مأموریت ویژه استانداری به دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس  

مأموریت ویژه استانداری  به دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس   

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس طی نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، برخورد بدون اغماض با مزارع آبیاری شده با آب غیربهداشتی را خواستار شد و تأکید کرد: با افرادی که به هر شکل، سلامت شهروندان را دچار مخاطره و تهدید می‌کنند با جدیت برخورد شود.

اسماعیل محبی پور در این نامه، با اشاره به اقدام برخی افراد در آبیاری محصولات کشاورزی با آب‌های غیربهداشتی، یکی از بدیهی‌ترین وظایف حاکمیت را تأمین امنیت و سلامت شهروندان دانسته و افزوده است: باید با جدیت مانع هرگونه اقدام مغایر با حقوق شهروندان شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این نامه که خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، لارستان، جهرم، فسا و گراش نوشته شده است، تأکید کرد: کاشت محصول کشاورزی و زراعت با آب آلوده به معنی تهدید سلامت مردم است و لذا مقابله با چنین اقدامی تکلیف متولیان در حوزه جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان است و استانداری فارس نیز حمایت خواهد کرد.
وی، ضمن قدردانی از فعالیت این دانشگاه‌ها در جهت قلع و قمع مزارعی که با آب غیر بهداشتی آبیاری می‌شوند بیان کرد: با توجه به اقدامات جدی و جلب پشتیبانی های لازم قضایی و انتظامی، باید بدون اغماض با تمام افراد و عواملی که سلامت عمومی جامعه و شهروندان را به مخاطره می‌اندازد مقابله جدی شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس افزود: باید ضمن توجیه و اقناع افکار عمومی در خصوص اقدامات انجام شده، اهمیت بهداشت، سلامت عمومی و امنیت غذایی نیز برای جامعه تبیین شود.

آبیاری مزارع اطراف شیراز خصوصاً در محدوده شرق این کلانشهر در ۱۰ سال گذشته همواره مورد نقد رسانه ها و فعالین حوزه سلامت شیراز بوده است.
در آخرین رخداد مرتبط، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد: مزرعه‌ای در اطراف شیراز به وسعت حدود هشت هزار مترمربع که با فاضلاب آبیاری می شد قلع و قمع شد و این اقدام در پی پیگیری ۲ هفته‌ای با همکاری مجموعه قضایی به نتیجه رسید.
دهقان پور افزود: اگر مردم استان فارس از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب اطلاع دارند و یا متوجه شده‌اند محصولاتی در محلی تولید و یا فرآوری می شود که با استانداردهای بهداشتی منطبق نیست موارد را به جهاد کشاورزی شهرستان و یا سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گزارش کنند تا سریعاً به موضوع ورود و برخورد قانونی انجام شود.