لحظه انهدام رزم ناو روسی مسکوا در دریای سیاه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، رزم ناو پیشرفته این کشور به نام "مسکوا" که امروز دچار آتش سوزی شده بود، در دریای سیاه غرق شده است.

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه در بیانیه‌ای تصریح کرد: این کشتی درحالی که به سمت بندر مقصد در حال حرکت بود، به دلیل آسیب رسیدن به بدنه در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، تعادل خود را از دست داد و در دریای طوفانی غرق شد.

وزارت دفاع روسیه افزود، خدمه این رزم ناو به سلامت از آن خارج شده است. 

رسانه‌های دولتی روسیه روز پنجشنبه تایید کردند که کشتی پرچمدار نیروی دریایی روسیه موسوم به "مسکوا" در دریای سیاه آسیب زیادی دیده و خدمه کشتی را رها کرده‌ است.

مقامات اوکراین اعلام کرده بودند که موشک‌های هدایت شونده ضد کشتی مستقر در ساحل، به مسکوا که از مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل کریمه مشغول عملیات بود، اصابت کرده‌اند. 

ماکسیم مارچنکو فرماندار اودسا در پیام تلگرامی گفت: تایید شده است که رزمناو موشکی مسکوا امروز دقیقاً به همان جایی که نیروهای مرزبانی ما به جزیره مار فرستاده شده بودند، رفته بود. موشک‌های نپتون اوکراین آسیب بسیار جدی به کشتی روسی وارد کرده‌اند.

موشک‌های نپتون که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ عملیاتی شدند، بر اساس الگوی موشک ضد کشتی کایاک AS-۲۰ شوروی که مشابه موشک هارپون تولید آمریکاست، ساخته شده‌اند. 

ناو مسکوا در سال ۱۹۸۲ به نیروی دریایی شوروی اضافه شد و یکی از سه رزمناو موشک هدایت شونده کلاس اسلاوا است. دو اسلاوای دیگر مارشال اوستینوف و واریاگ هستند که در مدیترانه فعالیت می‌کنند. 

مسکوا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در طول نبرد ۵۰ روزه اوکراین آسیب دیده است. پیش از این گزارش شده بود که یک کشتی دیگر روسی در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس از حمله نیروهای اوکراینی غرق شد.

آتش‌سوزی این کشتی جنگی در نهایت به یک کشتی تجاری در بندر بردیانسک آسیب رساند و موجب خسارت شد. 

در همین خصوص جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید وقوع انفجار در ناو جنگی نیروی دریایی روسیه موسوم به "مسکوا" را ضربه بزرگی به مسکو دانست.

سالیوان ادامه داد: این پیشرفته ترین کشتی روسیه است و اکنون آنها مجبور شده ان آسیب جدی در آن را تایید کنند. آنها مجبور بوده اند بین دو روایت یکی را انتخاب کنند. اول اینکه دلیل این حادثه بی کفایتی بوده و دوم اینکه به این ناو حمله شده است. در هر صورت نتیجه خوبی برای آنها نیست.

مسکوا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در طول نبرد ۵۰ روزه اوکراین آسیب دیده است.

پیش از این گزارش شده بود که یک کشتی دیگر روسی در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس از حمله نیروهای اوکراینی غرق شد.