رویای جهانی از دایره طلایی

رویای جهانی از دایره طلایی

علی جمشیدپور – خبر جنوب/ در هوای نیمه ابری برای دیدن تمرین نوجوانان آینده کشتی به سالن تختی شیراز رفتم. حدوداً ساعت 3 بعد از ظهر بود و خبری از بچه هایی که همیشه با شور و حرارت خاصی برای ورزش به مجموعه ورزشی تختی می آیند نبود. کمی منتظر ماندم تا بالاخره چند نوجوان با شوخی‌های خاص سنشان وارد محوطه بیرونی سالن شدند. از دور زیر نظرشان داشتم. سر به سر هم می‌گذاشتند و از اینکه قرار بود برای تمرین ورزشی بروند که شاید در آینده آنها را به بالاترین درجات می‌رساند شعف خاصی در چهره شان نمایان بود. وقتی نزدیک من آمدند سر صحبت را با آنها باز کردم و خودم را معرفی کردم. خوشحال شدند وقتی فهمیدند که مورد توجه رسانه‌ای قرار گرفته اند، از اینکه کسی حمایتشان نمی کند گله مند بودند. به آنها قول دادم که حرفهایشان را منعکس کنم. از چند و چون تمرین و ساعت شروع پرسیدم. گفتند منتظر آقای صادقی هستند تا بیایند و وارد سالن شویم. وقتی مربی آمد همه به سمتش رفتند. من هم در گوشه ای ایستاده بودم و تماشایشان می کردم. یاد دوران نوجوانی خودم افتادم. روزهایی که بر روی ابرها راه می رفتم. اما حالا با گذر سالها چهره زندگی رنگ باخته تر از گذشته شده. حس و حال خوب بچه ها باعث شد تا من هم به جمعشان اضافه شوم و با «محمدصادق صادقی» پیشکسوت کشتی فارس سلام و احوالپرسی کنم. همه به سمت سالن تمرین حرکت کردند و من را هم دعوت کردند تا در جمع دوستانه شان باشم. با اینکه سنشان کم بود اما می‌شد آموزه های مربیان پیشکسوت و کاربلد را در رابطه با رسم و رسوم پهلوانی در رفتارشان دید. امکان نداشت تا بزرگتر از خودشان اول نمی‌رفت، آنها قدم از قدم بردارند.همه رفتند برای تعویض لباس و من هم منتظر ماندم تا با مربی و چند نفر از ورزشکاران جوان صحبت کنم.از حس و حال خوب آن لحظه هرچه برای شما بگویم کم گفته ام ...

***

مشروح صحبت ها را با مربی و چند تن از جوانان کشتی گیر دوست داشتنی می خوانید.

آقای صادقی؛ از کشتی فارس برایمان بگویید، از گذشته تا زمان حال.

از حدود سی سال پیش که بنده فعالیتم را در کشتی فارس آغاز کردم تا به امروز شاهد پیشرفت شگفت‌انگیزی در ورزش کشتی استان به خصوص کشتی فرنگی بوده ایم. با درخشش کشتی گیران شیرازی در این چند سال اخیر که با قهرمانی‌های امید نوروزی و سپس مقام های متعدد برادران گرایی، دلخانی، مختاری و ... آغاز شد، شاهد قرار گرفتن شیراز در رده اول کشتی فرنگی ایران بوده‌ایم.

در حال حاظر فعالیت شما در چه زمینه ای در کشتی می باشد؟

تقریبا یک ماهی هست که با حمایت هیات کشتی استان در تلاش برای پشتوانه سازی کشتی فارس هستیم تا انشاالله در سال های آینده بتوانیم جایگزین مناسبی برای قهرمانان حال حاظر کشتی فارس داشته باشیم. البته متاسفانه در ورزش مشکلات ریشه ای زیاد وجود دارد. مسئولین فدراسیون تنها به سخنرانی بسنده می‌کنند و پای عمل که می‌رسد فراموش می‌کنند وعده هایی هم داده شده. اما هیات استان و دست اندرکاران ورزش کشتی در استان، تا به اینجای کار تمام تلاششان را برای موفقیت ورزش ملی انجام داده‌اند.

***

اکبرآزادنیا یکی از کمک مربیان صادقی پس از آسیب دیدگی تصمیم گرفت تا در جهت آموزش و پرورش آیندگان کشتی این شهر از هیچ تلاشی دریغ نکند. آزادنیا از انگیزه نوجوانان برای پیشرفت در ورزش کشتی و علاقه ای که والدین آنها برای سربلندی فرزندانشان نشان می‌دهند سخن گفت و ابراز داشت: اگر محدودیت های کرونایی نبود، تمام والدین به عنوان تماشاچی و مشوق به صورت حضوری در تمرین فرزندانشان شرکت می‌کردند. وی از متولیان امر و پیشکسوتان تقاضا کرد که دست به دست هم دهند و با دوری کردن از حواشی برای تعالی ورزش ملی کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

احمدرضا مختاری، کشتی گیر بیست ساله ای است که با شوق فراوان 8 سال از بهترین زمان های سن خود را برای تمرین کشتی گذاشته است. وی در رابطه با انگیزه اش در کشتی فرنگی می گوید: طی این سالها فقط نگاهم به مسابقات جهانی و المپیک بوده است. مختاری در رابطه با مقام هایی که در این مدت کسب کرده گفت: در این سال ها افتخاراتی کسب کرده ام که از آنها می توان به یک مقام قهرمانی در شیراز، دو نایب قهرمانی در تهران و بوشهر و یک سومی در قم نام ببرم.

عمادرضا خادمی پسر محجوب 16 ساله که با متانت خاصی با ما هم صحبت شد. او از تمرینات ورزشی خود برایمان می‌گوید؛ «کلاس دهم رشته کامپیوتر هستم. 6 ماه است که کشتی فرنگی را به عنوان ورزش مورد علاقه ام انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای رسیدن به اوج آمادگی برای مسابقات پیش رو می باشم».

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد قدم در راه ورزش قهرمانی بگذارد باید حتماً با هدف این کار را انجام دهد تا بتواند قله موفقیتها را فتح کند.

فرید مرادی جوان 17 ساله هم از ورزش کشتی و تمرینات در فصل مدرسه برایمان می‌گوید؛ ه«م اکنون در پایه ی دوازدهم مشغول تحصیل هستم. به غیر از کشتی در 2 رشته سوارکاری و بدنسازی نیز فعالیت دارم». مرادی در پاسخ به این سوال که «چه چیز باعث شد به کشتی روی بیاوری» گفت: زمانیکه افتخارآفرینی قهرمانان کشتی شهر و کشورم را در میادین مطرح ورزشی همچون مسابقات المپیک و جهانی دیدم، دوست داشتم من هم بتوانم در چنین جایگاهی با کسب مقام‌های قهرمانی دل مردم دیارم را شاد کنم.