قصه همیشه تکرار؛ هجرت و هجرت و هجرت!

قصه همیشه تکرار؛ هجرت و هجرت و هجرت!

امیررضا احمدی؛ سرانجام استقلالی ها، با چیزی که از وقوع آن می ترسند، مواجه شدند تا با شوک بزرگی روبرو شوند. روز گذشته و در حالی که هنوز کام استقلالی ها از قهرمانی بدون شکست در لیگ بیست و یکم شیرین بود، فرهاد مجیدی با انتشار متنی درخواست جدایی خود از استقلال را مطرح کرد تا نقطه پایانی بگذارد بر دوران موفق خود در ردای مربیگری استقلال.

فرهاد مجیدی در آخرین دوره مربیگری در استقلال، در سال ۱۳۹۹ جانشین محمود فکری شد و در فصل بیست و یکم لیگ برتر، موفق شد بالاخره به طلسم ناکامی آبی ها در لیگ پایان دهد، و پس از آنکه آخرین بار خودش در سال ۱۳۸۲، به عنوان کاپیتان جام را بالای سر برد، این بار و در قامت مربی دوباره تیمش را بر بام فوتبال ایران بنشاند.

با این وجود، از مدت ها قبل زمزمه جدایی مجیدی و پیشنهاد تیم های عربی حاشیه خلیج فارس به او، مطرح شده بود اما همه آن ها در حد شایعه باقی ماند و حتی در روزهای اخیر هم این سخنان تکذیب شد تا اینکه سرانجام مجیدی، با انتشار متنی درخواست جدایی خود را اعلام کرد تا استقلالی ها دوباره نگران آینده تیم خود شوند.

البته این اولین باری نیست که مجیدی، از استقلال جدا می شود بلکه او پیش از این بارها سابقه جدایی و بازگشت به استقلال را داشته که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

سکانس اول: دی ماه ۱۳۷۸

داستان مجیدی و استقلال از سال ۷۷ آغاز شد. مهاجم بیست ساله تیم بهمن کرج به واسطه درخشش در این تیم مورد توجه مسئولان وقت تیم قرار گرفت و با امضای یک قرارداد قابل توجه در آن زمان پیراهن آبی را بر تن کرد. حضور مجیدی برای استقلالی ها خوش یمن بود و آنها موفق شدند لیگ آزادگان را در فصل ۷۷-۷۸ با درخشش این مهاجم جوان فتح کنند. او فصل بعد را نیز با پیراهن این تیم بازی کرد و در این فصل سه نایب قهرمانی در جام حذفی، لیگ آزادگان و جام باشگاه های آسیا به همراه این تیم کسب کرد. مجیدی در میانه های فصل سوم حضور خود در تیم استقلال، بعد از دو سال و نیم حضور در این تیم و بعد از اتفاقات بازی با فجر در شیراز، محرومیت شش ماهه و بعد از بازی با الاتحاد عربستان، این تیم را ترک کرد و راهی لیگ اتریش شد. او با پیراهن تیم راپیدوین ۱۲ بازی در این لیگ انجام داد و موفق به زدن دو گل هم شد.

سکانس دوم: ۱۳۷۹

مجیدی پس از تجربه اروپایی و حضور در اتریش، بار دیگر به استقلال بازگشت اما این بار زمان حضورش بسیار کوتاه بود و پس از انجام شش بازی برای این تیم در سال ۷۹ با قراردادی چشمگیر راهی الوصل امارات شد تا دومین پرده از داستان جدایی اش را رقم بزند.

او مهرماه ۱۳۷۹ بعد از بازی برگشت مقابل الوحده ، برای هفت سال از استقلال جدا شد و به الوصل و در ادامه الاهلی امارات پیوست و در پاییز ۱۳۸۶ و در هفته های میانی لیگ برتر هفتم در ۳۱ سالگی به استقلال حجازی برگشت.

سکانس سوم: آذر ماه ۱۳۹۰

حضور مجیدی در این دوره نیز برای استقلال خوش یمن بود و در دو فصلی که در این تیم حضور داشت یک قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی نصیب آبی پوشان پایتخت شد. فصل ۹۰-۹۱ فرهاد مجیدی طی یک تصمیم عجیب تیم را در میانه های لیگ ترک و راهی قطر شد تا آبی ها در ادامه فصل با مشکل اساسی در خط حمله مواجه شده و قهرمانی لیگ برتر را که در چنگش بود را از دست دهد.

او در حالی که با تیم تحت هدایت مظلومی در اوج بود و استقلال با اختلاف امتیاز نسبت به سپاهان در صدرجدول بود، بعد از بازی با نفت تهران پیراهنش را سمت هواداران پرتاب کرد و به دلیل آنچه مشکلات شخصی عنوان کرد، نهایتا رفت و سر از الغرافه قطر در آورد. او دوباره ۱۴ ماه بعد به استقلال قلعه نویی برگشت تا باز هم بازوند کاپیتانی را بر بازو ببندد.

سکانس چهارم: آبان ۱۳۹۲؛

در دقیقه ۸۸ بازی تیم های استقلال تهران و مس کرمان در چارچوب رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در فصل ۹۲-۹۳ که در ورزشگاه آزادی برگزار می شد، صحنه ای رقم خورد که هیچ یک از هواداران حاضر در ورزشگاه و آنهایی که پای گیرنده های خود بازی تیم محبوب شان را به تماشا نشسته بودند، تصور آن را نمی کردند. امیر قلعه نوعی در این دقیقه از بازی تیمش تصمیم گرفت که علیرضا واحدی نیکبخت را به زمین بازی بفرستد. وقتی تابلوی تعویض داور چهارم بالا رفت، مشخص شد که شماره هفت آبی ها بایستی زمین بازی را ترک کند و اینجا بود که آن اتفاق ویژه رخ داد و شماره هفت محبوب آبی ها پس از خوش و بش با واحدی نیکبخت و ترک زمین دست به کاری غیر منتظره زد.

کاپیتان با در آوردن پیراهنش و بوسیدن چهار گوشه زمین چمن ورزشگاه آزادی همه را شوکه کرد. فرهاد مجیدی، مهاجم محبوب هواداران استقلال در تاریخ هفتم آبان ماه و پس از تعویض در بازی با مس کرمان رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا استقلال ادامه لیگ سیزدهم را بدون کایپتان خود به انتها برساند.

مجیدی در واقع پیش از این، و پس از جدایی از الغرافه در تاریخ ۷/۷/۹۱ با انتشار نامه ای، خداحافظی خود را از فوتبال اعلام کرده بود اما در عین ناباوری پس از چند ماه از انتشار این نامه با قراردادی ۵/۱ ساله برای چهارمین مقطع به تیم استقلال پیوست. پس از پایان فصل ۹۱-۹۲ مجیدی فصل ۹۲-۹۳ را با پیراهن آبی آغاز کرد و در حالیکه بازی های لیگ وارد مراحل حساس خود می شد به یک باره در بازی با مس، چهار گوشه زمین را بوسید و با خداحافظی از فوتبال دست امیر قلعه نویی سرمربی این تیم را در حنا گذاشت! دلیل خداحافظی ناگهانی مجیدی که در آن مقطع به عقیده خیلی ها به ضرر تیم بود، گذراندن دوره مربیگری در انگلیس عنوان شد و نهایتا مجیدی برای همیشه کفش هایش را آویخت.

مجیدی پنج سال بعد در بهمن ۱۳۹۷ به عنوان دستیار شفر به استقلال برگشت.

سکانس پنجم: خرداد۱۳۹۸؛

فرهاد مجیدی پس از خداحافظی از دنیای فوتبال، همیشه یکی از گزینه هایی بود که با عملکرد ضعیف مربیان مختلف، نامش روی سکوها به عنوان منجی تیم شنیده می شد اما او تا سال ۹۷ به استقلال برنگشت. شماره هفت محبوب آبی ها، در زمستان ۱۳۹۷ به عنوان دستیار وینفرد شفر به اردوگاه آبی برگشت اما پس از اخراج این مربی در خرداد ۱۳۹۸، او منتظر بود تا نامش به عنوان سرمربی تیم مطرح شود اما چنین اتفاقی رخ نداد تا او دوباره راهی درهای خروجی باشگاه شود. با آمدن استراماچونی به استقلال، مجیدی به عنوان سرمربی به تیم ملی امید پیوست اما آنجا هم به توفیقی نرسید تا هفت ماه بعد به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شود.

سکانس ششم:شهریور۱۳۹۹؛

مجیدی که این بار در قامت سرمربی، سکان هدایت کشتی آبی را در دست داشت، موفق شد با عبور از پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی، تیمش را به فینال این رقابت ها برساند و در آستانه کسب اولین جام خود باشد. با این وجود، او چند روز قبل از بازی، به دلیل اختلاف با احمد سعادتمند، از تیم قهر کرد و آبی ها را با شوک مواجه کرد. مجیدی در بازی فینال مقابل تراکتور، روی نیمکت تیمش نشست اما موفق به قهرمانی نشد تا بعد از فینال جام حذفی و از دست دادن جام به دلیل دلخوری از احمد سعادتمند، و به دلیل مذاکره خیالی او با استراماچونی، در حالی که استقلال در آستانه حضور در آسیا بود این تیم را ترک کرد تا شش ماه بعد در اسفند۱۳۹۹ جانشین محمود فکری در استقلال شود.

سکانس هفتم: ۱۲ خرداد۱۴۰۱؛

آخرین پرده از جدایی مجیدی از استقلال، با جدایی هایی قبلی فرق دارد چرا که فرهاد، پایانی شیرین را برای تیمش رقم زده و با کسب یک قهرمانی بدون شکست، و ثبت رکوردهای مختلف، پس از سال ها آبی ها را به جام قهرمانی فوتبال ایران رساند. مجیدی در لیگ بیست و یکم با چالش های مختلفی مواجه شد اما توانست با تیمی یکدل و یکپارچه، جام قهرمانی را از رقیب سرخ پس بگیرد و باز هم امضای خودش را پای قهرمانی استقلال بیندازد.

با این وجود، هنوز کام آبی ها از قهرمانی شیرین بود و مزه جشن قهرمانی از یادشان نرفته بود که شایعه جدایی فرهاد، رنگ حقیقت به خود گرفت تا او باز هم راه خروج و جدایی از باشگاه را در پیش بگیرد. مجیدی بعد از قهرمانی بدون باخت و تاریخی استقلال در لیگ بیست و یکم و در شب تولد۴۶ سالگی، با انتشار یک پست اینستاگرامی با استقلال خداحافظی کرد و رهسپار امارات شد تا اینگونه هفتمین پرده از جدایی های شماره هفت، در استقلال رقم بخورد.