فوت و فن‌های قیمه نذری

با این ترفند لیمو عمانی‌ در خورش قیمه تلخ نمی‌شود

فوت و فن‌های قیمه نذری

خورش قیمه یکی از آن غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و تقریبا معدود افرادی هستند که این غذا را دوست نداشته باشند. این خورش در بعضی از مناسبت‌های مذهبی از آن به عنوان غذای نذری بین مردم پخش می‌کنند.

در این دستورالعمل ما برای دورچین خورش قیمه از سیب زمینی استفاده کرده‌ایم اما این خورش را با بادمجان سرخ شده نیز می‌توانید سرو کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش قیمه جا افتاده و مجلسی را با تمام فوت و فن‌هایش به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه جا افتاده و مجلسی

گوشت گوسفند۴۰۰ گرم

لپه دو پیمانه

سیب زمینی دو عدد

پیاز دو عدد

لیمو عمانی سه عدد

رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری

روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قیمه جا افتاده و مجلسی با گوشت

مرحله اول

برای تهیه یک خورش قیمه حرفه‌ای، لعاب‌دار و مجلسی باید لپه‌ها را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. اما اگر یادتان رفت یا فرصت خیس دادن لپه‌ها را نداشتید هم اشکالی ندارد. پیشنهاد ما این است که لپه‌ را به صورت جداگانه در یک قابلمه کوچک بریزید و با آب روی حرارت قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه نیم‌پز شده و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

لیمو عمانی‌ها را نیز با چاقو یا چنگال سوراخ کنید و داخل یک کاسه آب قرار دهید تا نرم شده و تلخی آن‌ها گرفته شود و خورش‌تان را تلخ نکند. در همین حین که لپه‌ها در حال پختن هستند پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و  با یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن آفتابگران درون همان قابلمه که می‌خواهید خورش را داخل آن بپزید تفت دهید.

مرحله سوم

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و با قاشق چوبی خوب هم بزنید. پس از دو دقیقه زمانی که بوی خوش پیازداغ کل آشپزخانه‌تان را پر کرد و پیازها کمی نرم شدند گوشت‌هایی را که به صورت تکه‌های کوچک خرد کردید را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه‌ها را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم

زمانی که رنگ گوشت نیز تغییر کرد لپه‌ را که حالا تقریبا نیم‌پز شده آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس حدود ۵ لیوان آب ترجیحا گرم روی موادتان بریزید. رب گوجه فرنگی را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن درون یک ظرف جداگانه بریزید و تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا رب گوجه‌فرنگی رنگ بهتری به خودش بگیرد و در نتیجه خورشت شما خوشرنگ‌تر شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه رب را با کمی روغن تفت دادید آن را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آن را کمی زیاد کنید تا آب درون آن بجوشد و کمی از آن بخار شود. بعد از اینکه آب درون قابلمه جوشید زیر آن را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورش به آرامی شروع به پختن کند و کم‌کم جا بیفتد.

مرحله ششم

بعد از اینکه گوشت و لپه کاملا پخته شد لیمو عمانی‌ها را به خورش اضافه کنید و نمک و فلفل را نیز درون آن بریزید. برای خوشرنگ شدن خورش‌تان می‌توانید کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید. بعد از اینکه چاشنی‌های مورد نظرتان را به خورش اضافه کردید باید حدود یک ساعت به خورش‌تان زمان دهید تا خوب جا بیفتد.

مرحله هفتم

در همین حین که خورش‌تان در حال جا افتادن است سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی برش دهید و سرخ کنید و زمان سرو آن را در کنار بشقاب خورش قیمه خود به عنوان دورچین قرار دهید. خورش قیمه با گوشت تکه‌ای شما آماده است و می‌توانید آن را با برنج کته یا برنج دمی زعفرانی نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه خورش قیمه نذری

۱- دقت کنید که اگر لپه‌ها را جداگانه می‌پزید حتما آن را ابتدا آبکش کرده و سپس به خورش خود اضافه کنید.

۲- لیمو عمانی‌های را نیز از یک ساعت قبل با چنگال یا چاقو سوراخ کنید و داخل آب بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود و خورش‌تان را تلخ نکند.

۳- برای اینکه خورش قیمه‌تان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

۴- شما همچنین می‌توانید خورش قیمه را با پنیر کبابی تهیه کنید و این غذای خوشمزه را بدون گوشت امتحان کنید.