روز تكريم مادران و همسران شهدا

سیزدهم جمادی الثانی روز وفات بانوی مکرم ام البنين (س)

روز تكريم مادران و همسران شهدا

حضرت ام البنین (س) مادر بزرگوار حضرت عباس(ع) و همسر گرامی امیر مؤمنان علی علیه السلام است. نام ایشان فاطمه بود که بعدها پس از ازدواج با حضرت علی (علیه السلام) با کنیه‏ «امُّ البنین)مادر پسران) مشهور شد. پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد(ص) بودند و دارای خوبی‌ها و صفات خانوادگی مشترک بودند. فاطمه دختری پاکدل وبا تقوا بود.

ولادت حضرت ام‌البنین علیها السلام

در مورد تاریخ دقیق ولادت حضرت ام‌‏البنین اطلاعی در دست نیست و تاریخ ‏نگاران سال ولادت او را ثبت نکرده‌اند، ولی یاد آور شده‌اند که تولد پسر بزرگ ایشان، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، در سال ۲۶ قمری اتفاق افتاده است. برخی نیززمان ولادت ایشان را در حدود پنج سال پس از هجرت تخمین می‌زنند.

ازدواج حضرت ام‌البنین با امام علی (ع(

امام علی (ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از برادرش عقیل درخواست می‌کند تا زنی از خاندانی شجاع را پیدا کند تا با او ازدواج نماید. عقیل هم فاطمه کلابیه را به ایشان معرفی کرد و گفت: در بین اعراب خاندانی شجاع‌تر از خانواده او سراغ ندارم. ازدواج امام علی (ع) با ام‌البنین در بین سال‌های ۲۴ تا ۲۶ هجری بوده است که البته نقل‌های دیگری هم در کتاب‌های تاریخ در این باره وجود دارد. ام‌البنین علاقه بسیار زیادی به فرزندان حضرت زهرا (س) داشت و آنها را بر فرزندان خودش مقدم می‌دانست.

فرزندان حضرت ام‌البنین

حضرت ام‌البنین چهار پسر داشت که بزرگترین آنها حضرت عباس بن علی (ع) بود. عبدالله، جعفر و عثمان دیگر پسران او بودند. این چهار فرزند در واقعه عاشورا و در رکاب امام حسین (ع) جنگیدند و به شهادت رسیدند. ام‌البنین از پسران خود فقط یک نوه به نام عبیدالله داشت که فرزند حضرت عباس(ع) بوده است.

وفات حضرت ام‌البنین (س(

معتبرترین تاریخی که مربوط به وفات ایشان است تاریخ ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری را بیان کرده‌اند. حضرت ام‌البنین را در قبرستان بقیع به خاک سپردند .

در تقویم کشورمان این روز به عنوان روز «تكريم مادران و همسران شهدا» نامگذاری شده است.

سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) تسلیت باد.