سقوط چهارمین شیء جاسوسی بر فراز آمریکا

پای بالن چینی در میان است؟

سقوط چهارمین شیء جاسوسی بر فراز آمریکا

چند هفته پس از انهدام بالون جاسوسی چین توسط ایالات متحده، دولت این کشور ۴ شیء ناشناس دیگر را که بر فراز محدوده هوایی آن پرواز می‌کردند ساقط کرد. برخی مقامات آمریکا معتقدند این اشیاء همان بالون‌های جاسوسی چینی اما در اندازه کوچکتر هستند.

ارتش ایالات متحده روز یکشنبه یک شیء ناشناس را که بر فراز میشیگان پرواز می کرد، ساقط کرد. این چهارمین موردی بود که نیروهای آمریکایی در کمتر از یک هفته با آن مواجه شدند.

مقامات دفاعی این کشور یکشنبه شب از صحبت درباره این سه شی که در آخر هفته سرنگون شده بودند خودداری کردند و این مساله در مورد هدف این اشیاء و تهدیدی که می‌توانست برای غیرنظامیان در سرتاسر آمریکای شمالی داشته باشد، سوالاتی را ایجاد کرد.

به نقل از پولیتیکو، ژنرال گلن وان هرک، رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی شمالی ایالات متحده، گفت مطمئن است که مرتبه نخست یعنی ۴ فوریه، یک بالون نظارتی چینی را در ساحل شرقی ایالات متحده سرنگون کرده‌اند اما اینها شیء هستند. او گفت که نمی‌داند چگونه این اشیاء در آسمان معلق می‌مانند.

او همچنین از رد هر گونه احتمال، از جمله اینکه این اشیاء منشأ فرازمینی داشته باشند، خودداری کرد. پس از اظهارات ژنرال، یک مقام دفاعی که خواست نامش فاش نشود گفت که هیچ نشانه‌ای از موجودات بیگانه یا فعالیت فرازمینی با اتفاقات اخیر وجود ندارد.

ملیسا دالتون، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور دفاع از میهن و امور نیمکره گفت: در مورد بالون چینی، مبنا و آگاهی وجود داشت تا به طور قطع بدانیم که مبدأ آن جمهوری خلق چین است. اما در مورد سه شیء بعدی چنین نیست.

تحریم نهادهای چینی در ارتباط با برنامه جاسوسی

پس از آنکه بالون جاسوسی چینی توسط آمریکا منهدم شد، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه چین از جمله شش شرکتی که با برنامه تجسسی این کشور در ارتباط بودند، وضع کرد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نهادها به دلیل حمایت از تلاش‌های مدرن‌سازی نظامی چین به خصوص آن‌هایی که با برنامه‌های هوافضای این کشور در ارتباط بوده‌اند، در لیست سیاه قرار گرفتند.

این تحریم‌ها شامل کشتی‌های هوایی، بالون‌ها و مواردی از این دست است که در امور اطلاعاتی و تجسسی پکن استفاده می‌شوند.

آخرین مورد از این اشیا، روز شنبه در ساعت 4:45 بعد از ظهر به وقت آمریکا شناسایی شد. سپس مدت کوتاهی بر فراز کانادا پرواز کرد و بعد وارد حریم هوایی ایالات متحده شد و در نهایت بر فراز ویسکانسین ظاهر شد و بعد از آن یک هواپیمای جنگنده اف-16 آن را با موشک سایدوایندر بر فراز دریاچه هورون سرنگون کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر اساس توصیه‌های لوید آستین، وزیر دفاع و مقامات نظامی، دستور خروج این شی را که احتمالا در آب‌های کانادا فرود آمده باشد، صادر کرد. اگرچه مقامات نظامی این شیء را به عنوان یک تهدید ارزیابی نکردند، مسیر و ارتفاع شی باعث نگرانی‌هایی از جمله خطر برای هوانوردی غیرنظامی شد.

بالونهای چینی به آمریکا بازگشتند؟

دو نماینده مجلس ایالات متحده از میشیگان، جک برگمن، نماینده جمهوری‌خواه و الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات، اوایل روز یکشنبه تأیید کردند که خلبانان نیروی هوایی و گارد ملی این شی را از دریاچه هرون بیرون آورده‌اند. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، پس ازدریافت خلاصه‌ای از وضعیت از جیک سالیوان، گفت که مقامات امنیت ملی ایالات متحده معتقدند که این اشیاء، بالون هستند.

شومر در برنامه این هفته شبکه ABC گفت: آنها معتقدند که این اشیاء هم بالون‌هایی مانند بالون اول بودند اما اندازه بسیار کوچکتری داشتند. شومر گفت که هر دو شیء ساقط شده در این هفته در ارتفاع ۱۲ هزار متری پرواز می‌کردند، بنابراین برای هواپیماهای تجاری که در همان ارتفاع پروای می‌کنند، تهدید محسوب می‌شدند.

سخنگوی پنتاگون اما روز یکشنبه گفت که شباهت زیادی میان این اشیاء و بالون چینی وجود ندارد و به محض بررسی قطعات به جا مانده اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

پس از انتقادها مبنی بر اقدام متاخر در فرونشاندن بالون جاسوسی چین که در ماه جاری بر فراز ایالات متحده پرواز می‌کرد، دولت بایدن روز جمعه یک شی استوانه‌ای ناشناس را بر فراز حریم هوایی آلاسکا و پس از آن شی جداگانه‌ای را که حریم هوایی کانادا را نقض می‌کرد، سرنگون کرد. شومر در دفاع از عملکرد دولت بایدن گفت: سرنگونی اولین بالون یک موقعیت متفاوت بود.

شومر روز یکشنبه گفت، ما اطلاعات بسیار زیادی را از طریق نظارت بر بالون در حال پرواز بر فراز ایالات متحده به دست آوردیم، و افزود که احتمالاً دولت برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند کل بالون را مجددا کنار هم قرار دهد. شومر در پاسخ به این سوال که آیا چین از این بالون اطلاعاتی به دست آورده است یا خیر، گفت: آنها به هر طریق می‌توانستند اطلاعات را دریافت کنند، اما ما باید بدانیم که می‌خواهند با این اطلاعات چه کنند.

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار اتخاذ موضعی تهاجمی در مورد این اشیاء شد.