سایه سنگین لودرها بر سر خانه‌های تاریخی کازرون/ یک بنای دیگر تخریب شد

سایه سنگین لودرها بر سر خانه‌های تاریخی کازرون/ یک بنای دیگر تخریب شد

موج ویرانی که ابنیه تاریخی کازرون را هدف گرفته، چنان سرعت و شدتی داشته که به گفته فعالان میراث فرهنگی در یک سال گذشته حدوداً ۲۰ خانه تاریخی در این شهر تخریب شده است‌.

خانه‌های تاریخی کازرون از بیم تخریب شبانه بر ستون‌های خود می‌لرزند در چند روز گذشته قصه تلخ دفن تاریخ کازرون بر زیر آپارتمان سازی‌های این شهر تکرار شد و یک خانه تاریخی دیگر موسوم به خانه حاج یدالله رهایی در بافت تاریخی کوی بازار را شبانه تخریب کردند.

رضا عمویی فعال میراث فرهنگی با اشاره به وظیفه همگانی در نگهداری از آثار تاریخی گفت: در قانون کشور ما حفظ آثار ارزشمند تاریخی وظیفه همه ادارات و مردم است و در حوزه بافت تاریخی یک شهر مجموعه اداراتی که مهم‌ترین آنها میراث فرهنگی و شهرداری محسوب می‌شود در حفاظت و نگهداری از بافت و اماکن تاریخی بسیار نقش آفرین و تأثیر گذار است، این دو نهاد باید با همکاری، برنامه‌ریزی بافت تاریخی شهری را به بهترین نحو ممکن ساماندهی کنند.

وی افزود: در شهرهایی که دارای اماکن تاریخی هستند برای ساماندهی، پایش و حفاظت این بافت پایگاه بافت تاریخی ایجاد می‌شود این پایگاه که اولین رکن ساماندهی بافت تاریخی محسوب می‌شود یک نهاد مشترک میان شهرداری و میراث فرهنگی است که متأسفانه در شهر تاریخی کازرون چنین گامی از سوی اداره میراث فرهنگی و شهرداری برداشته نشده است، آنقدر بافت تاریخی یک شهر حائز اهمیت است که در این بافت کوچه‌ها را به جای آسفالت سنگ فرش می‌کنند که با کاهش تردد وسیله نقلیه از آسیب به بافت تاریخی و ارزشمند آن منطقه جلوگیری شود.

عمویی با اشاره به خانه تاریخی که هفته گذشته در کازرون تخریب شده است گفت: مالک اصلی این خانه ۱۵ سال پیش درگذشت و آخرین بازمانده این خانواده حدوداً ۴ سال پیش فوت کرد و این ملک به شخصی دیگر واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه این خانه تاریخی هفته گذشته شبانه تخریب شد، افزود: در سالیان گذشته در مرکز شهر کازرون ۳۰ ساباط وجود داشته که امروزه فقط ۹ تا از این ساباط‌ها باقی مانده است و یکی از مهم‌ترین ساباط‌های کازرون در مجاورت خانه تاریخی حاج یدالله رهایی قرار داشته که با تخریب خانه این ساباط در معرض آسیب قرار گرفته است.

حفظ بناهای تاریخی با تغییر کاربری از مسکونی به تجاری

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: برای ساماندهی باید این بافت از طرف شهرداری در نقشه جامع شهری مشخص و معین شود و با توجه به ارزشمندی این آثار و امکان تاریخی نباید در منطقه بافت تاریخی مجوز تخریب صادر شود در عوض مصوباتی از جمله تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و کسب و کار به مالک داده شود که مالک بتواند ملک خود را بدون تخریب تبدیل به بوم گردی، هتل، رستوران و… کند با این کار نه خانه‌های تاریخی و هویت تاریخی یک شهر حفظ می‌شود بلکه می‌تواند در جذب گردشگر برای شهر و کسب درآمد برای مالک نقش بسزایی داشته باشد.

عمویی افزود: یک مزیت اصلی بخش عمده‌ای از بافت تاریخی شهر کازرون مجاورت با بازار سنتی و مرکز شهر است، ما از هفت محله تاریخی در کازرون داریم چهارتا از این محلات در مجاورت بازار سنتی و قطب اقتصادی شهر کازرون هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در بازار سرپوشیده کازرون که بازار اصلی محسوب می‌شود با کمبود فضا و محدودیت جا برای اشتغال روبرو هستیم و مغازه خالی برای کسب و کار وجود ندارد، چه مشکلی دارد مسؤلین برنامه‌ریزی کنند و بازار را به سمت بافت تاریخی گسترش و به بافت تاریخی مجوز تجاری داده شود که مالک مطمئن شود که بدون نیاز به تخریب می‌تواند در خانه تاریخی خود کسب و کارهایی مانند فروشگاه‌های پوشاک، مواد غذایی و… راه اندازی و کسب درآمد کند.

بزرگترین خانه قاجاری غرب فارس در کازرون است / تخریب ۲۰ باب خانه تاریخی طی یکسال در این شهر

این فعال میراث فرهنگی گفت: در بافت تاریخی کازرون بنایی وجود دارد با مساحتی ۱۷۰۰ متری و ۹۰۰ متر زیربنا، ۱۲ اتاق ۴ راهرو و یک ایوان مرکزی بزرگ که نمایشگر سبک معماری دوره صفویه و قاجار است این خانه نقشه‌ای متفاوت‌تر از نقشه خانه‌های تاریخی دیگر دارد و به عمارت حاج اسمال معروف است و به عنوان بزرگترین خانه قاجاری غرب فارس محسوب می‌شود این بنا در سال‌های اخیر ثبت ملی رسیده ولی متأسفانه با شکایت از طرف مالکین ممکن است از فهرست ملی خارج شود، قابل پیش بینی است که به محض خارج شدن از فهرست ملی این خانه تاریخی ارزشمند تخریب و تبدیل به زمین و بعد هم ساختمانی چندین طبقه می‌شود.

وی گفت: طی یک سال گذشته ۱۰۰ باب خانه تاریخی در شهر کازرون شناسایی شد که متأسفانه در همین محدوده زمانی حدوداً ۲۰ خانه تخریب شده است‌.

عمویی در آخر تاکید کرد: بافت تاریخی کازرون یک فرصت ارزشمند است که با درک این فرصت می‌توانیم یک قابلیت بزرگ به توان گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان کازرون اضافه کنیم، اگر در برابر نابودی و تخریب این اسناد هویتی خود بی تفاوت باشیم هیچ پیشینه‌ای برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند.