استقلال به عدد محبوبش رسید

روزهای خوب آبی‌ها با «قایدی» و رفقا

استقلال به عدد محبوبش رسید

هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی سازمان لیگ قرار بود که از روز گذشته (یکشنبه) آغاز شود اما بارش شدید برف در شهر تهران باعث ایجاد تغییرات در برنامه‌ریزی سازمان لیگ شد و مسابقه تیم‌های پیکان و استقلال تهران که قرار بود دیروز به انجام برسد، با 23 ساعت تعویق به ساعت 14 امروز موکول شد تا بازهم شاگردان مجتبی حسینی و ریکاردو سا پینتو برگزارکننده دیدار افتتاحیه هفته بیستم باشند.

استقلالی‌ها بعد از 3 برد متوالی با انگیزه بالا به دنبال حفظ روند صعودی خود در جدول بودند و قصد داشتند تا برای اولین‌بار، 4 برد متوالی را تحت هدایت ریکاردو سا پینتو تجربه کنند. در نقطه مقابل، خودروسازان در دور رفت مقابل 3 تیم برتر جدول رده‌بندی شکست‌ناپذیر بودند و هدف‌شان این بود که بتوانند این روند را در مسابقه امروز حفظ کنند.

ترکیب پیکان تهران

محمدرشید مظاهری، محمدعلی کاظمی، بهروز نوروزی‌فرد، میلاد بدرقه، امیر طاهر، علی رمضانی (از دقیقه 75: محمدجواد آزاده)، منصور باقری (از دقیقه 75: مهدی لیموچی)، غلامرضا ثابت‌ایمانی، محمدمهدی لطفی (از دقیقه 86: محمد بلبلی)، شرزود تمیروف و ساسان حسینی (از دقیقه 86: علی زارع)

سرمربی: مجتبی حسینی

ترکیب استقلال تهران

حسین حسینی، عارف غلامی، رافائل سیلوا (از دقیقه 64: صالح حردانی)، کوین یامگا، جعفر سلمانی، روزبه چشمی، سعید مهری (از دقیقه 89: آرمان رمضانی)، آرش رضاوند، مهدی قایدی (از دقیقه 88: رضا میرزایی)، محمد محبی (از دقیقه 89: زبیر و امیرارسلان مطهری (از دقیقه 64: امید حامدی‌فر)

سرمربی: ریکاردو سا پینتو

سامان فلاح غایب سرشناس ترکیب امروز پیکان بود؛ مدافع جوانی که هفته گذشته در مقابل نساجی 4 اخطاره شد و بازی حساس مقابل استقلال را از دست داد و در کنار او، مجتبی حسینی تصمیم گرفت تا نام محمدجواد آزاده را هم از ترکیب اصلی خارج کند تا با 2 تغییر نسبت به دیدار قبلی، پیکان در مسابقه امروز حضور یابد. محمدعلی کاظمی و غلامرضا ثابت‌ایمانی بازیکنانی بودند که در مسابقه امروز در قیاس با هفته گذشته به ترکیب اصلی خودروسازان اضافه شدند.

ریکاردو سا پینتو هم که به نظر می‌رسد که ترکیب ایده‌آل مدنظرش رسیده، با حداقل تغییر ترکیب آبی‌پوشان پایتخت را برای مسابقه امروز چینش کرد و به جز حسین حسینی که بعد از اتمام دوره مصدومیتش به ترکیب استقلال بازگشت، دیگر تغییری در ترکیب اولیه آبی‌ها نسبت به دیدار قبلی دیده نمی‌شود که نشان می‌دهد سا پینتو تصمیمی برای تغییر در ترکیب برنده نداشته است.

بیژن حیدری داور مسابقه امروز بود و با 23 ساعت تاخیر نسبت به زمان اولیه برگزاری مسابقه، سوت آغاز بازی را از ساعت 14 در ورزشگاه پاس‌قوامین تهران به صدا در آورد. 2 تیم در دقایق ابتدایی بازی در حال محک زدن شرایط مسابقه بودند که شرزود تمیروف مهاجم ازبکستانی تیم پیکان اولین شوت در چارچوب مسابقه را در دقیقه 5 به‌ثبت رساند که شوت پرقدرت او با واکنش خوب حسین حسینی همراه شد. بعد از این موقعیت برای پیکان، آبی‌پوشان پایتخت مالکیت توپ را در اختیار گرفتند و با پاس‌کاری‌های متعدد به دنبال خلق موقعیت گلزنی بودند.

مهدی قایدی که در 2 دیدار اخیر استقلال موفق به گلزنی شده بود، امروز توانست به روند گلزنی‌های خود در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت ادامه بدهد و روی پاس آرش رضاوند در دقیقه 11 با یک حرکت زیبا و شوتی دیدنی موفق شد دروازه پیکان را فرو بریزد تا رشید مظاهری در مهار اولین شوت در چارچوب آبی‌ها ناکام باشد. بعد از دریافت گل، بازی آرام دنبال شد تا اینکه دوباره استقلالی‌ها روی دروازه پیکان موقعیت گلزنی خلق کردند که شوت محمد محبی به مدافع پیکان برخورد کرد، البته در این صحنه سا پینتو و شاگردانش معتقد بودند که خطای هند پنالتی رخ داده اما بیژن حیدری دستور به ادامه بازی داد.

خودروسازان در ادامه نیمه نخست توانستند عملکرد بهتری نسبت به استقلال داشته باشند و عطش زیادی برای گلزنی داشتند. شرزود تمیروف مهاجم سابق پرسپولیس که امروز انگیزه زیادی برای گلزنی به آبی‌پوشان پایتخت داشت، 2 شوت دیگر به سوی دروازه استقلال روانه کرد که عملکرد خوب حسین حسینی باعث شد تا دروازه آبی‌ها بسته بماند. شاگردان سا پینتو هم در دقایق پایانی نیمه اول یک موقعیت دیگر روی دروازه پیکان با استفاده از ضربه ایستگاهی خلق کردند که ارسال سعید مهری با تاثیرگذاری محمد محبی همراه شد اما رشید مظاهری ضربه محبی را مهار کرد تا نیمه نخست با برتری یک‌گله آبی‌پوشان پایتخت به پایان برسد.

آبی‌ها نیمه دوم را هم تهاجمی آغاز کردند و در همان ثانیه‌های ابتدایی، محمد محبی با شوتی سرکش دروازه پیکان را هدف قرار داد که ضربه دیدنی وینگر استقلال با واکنش محمدرشید مظاهری همراه شد و به کرنر رفت. رفته‌رفته بازی در نیمه دوم به تعادل کشیده شد و اشتباه عجیب رافائل سیلوا، یک فرصت طلایی گلزنی را در دقیقه 55 در اختیار بازیکنان پیکان قرار داد که ضربه خطرناک غلامرضا ثابت‌ایمانی از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت تا همچنان شاگردان سا پینتو با یک گل از حریف خود پیش باشند.

ریکاردو سا پینتو با تغییر و تحولاتی غیرمنتظره در ترکیب استقلال و به میدان فرستادن صالح حردانی و امید حامدی‌فر، سعی داشت تا در ریتم بازی آبی‌ها تغییر ایجاد کند. بعد از تعویض‌های انجام شده در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت، شاگردان سا پینتو شمایلی تهاجمی به خود گرفتند و بارها روی دروازه پیکان خطرساز شدند؛ به ویژه مهدی قایدی که توانست 2 فرصت تک‌به‌تک ایده‌آل گلزنی را به‌دست آورد اما بی‌دقتی ستاره آبی‌ها باعث شد تا 2 موقعیت طلایی گلزنی برای شاگردان سا پینتو از دست برود.

استقلال در دقیقه 84 صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که روی ارسال سعید مهری و حرکت تمرین شده محمد محبی توپ به آرش رضاوند رسید که او با شلیکی سنگین دروازه رشید مظاهری را هدف قرار داد که کاپیتان خودروسازان ضربه رضاوند را برگشت داد اما در ریباند، شوت دیدنی و مهار نشدنی صالح حردانی باعث شد تا مدافع تعویضی آبی‌ها بتواند گل دوم را وارد دروازه پیکان کند و خیال ریکاردو سا پینتو را از کسب چهارمین پیروزی پیاپی آسوده کند. سرمربی استقلال در دقایق پایانی تصمیم گرفت تا ستارگان تاثیرگذاری مثل محمد محبی و مهدی قایدی را از ترکیب خارج کند که بعد از خروج آن‌ها، نتیجه بازی تغییری نکرد و آبی‌ها توانستند به بردی 2 گله مقابل پیکان دست پیدا کنند. در واپسین لحظات مسابقه، تکل خشن محمدجواد آزاده روی پاس آرش رضاوند باعث شد تا بیژن حیدری او را با کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج کند.

آبی‌پوشان پایتخت توانستند با کسب چهارمین برد متوالی در فصل جاری، در جدول رده‌بندی 39 امتیازی شوند و هم‌امتیاز با سپاهان و پرسپولیس (با انجام یک بازی بیشتر) به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه سوم باقی ماندند. پیکان هم بعد از 3 هفته شکست‌ناپذیری، امروز در خانه متحمل شکست شد تا شاگردان مجتبی حسینی با 21 امتیاز در رتبه دوازدهم جدول جایگاه‌شان بدون تغییر باشد. استقلال در دیدار بعدی باید در جام حذفی، دوشنبه یک اسفندماه در ورزشگاه آزادی به مصاف ملوان بندرانزلی برود و پیکان تهران هم در همان روز در ارومیه میهمان تیم دسته دومی نود خواهد بود.

در ادامه دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر، از ساعتی پیش نبرد تیم‌های تراکتور تبریز-آلومینیوم اراک و ملوان بندرانزلی-گل‌گهر سیرجان آغاز شده و از ساعت 16:30 در ورزشگاه آزادی مصاف تیم‌های پرسپولیس تهران و هوادار تهران هم پیگیری خواهد شد. پرونده هفته بیستم فردا (سه‌شنبه) بسته می‌شود که در مهم‌ترین مسابقه از ساعت 15:30، سپاهان اصفهان در خانه پذیرای ذوب‌آهن است.