سفیر هوای پاک از شیراز تا کیش را رکاب می‌زند

سفیر هوای پاک از شیراز تا کیش را رکاب می‌زند

دوچرخه سوار جهانگرد نیشابوری که با کمترین تجهیزات دور دنیا را با دوچرخه پیموده است،در آستانه«روز ملی هوای پاک» و با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا قصد دارد از شیراز تا کیش را رکاب بزند.

ابراهیم صالح آبادی گفت: سالهاست که برای رفت و آمد خود از دوچرخه استفاده می‌کنم و هدفم گسترش فرهنگ‌ دوچرخه‌سواری و تشویق و ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا است.

این دوچرخه سوار ادامه داد: سفر با دوچرخه کم‌هزینه است و آلودگی ندارد. البته علاقه زیادی هم به ایرانگردی دارم و یکی از مهمترین اهدافم از سفر به مناطق مختلف ایران، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم در این مناطق است.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط آب و هوا و سرمای شدید در مناطق شمالی کشور تصمیم گرفتم با سفر به شهر شیراز به سمت جنوب کشور رکاب بزنم و قرار است از شیراز تا کیش را با دوچرخه طی کنم. در واقع مسیر من از شیراز آغاز می‌شود و سپس از کوار، فیروزآباد، قیر و کارزین، جهرم، لار، بندرعباس، جزیره هرمز، جزیره قشم تا جزیره کیش را رکاب می‌زنم.

صالح آبادی بیان کرد: من بیش از ۲۰ سال است که به کشورهای دیگر سفر می‌کنم. از سالها پیش افزون بر سفر به شهرهای مختلف ایران به ۳۱ کشور آسیایی، اروپایی و حتی کشور کانادا در قاره آمریکا سفر کرده‌ام. سفر من به اروپا حدود شش ماه و شانزده روز به طول انجامید. تاکنون سه بار به هندوستان و سه بار به تایلند سفر کرده‌ام

وی افزود: پیش از آغاز هر سفر اطلاعات مربوط به مقصد مورد نظر و مسیرهای دوچرخه سواری را مطالعه و با ارزیابی موقعیت جغرافیایی، گردشگری و فرهنگی مناطق اقدام به سفر می‌کنم.

این دوچرخه سوار ایرانی درخواست کرد: در کشورهای پیشرفته اقدامات خوبی برای توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه انجام شده است و نیاز است در کشور ما نیز زیرساخت‌های لازم در این زمینه ایجاد شود. به عنوان مثال ساخت استراحتگاه در مسیرهای دوچرخه سواری بسیار ضروری است.

وی در رابطه با تجربیاتش از سفر به دور دنیا گفت: در سفرهایی که به نقاط مختلف دنیا داشته‌ام متوجه شباهت‌های انسان‌ها با یکدیگر شدم و به این نتیجه رسیدم که تقریبا ۹۵درصد مردم دنیا همانند یکدیگر زندگی می کنند و در هر کشور خوبی‌ها و با بدی‌های برابر است؛ به عبارتی دیگر هیچ مکانی از مکان دیگر بهتر نیست و خداوند نعمت هایش را به طور مساوی تقسیم کرده اما استفاده از مواهب را فرهنگ ملت ها تکریم و یا تحریم می کنند.

صالح آبادی بیان داشت: هدف و انگیزه من از سفر به دور دنیا ماجراجویی‌های سازنده، تبادل افکار و نگرش‌ها، اشاعه پیام صلح و دوستی، ورزش، تحقیق، فرهنگ آداب و رسوم، کشاورزی، دامداری، تجارت، دیدن سرزمین های دیگر، یادگیری و بکار بردن زبان های زنده دنیا است

این دوچرخه سوار نیشابوری متولد ۱۳۳۳، اهل روستای صالح آباد واقع در دو کیلومتری جنوب شهرستان نیشابور، فوق دیپلم رشته برق و آشنا به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی است و تاکنون موفق شده دور دنیا را در مدت ۲۰ سال با گذر از ۳۱کشور رکاب بزند.

کشورهای چین، پاکستان، هندوستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، عربستان، روسیه، آذربایجان، تایلند، مالزی، ارمنستان، ترکیه، سوریه،لبنان، یونان، ایتالیا، واتیکان، موناکو، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان، اتریش، کانادا و لائوس از جمله مسیرهای طی شده توسط این دوچرخه‌سوار به شمار می‌رود.