عذرخواهی رئیس جمهور پرو از مردم به دلیل کشته شدن تظاهرکنندگان

تظاهرات گسترده پرو با استیضاح رهبر سابق این کشور

عذرخواهی رئیس جمهور پرو از مردم به دلیل کشته شدن تظاهرکنندگان
اعتراضات پرو

در پی تظاهرات گسترده پرو که با استیضاح رهبر سابق این کشور آغاز شد، رئیس‌جمهوری پرو به دلیل کشته شدن تظاهرکنندگان از مردم کشورش عذرخواهی کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دینا بولوارته، رییس‌جمهوری پرو گفت: من به عنوان رییس‌جمهوری، به عنوان یک مادر و به عنوان یک زن خشم شما را می‌فهمم، زیرا این کشور به شما مدیون است. بار دیگر بابت مرگ شهروندان پرو در تظاهرات تسلیت می‌گویم. من برای این وضع و برای عدم جلوگیری از وقوع این رویدادهای تلخ از شما عذرخواهی می‌کنم.

این رئیس‌جمهوری پرو با بیان اینکه دولت این کشور به حق مردمش برای تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام می‌گذارد، تصریح کرد که دولتش تخریب سرقت و حمله به آمبولانس‌ها را بر نمی‌تابد.

او این اظهارات را اندکی پس از آن مطرح کرد که وزرای «کشور»، «کار» و «زنان و اقشار آسیب‌پذیر» را در پی افزایش انتقادات عمومی تغییر داد.

در هفتم دسامبر سال گذشته میلادی، پارلمان پرو «پدرو کاستیو» رییس‌جمهوری سابق را استیضاح کرد. دو ساعت بعد، بلوآرته که در آن زمان نخست‌وزیر بود، به عنوان رییس‌جمهوری جدید پرو سوگند یاد کرد.

کاستیو که سعی داشت پیش از برگزاری جلسه استیضاح، پارلمان را منحل کند، بلافاصله بازداشت شده و با اتهاماتی از جمله تلاش برای کودتا مواجه است.

این وقایع موجی از اعتراضات گسترده را در سرتاسر این این کشور رقم زده است. تظاهرکنندگان با محکوم کردن دولت جدید، خواستار انحلال پارلمان و برگزاری هر چه سریعتر انتخابات ریاست جمهوری هستند.

رسانه ها گزارش دادند که در این تظاهرات دست کم ۴۸ تن جان باخته و بیش از ۳۰۰ تن بازداشت شده‌اند.