شلیک به قلب زندگی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس: هرگونه استفاده خارج از عرف و قانون از سلاح دارای مجوز جرم است

شلیک به قلب زندگی
بیشترین افرادی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند ابتدا خانواده عروس و داماد هستند

مرجان دهقانی/ رسم ها و سنت های زیادی از گذشته های دور و نزدیک برای ما باقی مانده اند که هر کدام در شرایط و اقتضائات خاصی قابل قبول و قابل اجرا بوده‌ اند و برخی هم به اجبار شرایط منسوخ شده‌ اند. شاید یکی از رسومی که انتظار می رفت منسوخ بشود، اما همچنان در گوشه و کنار کشور و استان فارس شاهد اجرای آن هستیم، رسم تیراندازی در جشن های عروسی است که در گذشته ای نه چندان دور مختص افراد توانمند و ماهر بود و طی آن سران طوایف و بهترین تیراندازان منطقه اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند تا به این گونه به دیگر اهالی بگویند در این نقطه مراسم جشنی برپاست.

نکته قابل تامل ماجرا اما اینجاست که در این گونه مراسم گاهی اوقات به هر دلیل منطقی و غیرمنطقی تیر تیراندازان نه تنها بر هدف مراد نمی نشیند که باعث می شود جان یکی از میهمانان یا میزبانان مراسم و یا حتی عروس و داماد بر سر لحظه ای خوشحالی نه چندان دلچسب برای همیشه فدا شود و خانه ای خاموش و خانواده یا خانواده هایی تا همیشه داغدار باقی بمانند.

در همین رابطه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر این که تیراندازی در مراسم عروسی یکی از پدیده ‌‌های ناپسند جهان امروز است، بیان کرد : متأسفانه در میان انبوه رسوم زیبا و دیدنی شاهد گسترش برخی رسوم و اعمال ناپسندی چون تیراندازی در مراسم عروسی هستیم که باعث بروز مشکلات بسیار و آسیب دیدگی مردم بی گناه می شود.

علی فاتحی ادامه داد: متأسفانه عده ای براین باورند که با شلیک چند گلوله زمینه شادی جمعیت حاضر در مراسم را فراهم می کنند اما کاملاً غافل از این حقیقت هستند که در برخی از موارد افرادی به قتل رسیده و برخی داغدار شده اند و جمعی نیز زخمی و سر از بیمارستان درآورده و در نهایت مراسم عروسی به عزا تبدیل شده است.

وی اکیداً خواستار برخورد دستگاه قضا و نیروی انتظامی با این گونه اقدامات شد و گفت: برخوردهای بازدارنده انتظامی و قضائی با مرتکبین چنین اعمالی مورد انتظار عامه مردم است متأسفانه برخی افراد فکر می کنند چون سلاح شان مجوز دارد می توانند در مراسم مختلف عزا و شادی نیز از آن استفاده کنند، در حالی که استفاده از سلاح برای کسانی که دارای مجوز هستند فقط در زمان های خاص و با مجوز رسمی امکان پذیر است.

معاون قضائی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس ادامه داد: جای تأسف است علی رغم همه هشدارها و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و اطلاع رسانی هایی که در ابعاد مختلف صورت گرفت، دو اتفاق تلخ در فیروزآباد و مرودشت را شاهد بودیم و در دو مراسم عروسی دو جوان جانشان را از دست دادند.

فاتحی با اشاره به برخی آداب و رسوم غلط در برخی از استان ‌ها در خصوص استفاده از سلاح گفت: متاسفانه برخی از آداب و رسوم در مناطقی از کشور وجود دارد که باید این رسوم و آداب اصلاح شود.

وی با تاکید براین که براساس مجوزهای صادر شده مکان استفاده از سلاح مشخص است و هر کس خارج از عرف و خارج از قانون از آن استفاده کند مجرم شناخته شده و حتما با او  برخورد می‌شود، تصریح کرد: این افراد حتی اگر سلاح‌ شان مجاز باشد باز مجرم شناخته می ‌شوند چرا که محل استفاده از سلاح مجاز مشخص است و قرار نیست کسی که سلاح مجاز دارد در خیابان یا در مراسمی استفاده کند.

معاون قضائی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ادامه داد: افرادی که دست به اقدام خطرناک تیراندازی می‌ زنند ابتدا دستگاه قضائی این افراد را دستگیر و اگر سلاح آن ‌ها دارای مجوز باشد، ابطال مجوز صورت می ‌گیرد و به علت بر هم زدن نظم و امنیت عمومی، بعد از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده می ‌شوند.

وی با بیان این که رسانه‌ ها باید در این زمینه اطلاع ‌رسانی کنند و به مردم برسانند که استفاده از سلاح غیر مجاز در مراسم عروسی و عزا جرم و یک بدعت در فرهنگ است اظهار داشت: برای جلوگیری و پیشگیری از حمل سلاح های غیرمجاز و نگهداری از آن ها، طرح های جمع آوری سلاح های غیرمجاز به طور مستمر دنبال می شود، دستورات و اختیارات لازم به ضابطین قضائی داده شده و ضابطین قضائی به صورت مستمر در حال جمع آوری سلاح های غیرمجاز هستند.

به گفته معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ممکن است افرادی هم دارای سلاح دارای مجوز باشند و در مکان ‌هایی که نیاز به استفاده از اسلحه نیست از آن استفاده کنند که این کار هم جرم است و کسانی که سلاح های مجوز دار دارند دلیلی ندارد آن را در مکان هایی که نیاز به اسلحه نیست مورد استفاده قرار بدهند.

فاتحی با تأکید براین که افرادی که سلاح آن ها اساساً غیر مجاز است، مجرم هستند و قانون هم در این زمینه جرم انگاری کرده و مجازات برای آن در نظر گرفته است، تصریح کرد: اگر موارد این چنینی مشاهده شود قطعاً غیر از مجازات تعزیزی برای حامل سلاح غیر مجاز، سلاح هم ضبط خواهد شد .

به گفته وی، فرد دارنده مجوز اسلحه اگر در مکان هایی که نیاز نیست سلاحی را حمل کند حتی اگر با شلیک از آن، حادثه ای هم اتفاق نیفتد در واقع مرتکب جرم اخلال در نظم عمومی شده است. این فرد اگر شلیک کند مرتکب جرم شده و اگرحادثه ای اتفاق بیافتد جنایت غیر عمدی رخ داده است.

معاون قضائی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان این که برای کنار گذاشتن این رسوم باید فرهنگسازی کرد، اظهار داشت: در قالب پیام های پیشگیرانه و نصب بنر در میادین اصلی شهرها، مشارکت در برنامه های تولیدی صدا و سیما در رابطه با مجازات استفاده از سلاح غیر مجاز، اخذ تعهد از تالارها و باغ تالارها و همچنین اخذ تعهد از صاحبان عروسی در مورد عدم استفاده از سلاح در این گونه مراسم می توان فرهنگسازی کرد.

به گفته فاتحی، بیشترین افرادی که می توانند در این زمینه کمک کنند و بهترین ناظر و پلیس باشند ابتدا خانواده عروس و داماد هستند که صاحب مجلس اند و باید مراسم را کنترل و مدیریت کنند و نظارت های لازم را انجام دهند. علاوه بر این ها کسانی که در این مراسم شرکت می کنند نباید اجازه دهند اساساً سلاح وارد مراسم شود و اگر هم احیاناً چنین موضوعی مشاهده شد بدون این که بخواهند حساسیت ایجاد کنند با 110 تماس بگیرند تا بدون تنش و تشنج پلیس سلاح را جمع آوری کند.

وی در ادامه افزود: بزرگان قوم و پیشکسوتان نیز می‌ توانند وارد گود شوند و در واقع رشته کار را در دست بگیرند تا اساساً چنین اشتباه و غلطی که باعث از بین رفتن حیات فرد یا افراد دیگری می شود را نهی و نفی کنند.

معاون قضائی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ادامه داد: همه باید جانب احتیاط را در پیش بگیرند، از نوجوانان و جوانان محافظت کنند و به هیچ عنوان اجازه حمل سلاح را در جشن های عروسی ندهند تا بیش از این شاهد اتفاقات تلخ نباشیم.

فاتحی در پایان سخنان خود گفت: در هر حال بهترین راهکار مقابله با  معضل تیراندازی و نگهداری غیر مجاز اسلحه، فرهنگسازی مناسب است و این فرهنگسازی فقط با مشارکت کلیه نهادهای فرهنگی، نخبگان، بزرگان، سازمان های مردم نهاد و ریش‌ سفیدان محقق می ‌شود که در این راستا می‌ طلبد کمپین ‌های مختلف راه ‌اندازی و آگاهی‌ بخشی مورد نیاز به مردم ارائه شود.