فارس دومین اهداکننده خون در کشور است

فارس دومین اهداکننده خون در کشور است

مدیر کل انتقال خون استان فارس گفت: فارس دومین استان کشور در اهدای خون است.

مجید اکبرزاده عصر دوشنبه در نشستی خبری بیان کرد: بیش از ١۵ پایگاه انتقال خون در استان فارس فعال بوده که اقدام به خون گیری از افرادی می‌کنند که به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل از شش استان کشور به فارس برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند نیاز خونی در فارس بیش از سایر نقاط کشور است لازم به ذکر است که فارس همواره در گروه‌های خونی A و O دارای کمبود بوده و حیرانی که توانایی اهدای خون دارند می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون زمینه اهدای خون را فراهم کنند.

اکبرزاده تاکید کرد: اگر از امروز به فکر توسعه واحدهای دریافت کننده خون در فارس نباشیم در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل مواجه خواهیم شد این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است بیش از دو هزار تخت بیمارستان به مجموع تخت‌های بیمارستان‌های فارس افزوده شود.

به گفته این مقام مسئول، فارس پس از استان تهران دومین استان کشور در حوزه اهدای خون قرار دارد.

وی در خصوص شبکه خون رسانی ملی نیز خاطرنشان کرد: این شبکه به گونه‌ای تأمین کننده خون در سراسر کشور است به گونه‌ای که در مواقع ضرور خون و فرآورده‌های خونی از استانی به استان دیگر ارسال می‌شود تا مشکل تأمین خون برطرف گردد.

اکبرزاده با تأکید این موضوع که در سال جاری باید شاهد رشد ۵٠ درصدی اهدا خون در استان و کشور بود یادآور شد: طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی داشته به گونه‌ای که در سال جاری ٧١ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده اند.

او اضافه کرد: از مجموع مراجعات صورت گرفته از ۵۴ هزار نفر خون گیری صورت گرفت که بیش از دو هزار و ٨٨٣ نفر آنان را بانوان تشکیل دادند و ۴۵ هزار نفر نیز از جمله افرادی بودند که به صورت مستمر نسبت به انتقال خون اقدام کردند.

وی تاکید کرد: میانگین اهدای خون توسط بانوان در استان فارس از میانگین کشور بیشتر بوده و ۵ و ٣ دهم درصد از اهدا کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که در ایام محرم امسال بیش از شش هزار و ٢٠٨ نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و اقدام به اهدا خون کردند.