سردیس شهید آوینی در بندرعباس رونمایی شد

سردیس شهید آوینی در بندرعباس رونمایی شد

به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی از سردیس «شهید مرتضی آوینی» در تالار شهید آوینی بندرعباس رونمایی شد.

رئیس حوزه هنری انقلاب هرمزگان ضمن بر شمردن شاخصه های هنر متعهد از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، شهید سید مرتضی آوینی را به عنوان الگو و نماد این هنر دانست.

وی ادامه داد: نخستین جلوه متعهد و مبارزه با فقر و استضعاف پس از انقلاب در اثر شهید آوینی پیرامون محرومیت منطقه بشاگرد، متجلی است.

رئیس حوزه هنری هرمزگان با اشاره با انعکاس سلحشوری مردم هرمزگان طی سالهای دفاع مقدس در قسمت هایی از مجموعه روایت فتح، این مراسم را فرصت تجدید عهد دوباره هنرمندان و مسئولان فرهنگی استان با راه و اهداف متعالی انقلاب اسلامی و مبانی هنر انقلاب دانست.

همچنین اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان ضمن تاکید بر باز شناخت شهید آوینی در هر زمان و برهه گفت: آوینی هم نویسنده،فیلمساز ، پژوهشگر و متفکر بود اما بیشتر بعنوان فیلم ساز و روایتگر دفاع مقدس معرفی شده و جا دارد سایر ابعاد شخصیتی و فرهنگی ایشان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: مهمترین کتاب آوینی در مقام یک نویسنده، کتاب "فتح خون" می باشد که در مورد واقعه ی عاشورا و فلسفه ی آن می باشد دبیر شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان بیان کرد: تفکر آوینی باید واحد دانشگاهی و درسی شود زیرا این تفکر مهمترین سلاح در عملیات های فرهنگی است و جوانان باید از این چشمه ی معارف و معرفت سیراب شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به خدمات و حضور شهید آوینی در هرمزگان اشاره کرد و گفت : شهید آوینی و عبدالله والی جزء اولین کسانی بودند که به منطقه ی بشاگرد هرمزگان رفتند و محرومیت آن توسط شهید آوینی به تصویر کشیده شد و این منطقه و محرومیت زدایی از آنرا بعنوان یک جبهه ی جنگ واقعی توصیف می کند.

جهانگیری افزود: شهید آوینی خطاب به مخاطبان و مردم می گوید: "من از راه رفته با شما سخن می گویم" زیرا در قبل از انقلاب تیپ روشنفکری و سبیل نیچه ای می گذاشت و پس از آشنایی با تفکر روح الله راه اش عوض می شود .

وی بیان کرد: آوینی در تولید اثر به لطف آشنایی با آموزه های انقلاب اسلامی به چنان غنایی می رسد که راوی فرهنگ دفاع مقدس می شود. راز ماندگاری نام و آثار آوینی این است که دنبال نام و نان نبود و تاثیر گذار ی آثار وی از اخلاص او می آید.

گفتنی است در این مراسم با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،رئیس حوزه ی هنری،مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری و جمعی از مسئولان و هنرمندان از سردیس شهید مرتضی آوینی در تالار آوینی بندر عباس رونمایی شد.