محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق کیست؟

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق کیست؟
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق

رئیس جمهور جدید عراق دیروز، پنجشنبه، نامه مکلف شدن السودانی به تشکیل دولت جدید عراق را به او تحویل داد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق در سال 1970 در استان میسان در جنوب عراق متولد شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی دارای لیسانس علوم کشاورزی است.

السودانی به عنوان فرماندار العماره مرکز استان میسان، استان میسان، وزیر حقوق بشر، معاون رئیس سازمان عالی بازپرسی و عدالت، معاون وزیر کشاورزی، معاون رئیس سازمان زندانیان سیاسی، معاون وزیر مهاجرت، معاون وزیر دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی، معاون وزیر تجارت و معاون وزیر صنایع عراق فعالیت کرده است.

وی در نخستین اظهارنظر خود پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه گفت که کابینه دولت را در نزدیک ترین زمان ممکن ارائه خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی با اعلام اینکه قصد دارد یک دولت قوی تشکیل دهد، افزود: کابینه من شامل افراد شایسته، پاک و مسئولیت پذیر خواهد بود.

السودانی گفت: باعث افتخار من است که این مسئولیت را قبول کنم و با فداکاری و صداقت در راستای مقابله با مشکلات و بحران‌ها عمل خواهم کرد

وی در ادامه بر حل اختلافات میان بغداد و اربیل تاکید کرد و افزود: از تمامی گروه‌های سیاسی برای حمایت‌های گسترده خود در اطمینان به من برای تشکیل کابینه جدید کمال تشکر را دارم.

مامور تشکیل کابینه عراق گفت: برنامه‌های دولت ما امیدوارانه و واقعی خواهد بود و بر اساس قانون اساسی رفتار خواهیم کرد.

السودانی افزود: هم اکنون زمان اعمال حاکمیت دولت و جلوگیری از انتشار سلاح بی ضابطه با هر عنوانی، فرا رسیده است.

وی اضافه کرد: پیام ما به کشورهای دوست و برادر، پیغام همکاری، تفاهم و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حق حاکمیت است.

السودانی در پایان گفت: ما به دنبال برگزاری انتخابات محلی و پارلمانی در فضایی آزاد و عادلانه و تحت یک سیستم انتخاباتی شفاف خواهیم بود که به همه شرکت کنندگان اطمینان خاطر دهد.

پیشتر «محمد شیاع السودانی» نامزد کمیته چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق سوم مهرماه اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد.

تارنمای المعلومه عراق سوم مهر امسال گزارش داد که  السودانی در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: برنامه دولت آینده شامل ۲۳ محور است ولی محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد در اولویت قرار خواهد داشت.

وی همچنین افزود که دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت، ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و تأکید کرد که باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

نامزد پست نخست وزیری عراق همچنین با بیان اینکه برنامه‌های وی شامل طرح‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت که مسیر دولت را تصحیح و در صورت فساد وزرا آنان را مجازات خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی چند روز قبل نیز در سالن پارلمان عراق با جمعی از نمایندگان دیدار کرده و در این جلسه غیررسمی برنامه دولت خود را برای نمایندگان حاضر تشریح کرده بود.

پیشتر در پی معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق (به استثنای مقتدا صدر) برای تصدی پست نخست وزیری و در آستانه برگزاری جلسه پارلمان برای معرفی وی به نمایندگان، هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در اعتراض به نامزدی السودانی وارد صحن پارلمان در منطقه سبز بغداد شده و به مدت یک ماه در آنجا تحصن کردند تا در نهایت در ۳۰ اوت گذشته به دستور صدر از این منطقه خارج شدند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۱ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.