ماجرای انبوهی از زباله در ورودی‌ شهر یاسوج چیست؟

ماجرای انبوهی از زباله در ورودی‌ شهر یاسوج چیست؟

انبوهی از زباله در ورودی‌ شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در محدوده ورودی منطقه دو پشته دشتروم که محل زباله های این شهر است، انباشت شده که در سایه بی‌توجهی مسئولان به حال خود رها شده‌اند و چهره زشت و نامناسبی را به نمایش گذاشته است.

یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی مرکز کشور با استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس و بوشهر و چهارمحال و بختیاری از موقعیت خاص جغرافیایی برخوردار بوده و جاده‌های این شهر هر روز پذیرای گردشگران، مسافران و مهمانان زیادی است، در ورودی شهر یاسوج از سمت بابامیدان بعد از گذر از دهستان دشتروم و در چند قدمی ورودی کارخانه بازیافت و زباله دوپشته دشتروم انبوهی از زباله در کنار دو لاین محور اصلی یاسوج - بابامیدان رها شده‌اند، که چهره این منطقه بکر و زیبا را دچار خدشه کرده‌ است.

"کیوان آشنا"، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در این زمینه گفت: محدوده شهر یاسوج تا پمپ بنزین نجف آباد است اما شهرداری خدمات را فراتر از این محدود ارائه می دهد. منطقه دوپشته دشترم جزء شهر نیست که دهیاری ها، بخشداری و فرمانداری باید این موضوع را کنترل کنند.

وی افزود: مردم روستاهای اطراف با خودرو شخصی زباله های خود را به این منطقه انتقال داده و رها می کنند که چهره زشت و نامناسبی در ورودی مرکز استان برجای گذاشته اند.

آشنا در رابطه با راه حل رفع این مشکل اظهارکرد: یکی اینکه باید فرهنگ سازی شود و دیگر اینکه با نصب دوربین پایش تصویری در این محدوده کنترل انجام شود و یا اینکه یک نفر در اینجا گذاشته شود تا شماره پلاک خودروهایی که به این شکل تخلف می کنند را یادداشت و سپس اعمال قانون شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج تصریح کرد: مرتب در این منطقه زباله ریخته می شود و شهردایر اقدام به جمع آوری آنها می کند اما این اقدام ناپسند در حال تکرار است و جمع آوری آنها از سوی شهرداری بی فایده است.

آشنا عنوان کرد: کارخانه بازیافت یاسوج، آمادگی دارد تا علاوه بر این شهر، روستاهای حومه و حتی سایر شهرستانها را پوشش دهد. از مردم انتظار داریم که از ریختد زباله در ورودی شهریاسوج و سایت کارخانه بازیافت خوداری کنند.

"عطا دانشی"، یکی از اعضای شورای شهر یاسوج نیز در این زمینه گفت: این مشکل در حوزه کاری شهرداری و شورای شهر یاسوج نیست.

وی افزود: خودروهای حمل زباله دهیاری ها باید عوارض واریز و پرداخت کنند و در ورودی سایت کارخانه زباله قبض واریزی را نشان دهد و بعد اجازه خالی کردن بار زباله را در سایت زباله بگیرد که متاسفانه این اقدام از سوی دهیاری ها و خودروهای حمل زباله دهیاری‌ها انجام نمی شود و بار زباله خود را در کنار جاده اصلی خالی می کنند که باعث زشتی ورودی شهر شده است.

دانشی عنوان کرد: گاها از روستاهای اطراف نیز مردم نیز نسبت به رها کردن زباله های خانگی خود در این منطقه اقدام می کنند.

این عضو شورای شهر یاسوج بیان کرد: باید تدابیری برای شناسایی عاملان این اقدام زشت که از سوی افراد نابخرد صورت می گیرد اندیشیده شود.

"کیامرث حاجی‌زاده"، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست کارگروه پسماند با اشاره به ورودی‌های شهر یاسوج گفت: ورودی‌های شهر یاسوج در محاصره زباله قرار گرفته است.

وی تاکید کرد:  ورودی‌های شهر یاسوج نابسامان و زباله‌ها رها شدند، در گذشته ماشینی اجاره کردیم و زباله‌ها جمع‌آوری شد اما وضع دوباره به همان حالت قبل برگشته که باید سریع تکلیف شود.

همچنین "شهرام مهدوی مطلق"، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این خصوص گفت: تاکنون چندین بار این اتفاق افتاده و همه زباله ها توسط دهیاری ها جمع آوری شدند.

وی با بیان اینکه رها کردن و تخلیه زباله بصورت سازمان یافته نیست، افزود: این مساله بیشتر از سوی برخی روستائیان فاقد دهیاری و رهگذران رخ می دهد و چون جمع آوری نمی شود و چند روز انباشه می شوند به این وضع در می آید که بخشداری مرکزی، سازمان همیاری ها و راهداری در زمینه جمع آوری این زباله ها مسئولیت و وظیفه دارند.

مهدوی مطلق در خصوص خالی کردن زباله ها از سوی دهیاری ها و خودروهای دهیاری ها اظهارکرد: تاکنون یک مورد وجود ندارد که دهیاری ها اقدام به تخلیه زباله در این منطقه کرده باشند و در صورتی که مشخص شود با دهیار متخلف برخورد قانونی می شود.

وی بیان کرد: قرار است کسانی که در این منطقه زباله تخلیه و رها می کنند شناسایی و سپس طبق قانون با آنها برخورد شود.