مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس: اولویت گذر از تابستان کمترین خاموشی خانگی است

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس: اولویت گذر از تابستان کمترین خاموشی خانگی است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، با بیان اینکه تغییر ساعت کاری ادارات با هدف صرفه‌جویی در مصرف برق و کمک به تامین انرژی مورد نیاز بخش خانگی بوده، اعلام کرد که تاکنون ۷۰ درصد از هدف طرح تغییر ساعت اداری، محقق شده است.

یدالله حقیقی در جلسه هماهنگی ادارات بهره برداری برق فارس با موضوع عبور از پیک و اوج مصرف تابستانی، گفت: انعقاد تفاهم نامه های همکاری صنعتی و کشاورزی و همچنین برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های فرهنگی و رسیدن به مصرف بهینه و همچنین مدیریت بار و تقاضا از راهکارهای ارائه شده از سوی وزارت نیرو همراه با مشوق برای رسیدن به نقطه تعادل است.

افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق

حقیقی با اشاره به اینکه نخستین ماه گرم سال با افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل سپری شد، افزود: در اواخر اولین ماه گرم سال، مصرف ۶۲ هزار مگاوات برق در کشور ثبت شد که نسبت به سال گذشته ١۵٠٠ مگاوات افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

او گفت: برنامه ریزی‌هایی نظیر تغییر ساعت اداری با پیش‌بینی کاهش ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاواتی پیش‌بینی شد تا زمینه تامین برق مورد نیاز بخش خانگی فراهم باشد؛ حال آنکه براساس اعلام وزارت نیرو، تاکنون بیش از ۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی را شاهد بوده‌ایم یعنی حدود ۷۰ درصد هدف طرح تغییر ساعت اداری محقق شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی قطعا به معنی به سختی افتادن مردم نیست، ما شاهدیم که با همین تغییر در ساعت اداری، چه میزان در مصرف برق صرفه‌جویی شده است؛ البته در این طرح باید دمای سیستم‌های سرمایشی ادارات روی دمای آسایش یعنی بالای ۲۵ درجه تنظیم شده و قبل از پایان ساعت کار دستگاه‌های برودتی خاموش شود.

لزوم همکاری بیشتر دوایر دولتی و نیمه دولتی و خصوصی

وی خواستار همکاری بانک ها در اجرای این مصوبه شد و گفت: بانک‌ها در سال‌های گذشته این موضوع را کمتر رعایت می‌کردند، اما با اعلام بانک مرکزی، شاهد همکاری بهتر و صرفه‌جویی در برخی از این دوایر بودیم؛ قطعا ادارات و نهادهایی که از این طرح تخطی می‌کنند شناسایی و برق آن‌ها قطع می‌شود.

مدیرعامل برق فارس ضمن برشمردن ظرفیت عظیم منابع انسانی و بهره‌گیری بهینه از تجهیزات با انجام سرویس و نگهداری پیشگیرانه، خاطرنشان کرد: حفظ دارایی‌های شرکت و تلاش برای بهره برداری بهینه و افزایش طول عمر بهره برداری تجهیزات از اولویت‌هاست، به نحوی که اگر بتوانیم یک سال به عمر تجهیزات اضافه کنیم، میلیاردها تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم.

حقیقی ضمن اشاره به ناترازی تولید و مصرف انرژی، عنوان کرد: همه باید برای عبور موفق از شرایط دشوار تابستان امسال با کمترین میزان تبعات، حوادث و خاموشی‌ها، همراهی و همکاری داشته باشند و باید خطاهای انسانی در طراحی، اجرا و بهره‌برداری را کاهش داده و به صفر برسانیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با ذکر این مهم که ادارات بهره برداری وظیفه بهره برداری خط و پست را عهده دارند و با توجه به اینکه بیشترین میزان حوادث مربوط به خط است، باید در این بخش نظارت و نگهداری را بهبود بخشیم، گفت: در این زمینه نیازمند استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مجرب و متخصص هستیم.

حقیقی افزود: بهره برداری باید به گونه ای اهداف و برنامه عملیاتی خود را ساماندهی کند که شاخص های قابلیت اطمینان شبکه پایش و بهبود یابد.

فرامرزی؛ معاون بهره برداری برق منطقه‌ای فارس نیز در این جلسه به تشریح اقدامات لازم برای عبور موفق از ایام پیک تابستان امسال و چالشهای موجود پرداخت.

همچنین در ابتدای جلسه دکتر فرامرزی معاون بهره برداری ضمن خوش آمدگویی، به اقدامات مورد لزوم جهت عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱ و چالش‌های موجود پرداخت و روسای نواحی بهره برداری فارس و بوشهر نیز با بیان و تشریح مسائل و مشکلات موجود در شبکه های تحت پوشش، خواستار اجرای راهکارهای اثرگذار برای پیشگیری از بروز و رفع مسائل و مشکلات شدند.