ساختمان‌های پرخطر شیراز را تهدید می‌کند

ساختمان‌های پرخطر شیراز را تهدید می‌کند

با توجه به ساختمان‌های پرخطر زیادی که در شیراز وجود دارد شورای شهر بر تشکیل یک کارگروه ویژه برای شناسایی این ساختمان‌ها تاکید دارد.

از نخستین ساعات فروریختن ساختمان متروپل، انواع اظهارنظرها و تحلیل‌های متنوع در رسانه‌‌های مختلف انجام شد و حتی وزیر کشور از این اتفاق با عنوان «رخداد جنایت» یاد کرد، این اتفاق اگر چه تلخ اما شاید زنگ خطری بود تا به مسئولین یادآوری شود که اگر قوانین به صورت جدی و سخت اجرا شود، شاید کمتر و کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، چرا که دست عده‌ای بساز و بفروش در صنعت ساختمان باز شده که کمترین اطلاعاتی از قوانین اجرایی ساختمان‌سازی ندارند و صرفا برای سود بیشتر، حاضر به هر کاری هستند.

این افراد ناآگاه از علم ساختمان‌سازی با نامرغوب‌ترین مصالح و ناآگاه‌ترین افراد شروع به ساخت کرده و در پایان هم با ارتباطات و آشنایی در شهرداری‌ها و حتی مهندسین ناظر، در نهایت پروانه پایان‌کار را دریافت کرده و با مبلغی بسیار فراتر از هزینه تولید، واحدهای ساخته شده را به افرادی که برخی سرمایه همه زندگیشان را همراه با اقساط بسیار به امید داشتن سرپناهی برای فرزندان هزینه می‌کنند، می‌فروشند و کنار می‌روند و در صورت وقوع اتفاقی مشابه متروپل، کسی نیست که جلو را بگیرد. 

در این راستا امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی هم در نشست‌ تخصصی بررسی ابعاد مدیریتی حادثه ساختمان متروپل آبادان با بیان اینکه حادثه متروپل نتیجه اقدامات تنها یک شهردار یا ناظر نیست، گفت: فرآیندهای نادرستی در مسیر ساخت و ساز وجود دارد که اصلاح نشده و متأسفانه ادامه‌دار خواهد بود.

گرگانی به ارائه پیشنهادات خود پرداخت و گفت: به طور قطع مقاوم‌سازی ابنیه شهری باید در اولویت قرار بگیرد، این یک اقدام توصیه‌ای نیست بلکه یک اقدام کاملا ضروری و جدی است؛ همانطور که طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از سال 1384 در روستاها انجام شده است می‌توان از این تجربه خوب که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها انجام شده، در شهرها استفاده کرد و سیستم‌های حمایتی و تشویقی راه‌اندازی کرد. 

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی ایمنی و استحکام ساختمان‌های مهم باید در رأس کار قرار گیرد، گفت: اگر از جریان‌های مردم‌نهاد با اخلاق کاری و حرفه‌ای برای رصد ساختمان‌سازی استفاده شود، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در طرح‌های تفصیلی متاسفانه وقتی فضایی را به شهرها الحاق می‌کنیم، کار ژئوتکنیک الزام‌آور نیست که می‌بایست این موضوع نیز مد نظر قرار گیرد.

اما شیراز هم به عنوان کلان‌شهری که به نماد فرهنگی ایران اسلامی شهره‌ است، باید در ساخت و سازهای ابنیه، چه اداری، تجاری، فرهنگی و مسکونی، نهایت دقت را در عمل به کار ببرد تا همچنان این عنوان فرهنگی را با خود داشته باشد؛ چراکه یکی از مصادیق بارز فرهنگ، داشتن ساختمان‌ها و نمادهای فرهنگ است اما متاسفانه نوع ساخت و سازهای این روزها، بیشتر از یکی دو دهه دوام ندارد و پس از آن نیاز به بازسازی یا ساخت مجدد است. این مسئله، هم هزینه دربر دارد و هم چیزی از ساختمان فلان دوره یا دهه ایرانی به جای نمی‌گذارد.

طاهره نصر، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در کیفی‌سازی و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان را یکی از اهداف مهم مسئولان در حوزه مسکن و ساختمان عنوان کرد و اظهار داشت: در همین راستا باید توسعه ارزش‌ها در مهندسی ساخت و ساز بیش از قبل مدنظر قرار گیرد که بی‌شک توجه به استانداردهای تدوین و استخراج مؤلفه‌های ارزشی در ساخت و ساز، تقویت نگاه ملّی در موضوع ساخت و ساز، توجه به استانداردها و آیین‌نامه‌های مرتبط، نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز تدوین برنامه برای استانداردسازی، برنامه‌ریزی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، تهیه و تولید مصالح استاندارد و اجرای استاندارد ساختمان و حتی توجه به سازنده ذیصلاح برای ساخت و ساز باید مدنظر باشد.

وی با یادآوری اینکه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نیز در مباحث مختلف مقررات ملّی ساختمان بر کیفیت ساخت تأکید شده است، تصریح کرد: شاید بتوان ابزارهای اقتصادی برای دستیابی به ایمنی در ساخت‌ و سازهای شهری را راهکاری برای ایمن سازی دانست که در این میان الزامی شدن «بیمه تضمین کیفیت» در تمام سازه‌ها و ساختمان‌ها را به عنوان عاملی برای افزایش ارتقای کیفیت ساخت و به تبع آن کیفی‌سازی می‌توان در نظر گرفت.

به گفته نصر، برای ساختمان‌هایی که به تازگی ساخته می‌شود، تأکید بر افزایش تاب‌آوری ساختمان‌ها باید مورد توجه باشد همچنین در بخش صدور شناسنامه‌های فنی و ملکی، کنترل طرح و کنترل کیفی و رعایت حقوق بهره‌بردار باید ملاک عمل قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با بیان اینکه در این راستا اجرای صحیح مباحث مقررات ملّی ساختمان که از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است ضرورتی مهم است، ادامه داد: همچنین نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان نوساز می‌تواند تدوین یک برنامه برای استانداردسازی را در راستای توجه به کیفی‌سازی مورد توجه قرار دهد که انجام این کار در نهایت می‌تواند به توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان بینجامد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شیراز افزود: ساختمان کالایی سرمایه‌ای است که باید در چگونگی ساخت آن توجه داشت. عوامل گوناگونی در ساخت بهینه ساختمان تأثیرگذار هستند که از آن جمله می‌توان به نظارت سازنده ذیصلاح اشاره کرد زیرا در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر استاندارد مؤثر است.

نصر با بیان اینکه نظارت مرحله‌ای به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ساخت و ساز باشد بلکه نظارت مستمر می‌تواند در افزایش دوام سرمایه‌های مردم و عمر ساختمان مفید باشد، تصریح کرد: نظارت مستقیم سازنده ذیصلاح می‌تواند کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهد. زیرا تمام فعالیت‌های ساخت و ساز، حتی انتخاب مصالح را مورد نظارت قرار می‌دهد.

وی معتقد است که حق هر شهروند است که دارای سرپناه ایمن باشد و قانونگذار به درستی در راستای توجه به حقوق شهروندان بر صدور شناسنامه‌های فنی و ملکی تأکید کرده است، اما در این زمینه باید بررسی شود که چرا صدور این شناسنامه برای بسیاری ساختمان‌ها بدون حضور سازنده ذیصلاح صورت گرفته یا می‌گیرد؟ و در واقع چرا خلاف نص صریح قانون عمل شده است؟ که شایسته است در راستای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان به ویژه بند 9 آیین نامه ماده 33 که بر لزوم به کارگیری مجریان ذیصلاح تأکید دارد و تکلف مالکان به استفاده از خدمات مجریان ذیصلاح را بیان کرده است، کوشید.

محمدحسن اسدی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز هم در این باره گفت: بعد از حادثه متروپل کل کشور دغدغه‌های خود را مطرح‌ کردند و شورای شهر شیراز نیز اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به ساختمان‌های پرخطر زیادی که در شیراز وجود دارد؛ برخی از ساختمان‌‌ها هنوز پایان کار نگرفتند و برخی نیز مسائل ایمنی از جمله آسانسور استاندارد ندارد؛ بنابر این شورای شهر طرح دو فوریتی داد که یک کارگروه ویژه تشکیل و ساختمان‌های پرخطر شناسایی شوند.

اسدی افزود: فرمانداری به این مصوبه شورا ایراد گرفته که این امر براساس قانون وظیفه شهرداری است؛ این موضوع هرچند درست است اما درباره برخی از ساختمان‌ها شهرداری به تنهایی توان برخورد ندارد و لازم است که برخی از نهادها و ادارات حاکمیتی نیز به شهرداری کمک کنند چون در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم بنابراین اصرار بر مصوبه شورا داریم.

به گزارش تسنیم برای داشتن شهری امن و آرام با بن‌مایه‌های فرهنگی، نیازمند خانه‌ها و ساختمان‌هایی زیبا و مستحکم هستیم که با استفاده از تکنولوژی روز، سریع و باکیفیت، و هزینه پایین‌تری نسبت به مصالح مرسوم ساخته شود تا برای آیندگان هم اثری از معماری ایرانی اسلامی و پیشرفته به یادگار بگذاریم، اما برای نیل به این مقصود، همه دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی، نظارتی، و حتی خود مردم دست به دست هم داده و برای رسیدن به این هدف، تلاش کنند، اگرچه قطعا آن‌ها که به فکر سود و منافع شخصی خود هستند، سد راه خواهند شد، اما باید دست آنان به وسیله نهادهای نظارتی از این صنعت قطع شود.