زلزله مرگبار ترکیه و سوریه؛ آمار قربانیان به بیش از ۲۲ هزار نفر افزایش یافت

زلزله مرگبار ترکیه و سوریه؛ آمار قربانیان به بیش از ۲۲ هزار نفر افزایش یافت

بیش از ۱۰۰ ساعت از وقوع زلزله شدیدی که یکی از بدترین بلایای طبیعی قرن را رقم زده و بیش از ۲۲ هزار کشته در سوریه و ترکیه برجای گذاشته، می‌گذرد.

تا کنون مرگ دست‌کم ۲۲ هزار و ۳۷۵ نفر در هر دو کشور (۱۸ هزار و ۹۹۱ کشته در ترکیه و ۳۳۸۴ کشته در سوریه) تایید شده است و صدها امدادگر از مالزی، اسپانیا، قزاقستان، هند و دیگر کشورها همچنان به سختی و در سرمای شدید مشغول به کارند تا افراد بیشتری را نجات دهند.

ساکنان مناطق زلزله‌زده که اکنون در چادر یا در خودروهایشان زندگی می‌کنند، هر روز شاهد رفت و آمد امدادگرانی هستند که با استفاده از پهپادها و دوربین‌های تشخیص حرارتی، سعی در شناسایی مکان بازماندگان احتمالی دارند.

در آنتاکیا، شهری در جنوب ترکیه که زلزله آن را ویران کرده، حدود ۳۰ معدنچی نیز هزاران کیلومتر را طی کردند تا در ماموریت امداد و نجات مشارکت داشته باشند.

مرگ نهنگ‌ها در سواحل قبرس و احتمال ارتباط آنها با زلزله ترکیه

مقامات قبرس روز جمعه اعلام کردند که تعدادی نهنگ‌ مرده را در سواحل شمالی این کشور پیدا کرده‌اند که احتمالاً تحت تأثیر زمین‌لرزه‌های عظیم این هفته قرار گرفتند.

به گزارش اداره شیلات و تحقیقات دریایی قبرس، شش «نهنگ منقاری مرده» در روز جمعه و  چهار نهنگ دیگر در روز پنجشنبه در ساحل پیدا شدند که درنهایت یکی از چهار نهنگ نیز جان باخته است.

گفته می‌شود که این حیوانات دارای یک سیستم اکولوکیشن هستند و می‌توانند تحت تأثیر صداهای دریا از جمله تمرینات نظامی، تمرینات لرزه‌نگاری یا زلزله‌های طبیعی در منطقه قرار بگیرند.

کشف نهنگ‌های منقاری در سواحل قبرس امر رایجی محسوب نمی‌شود.

بازدید رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از شهر حلب سوریه

میرجانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز جمعه در جریان بازدید از شهر حلب در سوریه خواستار «دسترسی کامل» سازمانهای فعال در امور بشردوستانه به «تمام مناطق آسیب‌دیده از زلزله» برای توزیع کمکهای بشردوستانه شد.

او گفت: «یافتن کلمات برای توصیف آنچه از مرگ و رنج و ویرانی دیده‌ام و شنیده‌ام دشوار است. قلب من با همه کسانی است که عزیزان خود را در سوریه و ترکیه از دست داده‌اند.»

او افزود: «وقوع زلزله آنهم در منطقه‌ای که در اثر جنگ ویران شده، یک فاجعه وصف‌نشدنی است و مردم خسته و ترسیده‌اند. تحمل آنها پس از سال‌ها جنگ و درگیری به پایان رسیده و در بسیاری از نقاط از جمله حلب، مردم به تازگی شروع به بازگشت به خانه‌ها کرده بودند تا زندگی جدیدی بسازند. اما اکنون مجبورند تقریباً با "هیچ" در دمای انجماد، جان سالم به در ببرند.»

میرجانا اسپولیاریک اعلام کرد: «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نهایت تلاش خود را برای حمایت از مردم در هر کجا که باشند، می‌کند. ضروری است که به ما دسترسی کامل به همه مناطق آسیب دیده برای انتقال کمکهای بشردوستانه داده شود و نباید مانعی در راه فعالیتهای بشردوستانه ایجاد شود. باید با سیاست‌زدایی از کمک رسانی‌ها «نجات جان‌ها» یک اولویت برای همه باشد.»

اردوغان: دولت هزینۀ اجاره‌ مسکن برای بازماندگان زلزله را به مدت یک سال پوشش می‌دهد

رجب طیب اردوغان در جریان بازدید از شهر  زلزله‌زدۀ «آدیامان» در جنوب‌شرق ترکیه گفت که اگر شهروندان تمایلی به اقامت در چادرها ندارند و می‌خواهند مکانی را برای زندگی اجاره کنند، دولت ترکیه به مدت یک سال این اجاره‌بها را پرداخت خواهد کرد.

او همچنین وعده داد که دولت ساختمان‌های فروریخته را «ظرف یک سال» بازسازی کند و افزود: «اگر شهروندان زلزله‌زده ترجیح می‌دهند در هتل‌ها اقامت کنند، می‌توانیم این امکان را نیز برای آنها فراهم کنیم.»

اردوغان: سوء استفاده‌کنندگان از این وضعیت اضطراری را مجازات می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت گزارش‌هایی مبنی بر حمله به کسب و کارها و سرقت‌ از مناطق آسیب‌دیده از زمین‌لرزه دریافت کرده و وعده داد که «هیچ جایی برای سوءاستفاده باقی نخواهد گذاشت».

او که در حال بازدید از شهر «آدیامان» بود، گفت که دولت نیروهای لازم برای کنترل اوضاع و مجازات مجرمان را تامین کرده و «از این پس متجاوزان به محض دستگیری، مشمول مجازات‌های لازم خواهند شد».

آمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۲۲ هزار نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به دست‌کم ۲۲ هزار و ۳۷۵ نفر افزایش یافته است.

این تلفات سنگین حاصل زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر است که روز دوشنبه ترکیه و سوریه لرزاند و پس از آن نیز بیش از ۱۰۰ پس‌لرزه از جمله یکی به بزرگی ۷.۵ ریشتر روی داد.

به گفته مقامات، دست‌کم ۸۰ هزار و ۷۶۸ نفر نیز در سوریه و ترکیه زخمی شده‌اند.

- بنا بر اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکنون دست‌کم ۱۸ هزار و ۹۹۱ نفر در این کشور کشته و ۷۵ هزار و ۵۲۳ نفر نیز زخمی شدند.

- در سوریه نیز دست‌کم ۳۳۸۴ نفر کشته و ۵۲۴۵ نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان و مناطق تحت کنترل دولت زخمی شدند.

نجات یک زن ۴۰ ساله پس از ۱۰۴ ساعت مدفون‌ماندن در زیر آوار

امدادگران توانستند روز جمعه یک زن را که مدت ۱۰۴ ساعت زیر آوارهای ساختمان فروریخته‌ای در ترکیه گرفتار بود، زنده بیرون بیاورند.

امدادگران آلمانی «زینب قهرمان» را روی برانکارد گذاشتند و از کنار بلوک‌های شکسته بتنی و فلزی پیچ‌خورده در شهر «قری‌خان» به داخل آمبولانس بردند.

پس از این عملیات، استیون بایر رهبر تیم بین‌المللی جستجو و نجات که در محل حاضر بود، گفت: «اکنون به معجزه ایمان دارم. اینکه این زن در چنین شرایطی زنده مانده، یک معجزه مطلق است.»

ترکیه پیشنهاد قبرس برای کمک را رد کرد

وزارت خارجه قبرس (کشوری که از نظر قومی دو پاره شده) اعلام کرد که ترکیه پیشنهاد این کشور برای فرستادن یک تیم امدادی با هدف کمک به عملیات جستجو و نجات افرادی که در داخل ساختمان‌های فروریخته گرفتار شده‌اند را رد کرده است.

با این وجود، در پیام توییتری این وزارتخانه آماده است که این پیشنهاد «همچنان پابرجاست» و تیمی متشکل از امدادگران حرفه‌ای و پزشکان، به عنوان بخشی از مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا، از روز چهارشنبه برای سفر به ترکیه «در حالت آماده باش» هستند.

ترکیه قبرس را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و از سال ۱۹۷۴ میلادی هزاران نیرو را در مناطق شمالی ترک‌نشین قبرس مستقر کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که سازمان‌های غیردولتی و شهروندان بسیاری در جنوب قبرس، در حال گردآوری غذا، پوشاک و دارو برای مناطق زلزله‌زده ترکیه هستند.

گورستان‌های مناطق زلزله‌زده به زودی پر خواهند شد

خبرنگارانی که از بریتانیا به ترکیه فرستاده شدند، می‌گویند در قبرستان‌های استان غازی عینتاب ترکیه از جمله در نورداغی واقع در نزدیکی مرز سوریه، به زودی دیگر جایی برای دفن مردگان باقی نخواهند ماند.

از سرنوشت خانواده‌های ۲۶۳ تن از کودکانی که در ترکیه از زیر آوار بیرون کشیده شدند، خبری نیست

وزارت خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به خانواده‌های ۲۶۳ تن از کودکانی که تا کنون در ترکیه از زیر آوار بیرون کشیده شدند، امکان‌پذیر نیست.

از این تعداد کودک ۱۶۲ نفر همچنان در بیمارستان‌ها تحت مداوا هستند و ۱۰۱ کودک نیز پس از مداوا به مراکزی زیر نظر این وزارتخانه منتقل شدند.

به گفته مقامات، در جریان این زلزله مهیب دست‌کم ۷۸۱۲۴ نفر در هر دو کشور ترکیه و سوریه مجروح شدند.

۱۴ کامیون دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه وارد شمال سوریه شدند

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که ۱۴ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه، روز جمعه از ترکیه وارد مناطق شمالی سوریه شدند.

به گفتۀ سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت «این کاروان‌ها بخاری‌های برقی، چادر، پتو و سایر اقلام لازم را برای کمک به مردمی که در اثر زلزله آواره شده‌اند، حمل می‌کنند.»