عکس | فردی ایرانی با 65 سانتی‌متر قد، رکورد گینس را شکست!

عکس | فردی ایرانی با 65 سانتی‌متر قد، رکورد گینس را شکست!

یک جوان ۲۰ ساله ایرانی با قد کمی بیش از ۶۰ سانتیمتر به عنوان کوتاه قدترین مرد جهان انتخاب شد.

افشین قادرزاده، اهل روستایی دورافتاده در شهرستان بوکان در شمال ایران است.

اعتماد به نفس افشین قادرزاده در حالی که روز پنجشنبه با خبرنگاران مشتاق در دبی وارد اتاقی شد و لبخند زد و برای دوربین ها دست تکان داد، بلافاصله آشکار شد.

قادرزاده با پرواز از ایران، قرار بود در رکوردهای گینس به عنوان کوتاه قدترین مرد جهان معرفی شود. به داخل اتاق رفت و او را روی میز بردند تا لوحش را دریافت کنند.

او با قد ۶۵.۲۴ سانتی متری رکورد کوتاه ترین مرد زنده گینس را به خود اختصاص داده است. افشین قادرزاده از دارنده عنوان قبلی، ادوارد هرناندز کلمبیایی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ قدش ۷۰.۲۱ سانتی متر بود، پیشی گرفت. هرناندز در سال ۲۰۲۰ توسط رکوردهای جهانی گینس ۷۲.۱ سانتی متر اندازه گیری شد.


قادرزاده گفت: "فقط فکر کردن به عضویت در خانواده رکوردهای جهانی گینس مانند یک رویا است."

افشین قادرزاده در استان آذربایجان غربی در شمال ایران به دنیا آمد و بزرگ شد و به دلیل قدش از شهرت محلی برخوردار است. او به خاطر شخصیت مهربان و برونگرای خود شناخته شده است.

برای او و والدینش که روز پنجشنبه نیز در مراسم دبی شرکت کردند، کار آسانی نبوده است. قادرزاده در خانه درس می خواند، زیرا قادر به حضور در مدرسه نیست و برای انجام کارهای روزمره به طور مستقل و گاهی حتی پیاده روی تلاش می کند. مادرش گفت که باید همیشه کنارش باشد.

افشین قادرزاده که ۵.۶ کیلوگرم وزن دارد به طور رسمی به بیماری خاصی مبتلا نیست.

کریگ گلندی، سردبیر رکوردهای جهانی گینس، به The National می گوید:" ما تشخیص خاصی نداریم، اما می دانیم که این نوعی کوتوله اولیه است."

او گفت که این شناخت می تواند به خانواده قادرزاده اجازه دهد تا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند که در غیر این صورت به دلیل دسترسی محدود آنها به مراقبت های پزشکی برای آنها دشوار بوده است.

«نمونه خوب سلطان کوسن، قدبلندترین مرد حال حاضر است. او یک تومور غده هیپوفیز داشت که باعث افزایش هورمون های رشد می شد. گلندی گفت، با داشتن این رکورد، در روزی مانند امروز مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و دکتری که کنفرانس مطبوعاتی را دید گفت: «اوه، ما می‌توانیم این را درست کنیم».

قادرزاده در این مراسم بسیار مشتاق صحبت با خبرنگاران بود و گفت از این توجه لذت می برد. "این به من احساس خاصی می دهد."

این اولین بار بود که او از شهر زادگاهش پرواز می کرد و قبلاً در تور دبی شرکت کرده است.

به نظر نمی رسد قد او مانع از زندگی کامل او شود. او عاشق فوتبال است و از طرفداران کریستیانو رونالدو و علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی ایران است. او فکر می کند فرانسه قهرمان جام جهانی می شود.

قادرزاده عاشق آواز خواندن و رقص است و با وجود اینکه برای انجام برخی فعالیت های بدنی مشکل دارد، می تواند یک تخته را به مدت دو دقیقه نگه دارد.

در مورد اولین کاری که وقتی از خواب بیدار می شود می پرسند، می خندد و می گوید: "شبکه های اجتماعی من را بررسی کنید."

کوتولگی یا کوتاه‌قامتی چیست؟

کوتولگی یا کوتاه‌قامتی یکی از اختلالات رشد در همه جانداران است. "کوتوله" یا "کوتاه‌قامت" در انسان به فرد بالغی گفته می‌شود که قدش کوتاه‌تر از ۱۴۷ سانتی‌متر باشد. بیش از دویست عامل می‌تواند موجب کوتولگی شود، ولی رایج‌ترین دلایل آن عبارتند از کم بودن ترشح هورمون رشد ، آکندروپلازی (نوعی اختلال ژنتیکی) سایر علل مانند کم‌کاری تیروئید ، استئوژنز ایمپرفکتا، نشانگان ترنر ، موکوپلی‌ساکاریدوزها و سایر بیماری‌های ذخیره‌ای، هیپوکندروپلازیا و دیاستروفیک دیسپلازیا نیز در این اختلال رشدی نقش دارند.