صدای پیر شدن جمعیت ایران می‌آید!/۲۲میلیون ایرانی در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود

رشد جمعیت کشور کمتر از یک درصد است و این درحالی است که رشد سالمندان ۳ درصد است

صدای پیر شدن جمعیت ایران می‌آید!/۲۲میلیون ایرانی در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود
پیرشدن جمعیت ایران

 مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: از سال ۱۳۵۵ تا امروز که یک جمعیت کاملاً جوان با متوسط سن ۲۲ سال بود به یک جمعیت متوسط با سن ۳۲ سال رسیده به این معنا که کشور ما ۱۰ سال پیر شده است.

سید حامد برکاتی افزود: حجم تولدها در دهه ۶۰ به‌طور متوسط حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نوزاد بود یعنی یک گروه جمعیتی حدود ۲۲ میلیون نفری، که در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ترمیم وضعیت جمعیت کشور، گفت: حجم جمعیت سالمند ما به‌سرعت در حال افزایش است. در سال ۹۵، ۷ میلیون و ۴۶۰ هزار سالمند داشتیم که این رقم امسال به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار رسیده است به این معنا که در یک بازه زمانی ۵ساله حدود ۱۶ درصد به آمار سالمندان کشور اضافه شده است.

برکاتی با اعلام اینکه رشد جمعیت کشور کمتر از یک درصد است و این درحالی است که رشد سالمندان ۳ درصد است، عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده این موضوع است که رشد سالمندان ۴برابر رشد جمعیت است. در صورتی که شرایط همین گونه ادامه پیدا کند به جایی خواهیم رسید که نسبت جمعیت مولد یعنی بین  ۱۵ تا ۶۵ سال کشورمان نسبت به دو طیف جمعیت دیگر بسیار بسیار کم خواهد شد.