شهروندان شیرازی مسافر خط ۲ مترو شدند

خط ۲ مترو شیراز که دهه فجر امسال به بهره برداری رسید، چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱ وارد مرحله مسافرگیری همگانی شد

شهروندان شیرازی مسافر خط ۲ مترو  شدند
تنها یک رام قطار با پنج واگن برای خدمات دهی در خط ۲ مترو شیراز وجود دارد

فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند دهه فجر امسال از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید.

بعد از برگزاری آیین بهره برداری از این خط خدمات دهی به شهروندان به گفته مدیران شهری به دلیل عدم انعقاد قرارداد با شرکت بیمه گر حدود ۲۰ روز متوقف شد ولی امروز چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱ مسافرگیری این خط انجام و شهروندان شیرازی مسافر قطار شهری در این مسیر شدند.

خط ۲ مترو شیراز قطار کم دارد

مدیران شهری پیشتر دلیل پیش بینی خدمات دهی تنها برای سه ساعت در طول شبانه روز برای خط ۲ قطار شهری را کمبود واگن اعلام کردند.

در حال حاضر تنها یک رام قطار با پنج واگن برای خدمات دهی در خط ۲ مترو شیراز وجود دارد و به همین دلیل امکان خدمات مطلوب به شهروندان در این مسیر نیست.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: مذاکرات با شرکت بیمه گر به نتیجه رسید و روال اداری بیمه خط ۲ مترو شیراز در روزهای اخیر انجام شد و عملا از امروز چهارشنبه دهم اسفندماه ۱۴۰۱ خدمات دهی به شهروندان برای سه ساعت در روز در این مسیر انجام می شود.

امیر یقطین افزود: مسافرگیری از این خط با حضور مردم و شهروندان شیرازی آغاز شد.

وی با بیان اینکه این اقدام رضایتمندی شهروندان را در پی داشته است، ادامه داد: تلاش داریم با تخصیص قطار و واگن جدید به شیراز با همکاری وزارت کشور خدمات در خط ۲ قطار شهری شیراز توسعه یابد.

یقطین اضافه کرد: در حال حاضر تنها یک رام قطار با پنج واگن در خط ۲ مترو شیراز به شهروندان خدمات ارائه می‌کند.

وی اظهار داشت: خط ۲ متروی شیراز به منظور تسهیل تردد و رفاه حال شهروندان از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در ایستگاه‌های قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین (ع) توقف دارد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: حرکت قطار در خط ۲، از ایستگاه امام حسین (ع) به سمت ایستگاه قهرمانان هر نیم ساعت یک قطار و از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ و ۱۲ دقیقه ظهر و بالعکس نیز ساعت حرکت قطار از ایستگاه قهرمانان به سمت ایستگاه امام حسین(ع) هر نیم ساعت یک قطار از ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه تا ۱۱ و ۵۷ دقیقه خواهد بود.

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)، چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

طول فاز نخست خط ۲ قطار شهری شیراز که به بهره برداری رسیده حدود هشت کیلومتر است.

بنا بر اعلام مسئولان شهری شیراز، بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح فاز یک خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است که از نظر ارزش روز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه است.

خط ۲ مترو شیراز که فاز نخست آن افتتاح شده، به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل می‌شود.عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود یکسال اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد.

سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴.۵ کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در سال ۹۶ فاز بعدی این مسیر تکمیل شد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده است که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی نزدیک به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ فاز نخست خط ۲ این شهر نیز به بهره برداری رسید.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر، محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است. خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می‌شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهر در هشتمین روز از دهه فجر امسال این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد.

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی آغاز شد. در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود. خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.