود: برخی از این طرح ها عملیاتی و برخی نیز در حال مطالعه و بررسی است.

روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در این پالایشگاه به فرآورده های نفتی تبدیل می‌شود.

 پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌های همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام)  تولید می‌کند.  

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.