ماجرای قطع درختان حاشیه شهر دوگنبدان چه بود؟  

در روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی با عنوان قطع درختان اکالیپتوس در جاده گچساران به بهبهان منتشر شده که با واکنش، اعتراض و گلایه شهروندان و تشکل‌های زیست محیطی همراه بوده است.

در این ویدئو و تصاویر قطع شماری از درختان اکالیپتوس در فضای مجازی این شهرستان منتشر شد که بسیاری با پست و توئیت‌های خود در فضای مجازی خواهان برخورد با مسببان شدند و هر کدام نیز یکی از دستگاه های اجرایی این شهرستان را خطاب قرار داده و آنها را مقصر بریدن این درختان اعلام می‌کردند.
پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای مشخص شدن علت این ماجرا که در جاده گچساران به بهبهان و در پنج کیلومتری شهر دوگنبدان اتفاق افتاده بود در گفت و گو با یکی از مسئولان این شهرستان سرانجام به نتیجه رسید.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گچساران در این زمینه گفت: خبر قطع درختان در حاشیه راه گچساران به بهبهان در چند روز اخیر به یکی از  دغدغه شهروندان این شهرستان تبدیل شده است.
 یعقوب عوض زاده بیان کرد: درخت های اوکالیپتوس  حاشیه راه گچساران به بهبهان در قالب طرح سراسری کمربند سبز از سوی اداره راه این شهرستان برای زیبا سازی حاشیه راه گچساران به بهبهان کاشته شد.
وی با اشاره به قرار گرفتن این محور در نزدیکی محدوده شهر دوگنبدان عنوان کرد: هدف از کاشت درختان اوکالیپتوس از سوی اداره راه علاوه بر زیبایی جلوگیری از تجاوز به حریم راه بوده است.

درختان کنار جاده گچساران به بهبهان هرس و رفع خطر شدند

عوض زاده با بیان اینکه برای جلوگیری از سقوط و خطرات احتمالی این درختان هرس و رفع خطر شدند افزود: شکسته شدن این درختان بر اساس حوادث طبیعی از جمله طوفان و سیل  علاوه بر ایجاد خطر برای کاربران جاده ای موجب مسدود شدن  محور گچساران به بهبهان می شد که این اداره در زمان بروز این حوادث بلافاصله نسبت به رفع انسداد این مسیر اقدام می کرد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گچساران ادامه داد: بر اثر طوفان و بارش سیل آسای ۲۱ مرداد امسال به دلیل شکسته شدن شاخه های این درختان محور های  امام زاده جعفر و چهار بیشه به طور کامل مسدود شده بود و همچنین  ۲ عدد از پایه های روشنایی این مسیر ها نیز بر اثر باد به زمین افتاده بود.

وی بیان کرد: در همین راستا با کمک عوامل راهداری، پلیس راه و جمعی از مردم عبوری این مسیرها برای تردد بلافاصله آزاد شد.

عوض زاده افزود: به همین دلیل اداره راهداری این شهرستان برای ایمنی تردد آسان  و جلوگیری از به خطر افتادن جان هموطنان در زمان بروز حوادث طبیعی از جمله طوفان و بارش سیل آسا اقدام به هرس این درختان در ارتفاع ۳ تا ۴ متری از سطح زمین کرده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گچساران ادامه داد: بیشتر این درختان همانطوری که در تصاویر مشخص است در اثر طوفان درهم شکسته و خرد شده بودند این اداره در ابتدا شاخه های آنها جمع آوری و سپس نسبت به هرس آنها که معمولاً در ارتفاع سه تا چهار متری شکسته و یا نیز ریشه کن شده بودند اقدام کرده است.


وی اظهار داشت: اقدامات انجام گرفته بر روی درختان در محورهای عنوان شده به دلیل اقلیم آب و هوایی این شهرستان و وزش بادها و باران های شدید احتمالی، برای حفاظت از جان مردم صورت گرفته است.

عوض زاده گفت: با توجه به ماهیت رشد درخت اوکالیپتوس در سه ماه آینده مجددا جوانه زده و زیبایی آنها دو چندان خواهد شد.