فعالیت نانوایی‌های شیراز به روال عادی بازگشت

 فعالیت نانوایی‌های شیراز به روال عادی بازگشت

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: فعالیت واحدهای نانوایی سنتی در شیراز که بعد از حذف ارز ترجیحی به چند دلیل دچار اختلالاتی شده بود و شاهد صف های طولانی در مقابل نانوایی ها بودیم به روال عادی بازگشته است.

محسن ربانی زاده افزود: یکی از دلایل شکل گیری صف های طولانی در مقابل نانوایی ها استفاده از دستگاه‌های کارتخوان هوشمند بود که چون آشنایی کاملی با آن وجود نداشت و طریقه کار با آن را نمی دانستند و از طرفی برخی نانوایی ها اصرار داشتند که خودشان کارت بکشند و همچنین پایین بودن سرعت سیستم استفاده از آنرا دچار کُندی کرده بود.
وی ادامه داد: با توجه به تقویت سیستم و همچنین آشنا شدن نانوایان و شهروندان با کارکرد این کارتخوان های هوشمند، سرعت خدمات دهی به شهروندان نیز افزایش یافت.
او اظهار داشت: ساعت فعالیت نانوایی ها هم با توجه به گرمای هوا دچار تغییراتی شد و مدت زمان فعالیت آنها از ساعت های اولیه کاسته و به ساعت های پایانی افزوده شد.
ربانی زاده بیان کرد: کاهش خودسرانه ساعت فعالیت و همچنین تعطیلی خارج از برنامه توسط برخی نانوایی ها نیز مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد و طولانی شدن صف نانوایی ها را موجب شد که با نظارت و پیگیری و جریمه متخلفان این روند اصلاح شد.
وی افزود: تمام نانوایی ها نیز موظف شده اند که با نصب بنر، ساعت های فعالیت و همچنین تعطیلی خود را در معرض دید شهروندان قرار دهند و اگر خارج از برنامه اقدام به فعالیت یا تعطیلی کنند جریمه سنگین خواهند شد.

توزیع سهمیه آرد نانوایی ها طبق روال عادی
سخنگوی کارگروه اقتصادی تنظیم بازار استان فارس، در خصوص وضعیت توزیع آرد در بین نانوایی ها هم گفت: توزیع آرد از همان ابتدا به گونه‌ای مدیریت شد که به موقع به دست نانوایی ها برسد.
ربانی زاده افزود: برخی نانوایی ها نیز چون نگران حذف سهمیه بودند با وجود داشتن آرد به بهانه نداشتن آن فعالیت نمی کردند.
او ادامه داد: با توجه به اینکه الان فعالیت نانوایی ها  و میزان عرضه نان توسط آنها به شکل سیستمی رصد می شود، مشخص است که کدام نانوایی به آرد نیاز دارد به سرعت آرد مورد نیاز آنها تامین می شود و نیازی به تعطیلی یا کاهش زمان پخت نیست.

نان گران نمی شود
وی گفت: دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت نان سنتی ندارد و یارانه آن هم از طریق دستگاه های هوشمند کارتخوان به نانوایی ها پرداخت می شود و مردم با قیمت فعلی نان مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.
وی، در خصوص نظارت بر تولید وعرضه گندم و آرد هم بیان کرد: با روش سابق و سنتی مدیریت گندم از مزرعه تا سفره نشتی قابل توجهی داشت و با توجه به مدیریت هوشمند این روند از تولید گندم تا توزیع آرد و عرضه نان در بین مردم، امیدواریم که نشتی آرد به حداقل ممکن برسد و شاهد عرضه خارج از سیستم نباشیم.

فارس، سومین استان در طرح آزمایشی هوشمند سازی یارانه نان
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان سفر نیمه اول خردادماه 1401 خود به استان فارس، با اشاره به اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد در استان فارس گفت: اجرای این طرح علاوه بر اینکه امکان نظارت برخط برای کشور را فراهم می‌کند، مانع خروج و قاچاق منابع کشور خواهد شد.
سید احسان خاندوزی در آن مقطع زمانی افزود: ۲۴ میلیون و ۹۴۷ هزار قرص نان در ذیل شبکه جدید هوشمندسازی یارانه آرد نان به استان‌های زنجان و قزوین تخصیص یافته و فارس نیز سومین استانی است که این طرح در آن اجرا خواهد شد.
او اظهار داشت: اجرای این طرح حرکت به سمت حکمرانی هوشمند مبتنی بر اطلاعات اقتصادی که شایسته نخبگان و نظام اطلاعاتی و مالی کشور است خواهد بود و امکان ضربه به سفره مردم را به حداقل خواهد رساند.