سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز: در سایت‌های نگهداری سگ‌های بلاصاحب، سگی ندیدیم!

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز:  در سایت‌های نگهداری سگ‌های بلاصاحب، سگی ندیدیم!

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به معرفی سایت‌های نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب، گفت: تاکنون سگی در این سایت‌ها مشاهده نشده است و امیدواریم در آینده سگ‌ها در این سایت‌ها مشاهده و جمعیت این حیوانات کنترل شود.

دکتر شایسته شمی‌پور در جلسه رسیدگی به وضعیت سگ‌های بلاصاحب با بیان اینکه خواسته بهداشت کنترل و حفظ سلامت مردم در هر زمینه‌ای است، اظهار کرد: وقوع ۲ هزار و ۲۴۹ مورد حیوان‌گزیدگی در طول امسال آمار بسیار بالایی است و هزینه‌های زیادی به بهداشت تحمیل می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، حیوان‌گزیدگی منجر به بیماری‌هایی مانند هاری، کیست هیداتیک، انگل‌های مختلف، سالک و نقص عضو می‌شود که این صدمات جبران‌ناپذیر هستند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه انتظار داریم عملکرد را در کنترل سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر ببینیم، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح، جمعیت سگ‌های بلاصاحب کنترل و به تدریج این مساله حل شود.

شمی‌پور بیان کرد: در ویدیویی که در این جلسه پخش شد، چند سایت برای نگهداری و یک سایت در صفیره برای عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب معرفی شد که بر اساس بازدید همکاران ما تاکنون هیچ سگی در این سایت‌ها مشاهده نشده است و امیدواریم در آینده سگ‌ها در این سایت‌ها مشاهده و جمعیت این حیوانات کنترل شود.

سگ‌های بلاصاحب حالت هجومی پیدا کرده‌اند

امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز در  این جلسه گفت: چند سالی است که اهواز با معضل سگ‌های بلاصاحب مواجه است که امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌ها کار در این زمینه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به وقوع ۲ هزار و ۲۴۹ مورد حیوان‌گزیدگی در اهواز در کمتر از ۱۱ ماه در سال جاری و صرف هزینه ۲۳ میلیارد تومانی در این خصوص در این مدت، افزود: در سال ۹۵ تعداد ۵۲۲ مورد حیوان‌گزیدگی، در سال ۹۶ تعداد ۶۷۲ مورد، در سال ۹۷ تعداد ۹۶۲ مورد، در سال ۹۹ تعداد ۹۹۴ مورد، در سال ۹۹ تعداد یک هزار و ۸۵۴ مورد و امسال تا ۵۰ روز پیش یک هزار و ۶۳۵ مورد حیوان گزیدگی داشته‌ایم و در ۵۰ روز اخیر ۶۱۴ مورد حیوان‌گزیدگی به موارد حیوان‌گزیدگی امسال افزوده شد یعنی در این ۵۰ روز تقریبا به اندازه سال ۹۶ حیوان‌گزیدگی داشتیم که متاسفانه بیش از ۸۰ درصد موارد مربوط به گازگرفتگی سگ‌های بلاصاحب بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: برخی از حیوان‌گزیدگی‌ها صدمات جبران‌ناپذیری در ناحیه گردن، سر و ناحیه‌های حساس ماهیچه‌ای وارد کرده است و فرد دچار نقص عضو می‌شود.

مردانی بیان کرد: در گذشته سگ‌های بلاصاحب موجود در سطح شهر آرام‌تر بودند اما متاسفانه جدیدا این حیوانات حالت هجومی پیدا کردند و به مردم حمله می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم پیگیری‌ها در مورد کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در عمل نیز نمود یابد و در یک برهه زمانی مشخص این کار به نتیجه برسد زیرا تا جایی که می‌توانیم همراهی می‌کنیم اما اگر اتفاقی نیفتد مجبور هستیم وظیفه قانونی خود را انجام دهیم. 

چرای گاومیش‌ها هم به معضل سگ‌های بلاصاحب تبدیل می‌شود

دکتر رضا حفیظی رئیس اداره دامپزشکی اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه وجود سگ‌های بلاصاحب در اهواز و خوزستان یک چالش اجتماعی و بهداشتی است، گفت: یک سگ می‌تواند سالی دو بار زایمان کند و در هر زایمان ۶ تا ۱۲ توله به دنیا بیاورد.

وی افزود: با توجه به این معضلات بهداشتی و امنیتی که در سطح شهر در حال ایجاد است، باید فراتر از یک فعالیت نرمال و دستورالعمل تصمیم‌گیری و اقدام کنیم.

رئیس اداره دامپزشکی اهواز با اشاره به مخاطرات گازگرفتگی سگ، گفت: بیماری مانند کیست هیداتیک یک بیماری خاموش است که می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ سال یک انسان یا خانواده را درگیر کند.

وی بیان کرد: بافت اهواز به شکلی است که روستاها به شهر متصل هستند. اطراف شهر اهواز، سبزی‌کاری وجود دارد و سگ‌های بلاصاحب در حال عبور از این نقاط هستند و مدفوع این سگ‌ها وارد سبزی‌های خوراکی می‌شود و این سبزی‌ها در بازار عرضه می‌شود؛ این چرخه می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

حفیظی افزود: خانواده‌ای که به بیماری کیست هیداتیک مبتلا شود، سال‌ها باید دارو مصرف ند و جراحی‌های متعددی انجام دهند تا شاید ۵۰ تا ۷۰ درصد درمان شوند و تا آخر عمر با این بیماری درگیر هستند.

وی با بیان اینکه بیماری هاری در کل جمعیت پستانداران وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر شکایت‌های زیادی داریم که حیوان هار، دام یک روستایی را گاز گرفته است. موردی داریم که به دلیل گازگرفتگی سگ، گاو خانواده هار شده و به دنبال مردم رفته تا آن‌ها را گاز بگیرد. بنابراین هاری می‌تواند به همه پستانداران منتقل شود و هزینه‌های زیادی بر جا بگذارد.

رئیس اداره دامپزشکی اهواز گفت: اگر امروز را به فردا بسپاریم تعداد سگ‌های بلاصاحب بسیار بیشتر و کار سخت می‌شود و باید هزینه‌های بیشتری صرف کنیم و فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.

وی بیان کرد: در تامین داروی بیهوشی برای زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب مشکلی وجود ندارد و هر ویال ۷۰۰ هزار تومانی می‌تواند ۲۴ تا ۳۰ سگ را بیهوش کند.

حفیظی در خصوص چرای گاومیش‌ها در پارک‌های اهواز گفت: در حال حاضر شش هفت دامدار در حال انجام این کار هستند و اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود تا سال آینده چرای گاومیش‌ها در پارک ها یک کار عمومی و به معضلی مانند سگ‌های بلاصاحب تبدیل می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی اهواز بیان کرد: گاومیش یک حیوان غیرقابل پیش‌بینی است؛ گاومیش وحشی داریم که ممکن است ناگهان وسط جاده برود و منجر به تصادف و تلفات سنگین شود بنابراین باید فکری در این خصوص شود.