زیرگذر زند روسفید می شود

گزارشی از تغییر چهره قدیمی ترین زیرگذر شیراز پس از 23 سال

زیرگذر زند روسفید می شود

سهیلا رفیعی نژاد/ طلسم رنگ آمیزی زیرگذر بازار وکیل پس از 23 سال شکسته شد و به دستور دکتر محمدحسن اسدی شهردار شیراز این محل تردد که به دلیل سیاهی رنگ سیمان و نور بسیار ضعیف آن بی شباهت به قبرستان نبود سرانجام دارد رنگ و بویی شاد به خود می گیرد.

تونل یا زیر گذر زند در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از طولانی ترین زیر گذرهای درون شهری کشور در زمان خود، افتتاح شد.

این زیرگذر دوبانده با طول تقریبی یک کیلومتر، خیابان مرکزی زند را به خیابان منتهی به میدان ولی عصر متصل می کند. هدف از اجرای این تونل، آزادسازی مجموعه تاریخی کریم خان زند و احیای میدان توپخانه شیراز بوده است. با اجرای این طرح، خیابانی که بازار وکیل را دو نیم کرده بود، حذف و ساختمان های اداری، آموزشی، تجاری و مسکونی ساخته شده بعد از زمان قاجار خریداری و تخریب گردید تا مجموعه کریم خان شامل حمام، بازار و مسجد وکیل و ارگ کریم خانی در اطراف میدانی قرار گیرند که در قدیم شبیه به میدان نقش جهان اصفهان بوده و به میدان توپخانه شیراز مشهور بوده است. این زیر گذر اگر چه با گذشت 23 سال، دیگر طولانی ترین زیر گذر نیست اما هنوز هم اگر عنوان زیر گذر آورده شود ساکنان شیراز و حتی شهرستان های اطراف بی اختیار یاد این تونل می افتند که ساخت آن از زمان نوجوانی دهه شصتی ها شروع شد. حالا این زیر گذر که به دلیل تردد روزانه صدها خودرو و تاثیر این رفت و آمدها بر دیوارها و شکل و شمایل آن نیاز به زیباسازی داشت، از سوی شهرداری شیراز در حال آماده سازی برای نوروز است تا همزمان با آمدن بهار احساس بهتری را برای سرنشینانی که روزانه از این تونل رد می شوند، همراه داشته باشد. شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شهرداری شیراز در این باره گفت: با توجه به تاکیدهای دکتر اسدی شهردار شیراز مبنی بر زیبا و شاد شدن چهره شهر برای به استقبال نوروز رفتن، همه سعی خود را برای زیبایی بصری این تونل انجام می دهیم.

علیرضا مصلی نژاد افزود: شهردار شیراز شخصا این موضوع را پیگیری کرده اند و در زمینه آمادگی شهر برای ایام عید بخصوص بر بافت تاریخی فرهنگی تاکید دارد.

وی ادامه داد: درهمین باره رنگ آمیزی جداره های دیواره زیر گذر زند در حال انجام است و براساس فضا و امکانات موجود هدف مان تغییر شکل و شمایل فعلی این تونل است.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شهرداری شیراز عنوان کرد: بر همین اساس تمامی جداره های دو طرف زیر گذر زند رنگ آمیزی می شود و آن فضا به نحو قابل توجهی روشن می گردد.

مصلی نژاد گفت: علاوه بر این اصلاح نورپردازی هم در جداره های زیرگذر زند شروع شده و تا دو هفته دیگر اتمام می یابد.

او افزود: در تغییر شکل و شمایل این زیر گذر، دیواره ها با رنگ سفید قابل شست وشو و روشن ترین حالت ممکن رنگ آمیزی می شوند وبه عبارتی فضای زیر گذر کاملا متحول می گردد.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز عنوان کرد: در سال آینده نورپردازی سقف زیر گذر را نیز اصلاح می کنیم و طبق برآوردها این امر به 10 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد البته هزینه رنگ آمیزی زیر گذر برای شب عید یک میلیارد تومان می باشد که با توجه به اینکه  برای ایجاد فضای یادشده 3 لایه رنگ و آستر باید زده شود همه

سعی مان را در سرعت بخشیدن به این  امر می کنیم تا یک هفته قبل از آغاز تعطیلات، رنگ آمیزی به اتمام می رسد.

مصلی نژاد در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر برنامه های اصولی برای طراحی فضای سبز و ... برای زیباسازی زیر گذر زند نیز گفت: این زیر گذر که یکی از قدیمی ترین زیر گذرها در شیراز است، با حداقل عرض ممکن طراحی شده و حتی پیاده رو ندارد بنابراین برای رفت و آمد عابران پیاده ایمن نیست و به همین دلیل بیشتر بر بحث نورپردازی تمرکز داریم.

وی با تاکید بر این که با توجه به تردد روزانه خودروهای بسیار از این زیر گذر در وهله اول تعمیر، نگهداری و ایمن سازی و پس از آن زیباسازی مطرح است افزود: به منظور افزایش ایمنی زیر گذر هم فعالیت هایی انجام داده ایم و از زمان این ایمن سازی ها که در قسمت وسط زیر گذر صورت گرفته، میزان تصادفات در زیر گذر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی به صفر رسیده است.

مصلی نژاد در پایان با تایید این که فضای بصری زیرگذرها باید حس آرامش و لذت را به رانندگان منتقل کند بیان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط فیزیکی این زیرگذر امکان دیوارنگاری و نقاشی و ... وجود ندارد و تنها به رنگ آمیزی و نورپردازی بسنده خواهیم کرد.