مخالفت عضو شورای شهر شیراز با اعزام هیئت 20 نفره به اکسپو دبی

این سفرها جز گردشگری برای عده ای خروجی ندارد و حیف و میل بودجه است

مخالفت عضو شورای شهر شیراز با اعزام هیئت 20 نفره به اکسپو دبی

سخنگوی شورای شهر شیراز ضمن مخالفت با اعزام هیئتی از شهرداری شیراز به نمایشگاه اکسپو دبی، گفت: باید دقیقا مشخص شود با چه هدف و منظوری افراد در این نمایشگاه شرکت کرده و چه دستاورد و خروجی برای شهر دارد.

در جلسه شورای شهر شیراز، طرح پر حرف و حدیث کمیسیون گردشگری و زیارت شورا، مبنی بر الزام شهرداری شیراز به اعزام هیأتی بیست نفره متشکل از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان حوزه فرهنگی و فنی به نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، بررسی و تصویب شد.

در همین راستا، شهرداری شیراز ملزم شد تا با رعایت مقررات، اقدامات لازم برای اعزام این هیأت به دبی را به عمل آورد.

 کمیسیون گردشگری و زیارت شورا در توجیه ارائه این طرح، ضرورت آشنایی با موضوعات به روز دنیا و ظرفیت هایی که در حوزه های مختلف علمی اتفاق افتاده را عنوان کرده است.

این طرح در حالی به تصویب رسید که شورای پنجم نیز در اقدامی تقریبا مشابه و پرانتقاد عده ای از اعضای شورا را به بهانه آشنایی با الگوهای مدیریت شهر هوشمند به مالزی اعزام کرد، بدون آنکه دستاوردی برای شهر در پی داشته باشد.

در همین رابطه علی اکبر سلطانی ضمن مخالفت با این طرح با ذکر این نکته که وقتی بحث اعزام به یک نمایشگاه مطرح می‌شود چند مولفه برای بهره برداری مناسب از نمایشگاه وجود دارد، گفت: مولفه اول اینکه بر اساس مسئله ها و نیازهایی که قبلا در مجموعه شورای شهر احصا کرده ایم باید به سمت این نمایشگاه ها و مراکز تخصصی حرکت کنیم و اگر حرکتی که انجام می دهیم و افرادی که اعزام می‌کنیم براساس بررسی مسئله ها و نیازهای مان نباشد عملا کاربرد کار کم می‌شود و در حقیقت ما نمی دانیم چه متخصصانی را دقیقا باید بر اساس ظرفیت های نمایشگاه مقصد اعزام کنیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که مأموریت هایی که به اشخاص داده می‌شود نیز غالبا درست تفهیم نمی شود و دقیق و مشخص در مورد جزئیات بحث نمی شود که اتفاقات چگونه و در مورد چه چیزهایی باشد.

وی افزود: بنابراین، این که کسانی در این سفرها شرکت می کنند باید دقیقا مشخص شود با چه هدف و منظوری است و چه دستاورد و خروجی برای شهر خواهد داشت.

این عضو شورا تصریح کرد: معمولا در نقاط مختلف دنیا این سفرها تبدیل به مقالات شده و این مقالات برای حل مسائل شهری به کار گرفته می شود.

در حالی که تا کنون اعزام هایی که شهرداری داشته کاملا جنس بازدیدی داشته و تا الان هیچ خروجی کاربردی از این گونه سفرها در شهرداری اصلا اتفاق نیفتاده و حتی در سطح کشور و سایر ارگان ها هم خیلی کم بوده است.

سلطانی در خصوص هزینه این مصوبه گفت: در مصوبه ردیف بودجه ای مشخص نشده است، اما ظرفیت هایی وجود دارد که شهرداری می تواند از آنها استفاده کند.

وی همچنین در مورد نحوه گزینش افراد اعزامی توضیح داد: افراد اعزامی باید توسط شهرداری به کمیته سه نفره که  بنده و آقایان محمدیان و فرخ زاده هستیم معرفی شود و امیدوارم که بتوان حداقل در این کمیته افرادی را برای اعزام تعیین کنیم که تخصص لازم برای آوردن مباحث مفید برای شهر شیراز را داشته باشند.

این عضو شورای شهر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نیز ضمن اعلام مخالفت با این مصوبه نوشت: مخالف این طرح بوده و هستم وقتی سازوکار مناسب برای خروجی کاربردی وجود ندارد این سفرها جز گردشگری برای عده ای خروجی ندارد  و معتقدهستم حیف و میل بودجه است.