سه روز برفی و بارانی همراه با یخبندان در راه استان فارس

احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد و سقوط بهمن در نواحی کوهستانی وجود دارد

سه روز برفی و بارانی همراه با یخبندان در راه استان فارس
کاهش محسوس دما در نیمه جنوبی استان

اداره کل هواشناسی فارس با انتشار اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، وزش باد نسبتا  شدید، بارش برف در مناطق شمالی، ارتفاعات مرکزی و شرقی و کولاک برف در شمال غرب و ارتفاعات نیمه شمالی این استان هشدار داد.

مدیرکل هواشناسی فارس روز اعلام کرد: این سامانه جدید بارشی از ظهر دوشنبه ۱۷ بهمن در نیمه شمالی مناطق غربی و مرکزی استان آغاز می شود.

مسعود حقیقت ادامه داد: همچنین سه شنبه ۱۸ بهمن این سامانه جدید در استان به ویژه مناطق غرب، شمال غرب و مرکزی و برای چهارشنبه ۱۹ بهمن هم در نیمه شمالی به ویژه سپیدان فعال است.

لغزندگی جاده‌ها‌، سقوط بهمن

حقیقت اضافه کرد: اثر مخاطره همچون لغزندگی جاده ها به ویژه در عبور از گذرگاه های کوهستانی،‌ آب گرفتگی معابر، مه گرفتگی و کاهش دید، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها در نیمه شمالی و نواحی غربی، سیلابی شدن مسیل ها، اختلال در تردد شهری و جاده ای، آسیب به سازه،‌ بارش تگرگ در نقاط مستعد و سقوط بهمن در نواحی کوهستانی وجود دارد.

لایروبی کانال ها و آب راه ها

مدیرکل هواشناسی فارس تاکید کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری، لایروبی کانال ها و آب راه ها و عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، پرهیز از پرواز با هواپیماهای آموزشی و گلایدر، پرهیز از کوهنوردی، اطمینان از استحکام سازه های موقت و انجام موارد پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارات احتمالی وزش شدید باد توصیه می شود.

هشدار کاهش دما و یخبندان

همچنین اداره کل هواشناسی فارس با توصیف سامانه دوم که با کاهش دما و یخبندان در استان به ویژه نیمه شمالی مناطق مرکزی و شرقی همراه است، هشدار داد.

حقیقت تاکید کرد: این سامانه از عصر چهارشنبه ۱۹ بهمن آغاز می شود و تا شنبه ۲۲ همین ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد:‌ نوح مخاطره همچون کاهش محسوس دما به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد در نیمه شمالی استان و کاهش محسوس دما به طور میانگین بین پنج تا ۱۰ درجه سانتی گراد در نیمه جنوبی استان وجود دارد.

همچنین ‌به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ، سوخت کافی در سفرهای برون شهری به ویژه در نواحی کوهستانی، محافظت و عایق بندی لوله ها و تاسیسات آب، استفاده از ضد یخ در ماشین آلات،‌ مدیریت در مصرف سوخت و حامل های انرژی به ویِژه گاز، پرهیز از صعود و عدم اسکان در ارتفاعات توصیه می شود.

اداره کل هواشناسی فارس اعلام کرد: در جدول میزان بارش برف و باران که از دهم بهمن تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه ۱۳ همین ماه ادامه داشته است، شهرستان سپیدان با ۹۱ میلی‌متر و ایستگاه درودزن در شهرستان مرودشت با ۶۱ میلی‌متر در صدر هستند.