لزوم پرهیز از مداخله غیر علمی و یک طرفه در بافت تاریخی شیراز

لزوم پرهیز از مداخله غیر علمی و یک طرفه در بافت تاریخی شیراز

انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در خصوص مداخله در بافت تاریخی شیراز بیانیه ای صادر و در آن مخالفت خود را درباره دخل و تصرف غیر علمی و یک طرفه در بافت اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: هویت تنها قسمتِ زندگی جمعی و شهری است که با هیچ ثروتی قابل ساختن نیست. قرن‌ها از بایدها و نبایدها و رویدادهای ریز و درشت یک شهر می‌گذرد تا یک هویت با اصالت در شهر شکل پذیرد.

بافت تاریخی فرهنگی شیراز بخش جدایی ناپذیر هویت و فرهنگ شهرمان است. حافظه جمعی مردم یک شهر تنها محور اتصال، همبستگی و تعلق خاطر به آن شهر است. مجموعه‌ای از بناهای با ارزش که در کنار هم تنیده شده و این در هم تنیدگی کالبدی و فرهنگی ساختار اجتماع و رفتار مردمان آنرا ساخته است.

بی مهری‌های ما به این بخش از شهر، باعث تخلیه سکنه قدیمی شده و با انتقال خدمات فاخر زندگی مدرن و متجدد در دیگر عرصه‌های شهری، نوسازی بدون هویت را برنده این رقابت نا عادلانه کرده است به طوری که در بخشهای بزرگی از مجتمع‌های انبوه مدرن یا خیابان‌های پر زرق و برق، ارکان فرهنگی، اجتماعی و حتی اخلاقی رو به افول رفته ولی در قسمتهای تاریخی شهر به دلیل هویت درهم تنیده مردم و ساکنین آن هنوز جنب و جوش دینی، مذهبی و اجتماعی در برپایی مراسم و دیگر فعالیت‌ها به وضوح دیده می‌شود.

بافت تاریخی مشکلات و معضلاتی هم دارد. اما گردشگری سیاحتی و زیارتی توانسته در دهه گذشته کم کم زندگی را به بخش‌هایی از آن برگرداند. محله لب آب یکی از محله‌های شهر تاریخی شیراز با فرهنگ، اجتماع و گویش‌های خاص خود است که طی چند سال گذشته با نگاه احیا، مرمت و ارتقای سطح خدمات تحرکی جدید پیدا کرده، کوچه‌های با ارزشی مثل کوچه امام زاده ابراهیم (ع) کوچه علمدار، قراول خانه چاووشی‌ها، زنبورک خانه، دروازه شاه داعی الله، کوچه تنوره بغیریها، و بازارچه منصوریه.

تک به تک این کوچه‌ها هرکدام آجری است از پیکر ضعیف اما سترگ بافت تاریخی شیراز، ضربه یا تخریب هر آن آجر از بدنه این پیکر در روزهایی نه چندان دور به نابودی تمامی بافت تاریخی خواهد انجامید.

در ادامه طرح‌های بهسازی و مرمت بافت تاریخی اخباری از ادامه پروژه‌های محله به گوش می‌رسد که کاری بسیار مناسب در راستای ارتقای کیفیت زیست اهالی است.

هر چند گردشگری در محله‌هایی مثل سنگ سیاه و درب شاهزاده عامل محرک اقتصادی مناسبی محسوب می‌شود اما در محله لب آب باید با نگاه به زیست بوم مردم محله برنامه ریزی شود.

قطعاً محله‌ای که خانواده‌هایی با قدمت قرن‌ها در آن زندگی می‌کنند را با چند بازدید ساده و چند خط طرح خام و ناپخته و ضرب العجلی به خطر افول زندگی و صعود سوداگری هدایت می‌شود

اصرار به طرح‌های بدون‌مطالعه جامع و بدون اقناع ذی‌نفعان در قالب طرح‌های نوسازی و بهسازی هزینه‌های زیادی را به مردم و آیندگان تحمیل خواهد کرد.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس ضمن ابراز نگرانی از اخبار شنیده شده با هرگونه مداخله و دخل و تصرف غیر علمی و یک طرفه در بافت تاریخی شیراز اعلام مخالفت می‌کند.

مسعود منیعاتی

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس