ماجرای تخریب خانه تاریخی در شهر کازرون چیست؟

ماجرای تخریب خانه تاریخی در شهر کازرون چیست؟

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون درباره تخریب خانه "حاج یدالله رهایی" گفت: برخی از خانه‌ها اگرچه ارزش تاریخی دارند اما ثبت ملی نشده‌‌اند که برای جلوگیری از این اتفاق دوباره پلاک‌های با ارزش تاریخی شناسایی خواهند شد.

 «یک خانه ارزشمند تاریخی، شبانه در کازرون تخریب شد» عبارتی که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و این ادعا مطرح است که اگر روند تخریب خانه‌های تاریخی در این شهرستان ادامه یابد چیزی از گذشته کازرون باقی نماند.

ماجرا از این قرار است که خانه‌ای با ارزش تاریخی متعلق به فردی به نام حاج "یدالله رهایی" که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسیده شبانه تخریب شده به گونه‌ای صبح مردم کازرون نشانی از این خانه ندیدند.

حفظ و حراست از خانه‌های تاریخی یا خانه‌هایی با ارزش تاریخی امری است که میراث فرهنگی را برای نسل‌های آینده به همراه دارد اما متاسفانه این میراث هر روز به بهانه‌ای دستخوش تخریب قرار می‌گیرد به گونه‌ای که طبق یک ادعا در 2 سال گذشته 20 خانه تاریخی در کازرون تخریب شده است.

3000 خانه بررسی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون درباره تخریب این خانه و دیگر خانه‌ها اظهار داشت: شهرداری طی سالیان گذشته برای انجام پروژه‌های شهری اقدام به تخریب برخی از خانه‌ها کرده است اما این روند در 2 سال گذشته به میزانی که ادعا شده نبوده است.

محمدجواد جوکاری، با بیان اینکه تعداد درست کمتر از 5 خانه بوده که تعدادی نیز توسط مالکان تخریب شده است، گفت: خانه رهایی که درباره آن در فضای مجازی مطالبی منتشر شده خانه دارای ارزش تاریخی بوده اما ثبت آثار ملی نشده است و توسط مالک تخریب شده است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از اقدامی مشابه این امر تیم کارشناسی برای بررسی منازل تاریخی در این شهر تشکیل شده است، افزود: 3 هزار خانه بررسی شده و پلاک‌های دارای ارزش تاریخی شناسایی و در یک لیست به دستگاه‌های متولی تحویل شده است.

جوکاری با بیان اینکه باید بین بافت فرسوده و بافت تاریخی تفکیک قائل شد، بیان کرد: خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار بگیرند باید حفظ و حراست شوند و برای ثبت آنها اقدام کرد اما همراهی مالکان یکی از ارکان اصلی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه ضلع جنوبی این خانه دارای ارزش تاریخی بوده اما مالک اقدام به تخریب کرده است، عنوان کرد: به دلیل تخریب نمی‌توان به صورت دقیق گفت که خانه متعلق به کدام دوره بوده اما به صورت معمول خانه‌های تاریخی کازرون متعلق به دوران قاجار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون با بیان اینکه برای حراست از خانه‌های دارای ارزش تاریخی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، بیان کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود این است که مالکان متوجه ارزش خانه‌ها شوند و بدانند با بازسازی و تغییر کاربری این خانه‌ها و تبدیل به اقامتگاه یا رستوران سنتی می‌توانند درآمدزایی کنند.

جوکاری با بیان اینکه مردم اگر یک نمونه از این مورد را مشاهده کنند ترغیب به حفظ خانه‌های خود می‌شوند، گفت: زمانی که چنین نشود مالکان با دلیل ساخت و ساز و کسب درآمد بیشتر اقدام به تخریب خانه‌های خود بدون اطلاع دستگاه‌های مسئول می‌کنند.