شمیم شب بو در شهر راز

المان های سبز و سازه های گل آرایی، چهره شیراز را در نوروز تغییر می دهد

شمیم شب بو در شهر راز

سهیلا رفیعی نژاد/ هفته های پیش از سال جدید که می رسد، نیروهای مختصص و کارگر شهر همه سعی خود را به کار می گیرند تا چهره شهر را به نحوی تغییر دهند که نو شدن بیشتر و بیشتر به چشم بخورد. اگرچه طبیعت شیراز جوری است که معمولا اواخر اسفندماه هوای بهاری به مشام می رسد و شکوفه برخی درختان بیانگر این قضیه است، اما به کار بردن برخی المان های نوروزی، همزمان با تغییر طبیعی رنگ درختان نیز می تواند هم برای شهروندان جذاب باشد و هم فضایی زیبا و دلنشین را برای مسافران، گردشگران و زائران فراهم کند. در این خصوص معمولا کلان شهرها به صورت متنوع و

 گسترده تری اقدام می کنند و حتی برخی به این منظور نیروی متخصص به دیگر شهرها و حتی خارج کشور می فرستند تا با الگوبرداری های مطلوب و آموزش، اجراکنندگان و کارگران بتوانند فضایی جذاب را فراهم کنند. در عین حال وقتی به عنوان مسافر در نوروز وارد یک کلان شهر مانند شیراز که بهار پرآوازه ای دارد می شوی، انتظار داری با انواع و اقسام گل های رنگارنگ بهاری روبه‌رو شوی که زیبنده شهر راز باشد. بهار شهر سرونازها طرفداران بسیاری دارد و به همین دلیل می طلبد برنامه ریزی های موثری برای زیباتر شدن شهر صورت گیرد. این روزها متولیان حوزه زیباسازی مشغول به برنامه ریزی و البته انجام برخی فعالیت ها برای تغییر چهره شهر همزمان با آمدن بهار هستند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در این باره گفت: برای استقبال از بهار در شیراز نیروهای شهرداری شروع به فعالیت کرده اند و در عین حال برنامه ریزی ها ادامه دارد.

حمید کشتکار افزود: در این بار ه به منظور گلکاری های سطح شهر و درختکاری برنامه ریزی هایی انجام  و در دستور کار قرار داده ایم.

او عنوان کرد: با توجه به اهمیت نصب المان ها در این ایام، المان های نوروزی نیز در دست ساخت است و به محض آماده سازی در جاهای مناسبی از شهر پیش بینی و نصب می گردد. جانمایی نهایی این المان ها نیمه اول اسفندماه مشخص می شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: فضای شهری باید همیشه با نشاط، آرامبخش و دل انگیز باشد و ایجاد فضایی مطلوب بخصوص همزمان با آمدن بهار و مسافران نورزوی بسیار مهم است و این مسئله در روحیه مردم و ایجاد نشاط بین شهروندان و گردشگران تاثیر قابل توجهی می تواند داشته باشد.

کشتکار افزود: خصوصا در نوروز تمام سعی ما این است که بتوانیم ایام خوبی را برای مردم و هموطنان مان و گردشگران مهیا کنیم و اقدامات خوبی هم مد نظر داریم.

او اضافه کرد: در حال حاضر فعالیت هایی در این باره در حال انجام می باشد و هدف مان این است که به نحوی فعالیت نماییم که وقتی مردم  فضای شهر را در نوروز 1402 می بینند خودشان قضاوت کنند و نظر بدهند.

کشتکار گفت: طبق برنامه ریزی ها با انواع و اقسام گلگاری ها و المان ها شهر آماده نوروز می شود و تمام سعی خود را در جهت رضامندی مردم بکار می گیریم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز تصریح کرد: ما بخشی از گلکاری ها را انجام داده ایم و بخشی نیز در حال انجام است و تا پایان سال به پایان می رسد؛ در عین حال چون هوا فعلا سرد است این گلکاری ها الان ممکن است نمودی نداشته باشد.  اما هوا که به تدریج گرم تر شود، گلکاری های یادشده خود را نشان می دهد.

کشتکار تصریح کرد: البته بنای ما بر این است که سطح گلکاری و درختکاری ها در سطح شهر نسبت به سال های قبلی بیشتر باشد.

وی در خصوص المان هایی که را برای نوروز شیراز در حال طراحی است نیز گفت: در این خصوص فعالیت های قابل توجهی در دست اقدام است و طبق برنامه ریزی ها، هم المان های سبز و هم المان های سازه ای در نقاط مختلف شهر شیراز نصب می گردد. هدف ما ایجاد فضایی است که بیانگر طراوت بهار باشد و در این خصوص المان های سازه ای هم گل آرایی می شود.

او درباره مراقبت از این فضا و گل هایی که در باغچه ها، بلوارها و میادین طراحی و کاشته شده نیز افزود: ما انتظار داریم مردم شیراز با فرهنگ بالایی که دارند از این گل ها حفاظت و حراست کنند و در جاهایی مانند پارک ها و میادین که تردد صورت می گیرد، مراقبت ها به نحوی باشد که طراحی ها آسیبی نبیند.

کشتکار عنوان کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران، ستاد تسهیلات خدمات سفر تمامی برنامه های نوروزی را جامع و کامل  پیگیری و اعلام می کند و سازمان سیما و منظر هم به عنوان یکی از دستگاه های ستاد خدمات سفر همه سعی خود را برای رضایت مردم انجام خواهد داد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز عنوان کرد: در خصوص آماده سازی فضای شهری برای نوروز تمرکز ما بر مراکز اصلی شهر و مناطقی که در واقع مشرف به نقاط گردشگری، تاریخی و مذهبی که امکان حضور مردم، مسافران و گردشگران است به صورت ویژه می باشد، اما از آنجا که ایجاد فضایی با نشاط و دل انگیز در همه شهر و برای همه مد نظر است، گلکاری ها و این قبیل کارها به مناسبت نوروز در همه نقاط شهر اجرا می شود.

کشتکار تصریح کرد: ما تلاش می کنیم در ابتدای فصل بهار و نوروز یک شهر باطراوت و زیبا داشته باشیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برای گلکاری ها و تهیه المان های سبز در شیراز بیشتر از چه گل هایی استفاده می شود نیز گفت: اگر چه از انواع و اقسام گل های زیبا و گونه های گیاهی متنوعی به این منظور استفاده می شود، اما گل های شب بو و اطلسی بیشتر از سایر گل ها در این خصوص به کار گرفته می شود.