سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار

سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار

۱۰ سال از آغاز ساخت سد نرگسی می‌گذرد که در صورت تامین اعتبار این سد در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

سد نرگسی به صورت خاکی با هسته رسی است که ارتفاع تاج سد از پی ۸۰ متر و طول تاج آن ۶۰۰ متر و حجم مخزن آن ۱۱۳ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالانه آن ۲۲۶ میلیون متر مکعب است.

ساخت این سد از تیر ۱۳۸۹ آغاز شد و قرار بود تا پایان ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد، اما برای برای اتمام ساخت سد نرگسی پانصد و ده میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این سد در بخش جره و بالاده فارس در ۱۰ کیلومتری شرق شهر بالاده و ۵۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز و ۵۵ کیلومتری جنوب شرق کازرون واقع شده‌ است.

سد نرگسی با وجود مشکلات موجود در منطقه وسیع از استان فارس و میانگین خوب بارندگی همراه با ورودی آب رودخانه به منطقه سد، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مردم منطقه را حل کند که باید تمامی تلاش‌ها برای اتمام این طرح استانی به کار گرفته شود.

رودخانه جره كه  سرشاخه های آن به سد نرگسی می پيوندد، سرشاخه اصلی رودخانه دالكی است كه از دامنه های جنوبی كوه دشت ارژن سرچشمه می گيرد  و دو سرشاخه اصلی رودخانه جره شامل سرخون و تنگ گچی است.

در روزگار ناخوشی خشكسالی آب  ذخیره شده در سد نرگسی ادامه حيات در دریاچه پریشان را تقویت کرد و با برنامه ریزی انجام شده بخشی از آب اين سد به درياچه پريشان انتقال می یابد.

در این شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره‌های اطراف دریاچه شود، در سال‌هایی نه چندان دور چشمه‌هایی کف این تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر سفره آب اطراف پریشان ۴ متر پایین‌تر از سطح دریاچه است، بنا بر این باید در شرایطی قرار بگیریم که  آن قدر آب بیاید تا کسری سفره جبران شود و برای احیای پریشان چاره‌ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شده و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر شود.

محمدمهدی شریفی مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس گفت: هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب، تامین آب کشاورزی ۱۵ هزار هکتار اراضی پایین دست، تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های کازرون و فراشبند، زیست محیطی رودخانه و انتقال آب به دریاچه پریشان و احیای آن به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران، تامین آب صنعتی در جنوب فارس، بهبود اراضی کشاورزی به میزان ۷ هزار هکتار، تامین حق آبه و تولید انرژی برقابی به میزان ۴۸٫۳ گیگاوات ساعت در سال است.

او افزود: بهره برداری از سد نرگسی باعث احیای دریاچه پریشان می شود که پس از بهره برداری به یکی از مهم‌ترین سد‌های استان فارس تبدیل شده و می‌تواند آب آشامیدنی غرب استان فارس را تامین کند.