طوفان اُمیکرون در استان بوشهر

طوفان اُمیکرون در استان بوشهر

پیک ششم کرونا این بار با سویه جدیدی به نام اُمیکرون همچون طوفانی سهمگین آغاز شد و به سرعت رنگ آبی بی خطر بسیاری از شهرستان‌های استان بوشهر را به قرمز پرخطر کرونایی تبدیل کرد تا بار دیگر بخش‌های کووید بیمارستان‌ها شلوغ و پر ازدحام شود.

ویروس کرونا از اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) که در شهر ووهان چین رخ کرد تا امروز با چهره‌های آلفا، بتا، گاما، دلتا، لامبدا کرونا ویروس خود را نمایان کرده که افزایش سرایت‌پذیری نسبت به سویه پیشین وجه مشترک آن‌ها بوده و بیش از ۲ سال است که آرامش را از بشر گرفته است.

خطرناک‌تر از همه سویه دلتا بود که شمار زیادی را مبتلا کرد و بیشترین قربانی را گرفت، طوری که تنها در مرداد ماه بیش از ۱۲هزار و ۵۰۰ بوشهری به این سویه کرونا مبتلا و بیش از ۲۵۰ نفر نیز در استان بوشهر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

از اوخر مرداد ماه بعد از پشت سر گذاشتن آن موج سهمگین؛ این ویروس شاخدار گام به گام با تغییر رنگ نقشه کرونایی رو به افول گذاشت و محوطه جلو بیمارستان شهدای خلیج فارس بعنوان بیمارستان مرجع به نسبت آن روزهای سخت خلوت شد، کل افراد مبتلا در آذر ماه تنها به ۶۲۰ و در دی ماه به ۵۷۸ مورد و شمار جانباختگان نیز در دیماه به یک نفر رسید؛  از این رو ۲۰ آذرماه بود که استان بوشهر به طور کامل در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار گرفت.

اما این آرامش ناشی از خالی شدن بخش‌های کووید بیمارستان‌ها و صفر شدن جان باختگان خیلی پایدار و ماندنی نبود و بعد از حدود چهار ماه در شرایطی که خیلی‌ها تصور می‌کردند ویروس پیچیده کرونا دیگر به خط پایان خود رسیده و بسیاری از فعالیت‌ها، دورهمی‌ها و تجمعات  را از سر گرفته بودند، به ناگاه کرونا این بار از آفریقای جنوبی با نام جدید اُمیکرون خود را نمایان کرد و آرام و گام به گام بنای تغییر رنگ نقشه کرونایی کشور و بوشهر گذاشت، دوباره محوطه جلو بیمارستان شهدای خلیج فارس شلوغ شد و این هیچ پیامی به جز التهاب و اوج گیری دوباره کرونا نداشت.

امروز از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۵۰ درصد در وضعیت قرمز خیلی پرخطر، ۲۰ درصد در وضعیت نارنجی پرخطر کرونایی و ۳۰درصد نیز در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار دارند.

آنطور که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید آمار هفتگی تعداد موارد مثبت شناسایی شده در استان که در هفته سوم دی ماه به ۸۰ مورد رسیده بود با شیبی بسیار تند در حال افزایش است و از اول بهمن تاکنون تعداد موارد مثبت شناسایی شده به بیش از هشت هزار و ۶۰۰ مورد رسید که نسبت به دیماه بیش از ۱۲ تا ۱۳ برابر افزایش نشان می‌دهد و با توجه به روند افزایش پیش بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه این آمار به ۱۰ هزار نفر برسد همچنین جان باختگان ناشی از ابتلا به کرونا نیز از یک نفر به ۲۳ نفر در بهمن ماه افزایش یافته است.

به گفته دکتر حسن ملکی زاده  بر اساس آمارهای جمع آوری شده تا روز۲۸ بهمن ماه در مجموع  ۹۹ هزار و ۵۴۲مورد ابتلا به کووید ۱۹ در استان بوشهر شناسایی شده که از این تعداد ۲هزار و ۶۲ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

هرچند به تصور برخی‌ها سویه اُمیکرون از خطر مرگ کمتری برخوردار است اما آنطور که ملکی زاده می‌گوید کُشندگی بیماری بسته به افزایش موارد بیماری افزایش می‌یابد به این معنی که وقتی تعداد موارد ابتلا بالا برود میزان کُشندگی نیز افزایش می‌یابد در همین ارتباط ثبت ۱۹ مورد فوت ناشی از کرونا در بهمن ماه مهر تائیدی بر این مطلب است.