فرهنگ زیربنای توسعه شهری است

ارتقای فرهنگ شهروندی و دیپلماسی فرهنگی شیراز

فرهنگ زیربنای توسعه شهری است
محفل ادبی با حضور امیر اسماعیل آذر چهره برجسته فرهنگ و ادب فارسی

شهردار شیراز گفت: همواره فرهنگ از بنیادی‌ترین ضروریات توسعه شهری است و ما در رشد حکمرانی شهروندی و رفع آشفتگی‌های فرهنگی، به حضور و تأثیر آن عمیقا نیازمندیم.

محمدحسن اسدی شنبه در محفل ادبی که با حضور امیر اسماعیل آذر چهره برجسته فرهنگ و ادب فارسی، جمعی از شاعران و چهره‌های ادبی شیراز و مدیران استانی و شهری برگزار شد، اظهار کرد: حضور در جمع شیفتگان فرهنگ و ادب، بهانه‌ای‌ برای تنفس در هوای ادبیات و همنشینی با صاحبان اندیشه و خرد است.

وی با ابراز خرسندی از میزبانی چهره ماندگار گرانمایه و جاودان حافظه فرهنگی‌، گفت: استاد آذر را به گواه سوابق و آثارش می‌توان راوی فرهنگی و ادبی معاصر ایران خواند و بسیاری از مردمان سرزمین ما از شیراز، اصفهان، نیشابور، لاهور، سمرقند، بخارا و عراق گرفته تا دهلی، تاشکند، کشمیر، اروپا و همه آنچه سپهر ادبیات فارسی در آن جلوه دارد، یاد او را به عنوان مروج مهر و اشتیاق به ادبیات فارسی، می‌ستایند.

شهردار شیراز تصریح کرد: بسیاری از ما شکوه حماسه‌سرایی فردوسی، پرسش‌های حکیمانه خیام، وسعت اندیشه مولانا، معنی‌پردازی و مردم‌شناسی سعدی، اعجاز روان و بیان، عظمت فرهنگ و روان‌مداری حافظ و در کل چراغ روشنایی از دانایی معارف مبانی و ارزش‌های ادبی را که از میانه آثار رسانه‌ای و مکتوب پرشمار به ویژه از کلام پیشینیان آموخته‌ایم، به یاد داریم.

شهردار شیراز گفت: همگام با مقتضیات زمانه، راه جدیدی را در جهت غنابخشی به فرهنگ شهروندی آغاز کردیم و این راه نویدبخش آتیه روشن و چشم‌اندازی قابل قبول از ارتقای فرهنگ شهروندی و دیپلماسی فرهنگی شیراز خواهد بود.

به اعتقاد اسدی؛ همواره فرهنگ از بنیادی‌ترین ضروریات و توسعه شهری است و ما در رشد حکمرانی شهروندی و رفع آشفتگی‌های فرهنگی در شهر به حضور و تأثیر آن عمیقا نیازمندیم.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: اگر امروز دغدغه پیشرفت و توسعه را داریم و به دنبال ارتقای کیفیت زندگی از لحاظ مادی، روانی، زیستی و معنوی هستیم، فرهنگ همان گمشده‌ای است که می‌توان با تکیه بر جوهر گیرا و اعجاز نهفته در آن، به این هدف رسید.

اسدی تصریح کرد: کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعی و رفتارهای مطلوب شهروندی به ویژه راه بهره‌گیری مناسب از امکانات شهری از یک سو و بهبود مناسبات اجتماعی و تلاش برای تعریف شیوه‌های جدید از پیوند و مشارکت شهری از سوی دیگر از جمله ضروریات مهم مدیریت در بحث توسعه قلمداد می‌شود.

شهردار شیراز گفت: بسیاری از رویدادهای مانا و مهم که کم‌کم رشد کرده و بالنده می‌شوند، به خشت نخستین نیازمند بوده و به واسطه حضور استاد آذر، خشت بنیادین پایه‌ریزی و به‌زودی با همکاری شورای اسلامی شهر، طرح فرهنگی شیراز بررسی، مصوب و رونمایی می‌شود.

استاد امیراسماعیل آذر چهره برجسته ادب فارسی نیز در این محفل ادبی که برای آغاز طرح فرهنگی شیراز ترتیب یافته بود، به خونگرمی شیرازی‌ها اشاره و با خرسندی از بررسی و اجرای این طرح فرهنگی در شیراز، اظهار کرد: باید فرهنگ را با زبان شعر منتقل و برای اجرای آن تلاش کنیم.

وی گفت: عمده این طرح روی گروه کودکان می‌چرخد و باید فرهنگ و ادب فارسی را ساری و جاری کنیم.

محمدرضا هاجری رئیس کمیته مسجد و محله‌محوری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تأکید بر سرمایه‌های فرهنگی و ادبی شیراز و ظرفیت‌های مشترکی که در این حوزه با دیگر نقاط دنیا وجود دارد، اظهار کرد: باید در این حوزه ظرفیت‌ها را با تعامل تقویت و بستری برای رشد فرهنگ غنی ایجاد کنیم.

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز خواستار مشارکت نخبگان برای بهره‌گیری از همه داشته‌های استان فارس برای نام‌گذاری منطقه ویژه فرهنگی شیراز شد.