شورای صنفی استادان دانشگاه شیراز خواستار عدم جابجایی دانشکده ادبیات شد

شورای صنفی استادان دانشگاه شیراز خواستار عدم جابجایی دانشکده ادبیات شد

شورای صنفی استادان دانشگاه شیراز در بیانیه ای خواستار عدم جابجایی دانشکده ادبیات از چهارراه ادبیات شد.

در این بیانیه آمده است:

به نام خداوند جان و خرد

مردمان بخرد اندر هر زمان راز دانش را به هر گونه زبان

گرد کردند و گرامی داشتند تا به سنگ اندر همی بنگاشتند

شهر شیراز بی‌گمان شهرت جهانی خود را از وجود شاعرانی نامدار مانند سعدی و حافظ و وجود آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) و نزدیکی به تخت جمشید و پاسارگاد به دست آورده است.

همجواری دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز با آرامگاه حافظ بزرگ و بلندآوازه، از سال ۱۳۴۱ تا کنون رویدادی بس خجسته و مبارک برای شهر شیراز بوده و خواهد بود؛ بی‌تردید این رویداد بسیار معنادار و دوراندیشانه، برای دانشگاه شیراز مایه شکوه بیشتر بوده و خواهد بود که نمونه دیگری از آن در میهن عزیزمان دیده نمی‌شود.

دانشگاه‌های شهرهای گوناگون ایران، در کنار آرامگاه شاعران پرافتخاری مانند فردوسی، خیام، باباطاهر، شهریار و… قرار نگرفته و این پیوند دوسویه و معنوی، شکل نگرفته است. دهه‌های زیادی است که اندیشمندانی دوراندیش با جایابی بی‌نظیر در شیراز، دانشکده ادبیات را دیوار به دیوار آرامگاه حافظ بنا کرده‌اند و این محل به نام ادبیات مشهور شده و تبدیل به بخشی فرهنگی و هویت‌ساز گردیده است.

وظیفه همه مسؤولان و دست‌اندرکاران در جایگاه میراث‌داران این تفکر، کوشش برای حفظ و پاسداشت چنین موقعیت بی‌نظیری است. متأسفانه این روزها زمزمه ناصواب جدا شدن این مجموعه تاریخی و هویت‌ساز از دانشگاه شیراز شنیده می‌شود.

شورای صنفی استادان دانشگاه شیراز از مسؤولان استان به ویژه استاندار محترم و دانشگاه شیراز درخواست دارد نسبت به این تصمیم نامیمون اقدام لازم و شایسته به انجام رسانند و اجازه ندهند این فاجعه فرهنگی و تاریخی رخ دهد. بی‌تردید حفظ و تعالی هویت فرهنگی و تاریخی شیراز وظیفه همگان و به ویژه فرهیختگان و مسؤولان شهر است.

گفتنی است ساختمان مشهور به ادبیات بخشی ناگسستنی از مجموعه دانشگاه شیراز است و شورای صنفی به جد موضوع را پیگیری خواهد کرد.