زمین‌خواران فضای پارک‌های اهواز را برده‌اند / قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی درختان

زمین‌خواران فضای پارک‌های اهواز را برده‌اند / قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی درختان
شورای شهر باید برای برخورد با کسانی که فضای سبز را تخریب می‌کنند دستورالعمل بازدارنده‌ای داشته باشد

در جلسه امروز شورای شهر اهواز لایحه تعدیل عوارض و تخریب فضای سبز تصویب و مقرر شد حساب متمرکزی برای دریافت این جرایم در نظر گرفته شود تا این جرایم تنها در زمینه بهسازی، احداث و توسعه فضای سبز و تهیه نهال هزینه شود.

سید رشید شجاعی‌نژاد رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۱۴ شهریورماه) برگزار شد، در خصوص لایحه تعدیل عوارض و تخریب فضای سبز اظهار کرد: در قانون حفظ و گسترش فضای سبز مشخص شده که شورای شهر باید برای برخورد با کسانی که فضای سبز را تخریب می‌کنند، ذیل کمیسیون ماده ۷ دستورالعمل بازدارنده‌ای مانند جرایم داشته باشد.

وی افزود: آخرین بار در سال ۹۳ لایحه تعدیل عوارض و تخریب فضای سبز، به شورا تقدیم شده که جرایم آن پایین هستند و بازدارنده نیستند و بنابراین برخی حتی با پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درختی را قطع می‌کنند.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: در لایحه جدید درخت، درختچه، چمن، ته‌چین‌ها و گل‌کاری‌ها هم افزوده شده‌اند تا در مقابل تخریب فضای سبز اهرم بازدارنده خوبی باشد.

شجاعی‌نژاد بیان کرد: در این لایحه میزان جرایم ۲۵ برابر سال ۹۳ شده است. به طور مثال عوارض از بین بردن یک درخت برهان با محیط بن ۳۰ سانتیمتر، ۹ تا ۱۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است در حالی که قبلا بابت از بین بردن این درخت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان گرفته می‌شد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز با اشاره به تهیه شناسنامه فضای سبز اهواز تصریح کرد: در محدوده فعالیت یک پیمانکار، درختی قطع شد و به دلیل اینکه پیمانکار پاسخ مناسبی برای قطع درخت نداشت، نامه عدم رضایت از این پیمانکار صادر و از شرکت در مناقصه محروم شد و اکنون جزو پیمانکاران فضای سبز شهر اهواز نیست. جریمه ۱۳۵ میلیون تومانی نیز برای وی در نظر گرفته شد و برای نخستین بار این جریمه از محل مطالبات پیمانکار کسر شد.

در ادامه محمدمهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز نیز گفت: برای تعیین میزان جرایم تخریب فضای سبز موارد مختلفی از جمله بن یا قطر ساقه، عمر مفید هر گیاه، بستر منطقه و نوع رشد گیاهان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در کلانشهرهای دیگر اگر خسارتی بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان جریمه دارد، در اهواز برای آن ۲۴ تا ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این ۳ تا ۴ میلیون تومان اختلاف به دلیل نداشتن زیرساخت نامناسب و تلاش ویژه برای حفظ درختان است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز تصریح کرد: می‌خواهیم با حساسیت ویژه‌ای نسبت به قطع درختان ورود کنیم و سعی کرده‌ایم این جرایم به گونه‌ای لحاظ شود که بازدانده باشند.

مطیعی اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر در مورد سبز نشدن درختان تنومندی که جابه‌جا می‌شوند را غیرکارشناسی دانست و گفت: اکنون در شهرداری هر سازمانی اراده کند می‌تواند پارک بسازد. باید آمار گرفته شود که سازمان خدمات موتوری تاکنون چند پارک ساخته و چه تعداد از این پارک‌ها مانند متروپل فرو ریخته‎اند و نمی‌دانیم با آن‌ها چه کنیم؟ پس از فرو ریختن هم به این پارک‌ها پرداخته نشده و زمین‌خواران این فضاها را برده‌اند و افرادی در این مکان‌ها مواد مخدر می‌فروشند و مشروبات سرو می‌کنند.

وی با بیان اینکه متولیان امر نسبت به فضای سبز نگاه سطح پایینی دارند، افزود: اتفاقی که در متروپل رخ داد به کرات در حوزه فصای سبز اهواز افتاده است و باید به همه جوانب این مساله پرداخته شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز گفت: متاسفانه در دوره جدید مدیریت شهری حتی نظارت‌ها از سازمان پارک‌ها گرفته شد و هر کسی اراده کند می‌تواند پارک بسازد اما در موارد دیگر نمی‌تواند دخالت کند و در همه ابعاد این حوزه اظهار نظر کارشناسی می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگر متروپل منجر به مرگ جمعی از شهروندان شد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار اهوازی نیز در شهری زندگی می‌کنند که چهار درخت برای تولید اکسیژن ندارد و بعد فرافکنی می‌کنیم و می‌گوییم گرده کنوکارپوس موجب آسم می‌شود.

مطیعی گفت: این درخت به دلیل پتانسیل گیاه‌پالایی می‌تواند عناصر سرب و روی را از فضا جذب و در سلول‌های خود نگهداری کند؛ حتی مرکبات این خاصیت را ندارند اما ما برای اینکه نطق کرده باشیم لابه‌لای حرف‌های‌مان چهار واژه این طوری به کار می‌بریم تا بگوییم کاری کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در اساسنامه سازمان پارک‌ها همه چیز شفاف است اما همه این شرح وظایف از این سازمان گرفته شده است؛ امیدواریم اصلاحی در این حوزه ایجاد شود.

در ادامه سید محسن موسوی‌زاده عضو شورای شهر اهواز گفت: هر چه برای کسی که به درختان به ویژه درختان تنومند تعدی می‌کند، جریمه تعیین شود حقش است.

وی افزود: در شرع اسلام اگر درختی قطع شد باید سه درخت به جای آن کشت شود بنابراین باید بیشتر به این موضوع تمرکز شود و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود.

موسوی‌زاده بیان کرد: در جاهایی نیروهای فضای سبز اهمال‌کاری می‌کنند و در سطح شهر درختان زیادی در حال از بین رفتن هستند و برخی درختان به ویژه برهان‌ها به بیماری مبتلا شده و خشک شده‌اند. چه زمانی در اهواز درخت کنار که این همه به شرایط جوی مقاوم است، خشک شده است؟

عضو شورای شهر اهواز افزود: چه کسی باید افرادی که تعلل می‌کنند را جریمه کند؟ باید این افراد جریمه شوند تا اهمال‌کاری نشود و این همه درخت از بین نرود.

وی تصریح کرد: سازمان پارک‌ها نباید جابه‌جایی درختان تنومند را در دستور کار قرار دهد زیرا اکثر این درختان از بین می‌روند و سبز نمی‌شوند و تنها به شهرداری هزینه تحمیل می‌شود.

در ادامه سید محمدجواد رضوی رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز گفت: در این جلسه همه نشسته‌اند و تنها نرخ‌ها را افزایش می‌دهند.

وی افزود: باید حکم با جرایم متناسب باشند و بر اساس تصمیم منطقی باشند.

رضوی گفت: وظیفه ما ارائه خدمات به مردم است و نباید تنها بگوییم چه میزان هزینه و درآمد داریم. همیشه می‌گوییم باید به مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها عمل شود اما آیا خودمان مسئولیت اجتماعی نداریم؟

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز بیان کرد: برای مشارکت شهروندان در امر توسعه و نگهداری فضای سبز نمایندگان سازمان پارک‌ها می‌توانند نهال رایگان به مردم هدیه بدهند تا مردم نهال را بکارند و مواظبت کنند.

وی تصریح کرد: گاهی مشاهده می‌شود پیمانکار فضای سبز درختان را قطع می‌کند و در همان نقطه ساقه‌ها تکه تکه می شوند؛ مشخص است این کار با نیت خاصی انجام شده است و باید از این کارها پیشگیری کرد.

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: در کنار تشویق باید تنبیه هم باشد بنابراین این لایحه خوب است. باید توجه شود که دنبال جمع کردن پول از مردم نیستیم و دنبال ایجاد بازدارندگی هستیم.

وی افزود: اگر عوارضی هم از این محل به دست بیاید باید در حساب متمرکزی واریز و صرف کاشت گیاه با همان کیفیت یا حتی بیشتر شود و بعد هر مدت گزارش کارها و نتیجه کارها به شورا ارائه شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: در جاهایی درخت کنوکارپوس فاضلاب شهری را دچار مشکل کرده است و پس از اصلاح شبکه فاضلاب دیگر نباید بگذارند دوباره این درخت فاضلاب را خراب کند و باید درخت قطع شود.

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز عنوان کرد: سازمان پارک‌ها برای جلوگیری از قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی درختان چه اقدامی کرده است؟

وی افزود: شاهد قطع درختان در گوشه گوشه شهر بوده‌ایم و نمی‌دانیم چرا نظارت خوبی در این زمینه نشده و ناظر چه کسی بوده است؟

نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: هنوز تکلیف‌مان در خصوص مقوله نظارت بر حوزه فضای سبز روشن نیست. این موضوع را شبیه توپ فوتبال از زمین حوزه خدمات به فضای سبز و برعکس انداخته‌اند که باید این مساله حل شود.

زارع‌زاده با بیان اینکه درختان و فضای سبز اهواز یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند و هیچکس پاسخگو نیست، تصریح کرد: امسال قرارداد پر و پیمانی منعقد شده و همه موارد نیاز در قرارداد دیده شده است اما چه کسی بر کارها نظارت می‌کند؟

در نهایت لایحه تعدیل عوارض و تخریب فضای سبز به تصویب اعضای شورا رسید و مقرر شد حساب متمرکزی برای دریافت این جرایم در نظر گرفته شود تا این جرایم تنها در زمینه بهسازی، احداث و توسعه فضای سبز و تهیه نهال هزینه شود.