قاچاق کلان پرندگان زینتی با مجوز محیط زیست و بدون نظارت دولتی!

مافیای قاچاق پرندگان در ایران در حال سودجویی با کمک خلاء‌های نظارتی و کسب مجوزهای قانونی هستند

قاچاق کلان پرندگان زینتی با مجوز محیط زیست و بدون نظارت دولتی!

یک فعال محیط زیست گفت: مافیای قاچاق پرندگان در ایران در حال سودجویی با کمک خلاء‌های نظارتی و کسب مجوزهای قانونی هستند و ایران را به یک کریدور قاچاق قانونی پرندگان تبدیل کرده‌اند، تجارتی که سود دلاری کلانی را برای آن‌ها به ارمغان آورده و آسمان ایران را از پرنده خالی می‌کند.

اخیراً مجوز صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده زینتی به کشور کویت با امضای رئیس اداره کل محیط زیست استان خوزستان به امضا رسیده است. در حالی که پیش از این هم سابقه داشته و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در توجیه این رویه گفته است: صدور مجوز برای پرنده‌های زینتی مثل «بلبل خرما» که از گونه‌های غیر حمایتی و پرورشی محسوب می‌شود، قانونی است. چون از نظر قانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس» (تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد.

قاچاقچیان روز روشن پرنده‌ها را در خوزستان زنده‌گیری می‌کنند

اما ناصر عبیات فعال محیط زیست در واکنش به این خبر گفت: بلبل خرماهایی که اجازه صادرات آن داده شده در روز روشن و بدون هیچ مزاحمتی از طبیعت خوزستان به وسیله قاچاقچیان زنده‌گیری شده و پرورشی نیستند، و با مجوز محیط زیست از کشور خارج می‌شوند.

ایمان ابراهیمی پرنده شناس و مدیرعامل انجمن آوای بوم ایران نیز با اشاره به اینکه هر از چندگاهی خبر صدور مجوز صادرات پرندگان از سوی سازمان محیط زیست شنیده می‌شود و مسئولان آن ادعا می‌کنند که این پرندگان پرورشی هستند، اظهار داشت: محیط زیست شناسنامه‌ای برای پرندگان پرورشی صادر نکرده است که پرورشی یا به اسارت گرفته شدن آن‌ها را بتوان تشخیص داد. متأسفانه تقریباً بیشتر بلبل خرماها و شاهین سانانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس خرید و فروش می‌شوند، با مجوز رسمی به این کشورها صادر شده‌اند.

ابراهیمی راه حل این مسئله را شناسایی توالی گونه عنوان کرد و گفت: به زبان ساده از حیواناتی که ادعا می‌شود پرورشی هستند، باید شناسنامه داشته باشیم، که این شناسایی از طریق چیپست گذاری «chipset» زیر پوستشان ممکن است.

این پرنده‌شناس با اشاره به اینکه چیپست گذاری پیشرفته‌ترین کاری است که امروز در دنیا برای ردیابی گونه‌ها انجام می‌دهند، توضیح داد: چیپست‌ها، تراشه الکترونیک کوچک ارزان قیمتی است که زیر پوست حیوان قرار داده می‌شود و امکان خوانش اطلاعات آن با دستگاه وجود دارد و اعداد ثبت شده در آن نشان می‌دهد که هر حیوان نشانه گذاری شده در چه شرایطی قرار دارد.

تجارت کلان قاچاق پرندگان با مجوز و بدون نظارت دولتی

ابراهیمی صدور مجوز ورود و خروج گونه‌ها قبل از الزام چیپست گذاری را منجر به ایجاد یک فساد شبه دولتی مشابه پول شویی دانست و اظهار کرد: وقتی گونه‌ها علامت گذاری نشده باشند، قاچاقچیان به راحتی می‌توانند، گونه جانوری حاصل قاچاق را با مجوز دولتی و بدون اینکه مشخص شود این گونه از کجا آمده است، از کشور خارج کنند.

این پرنده شناس در توضیح علت رشد این نوع تجارت در ایران گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر به شدت سیستم نظارت خرید و فروش حیوانات را جدی گرفته‌اند، در حالی که ایران از توسعه سیستم‌های نظارتی عقب مانده است و در این شرایط اگر در محدوده ایران بخواهند گونه قاچاق را به اروپا منتقل کند، بدون نیاز به هزینه و ریسک بالا با کسب یک مجوز قانونی از سازمان محیط زیست تحت عنوان، صادرات پرنده زینتی سود کلانی به جیب می‌زنند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه این رویه در بلند مدت می‌تواند کشور ما را به پاتوق قاچاقیان حیات وحش تبدیل کند. افزود: برای سامان دادن با این موضوع راهی جز چیپست گذاری نیست. چون مافیای قاچاق پرندگان در ایران در حال سودجویی با کمک خلاء‌های نظارتی و کسب مجوزهای قانونی هستند و ایران را به یک کریدور قاچاق قانونی پرندگان تبدیل کرده‌اند، تجارتی که سود دلاری کلانی را برای آن‌ها به ارمغان آورده و آسمان ایران را از پرنده خالی می‌کند.