ثروت ماندگار

به بهانه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

در میان روش‌های مختلفی که برای ارتباط فرهنگی، هنری، علمی، آموزش، حفظ آثار و میراث ملموس و ناملموس صورت می‌گیرد، نقش موزه‌ها انکار ناپذیر است. میراث فرهنگی به قدری ارزشمند است که باید بودجه و وقت بسیار برای حفظ آن‌ها در نظر داشت و به مردم اجازه داد تا با بازدید از آن‌ها با تاریخ خود آشنا شوند و آموزش‌های لازم برای حفظ آثار تاریخی را فرا بگیرند. در سال‌های اخیر موزه‌ها در جهان و ایران بازدیدکنندگان بیشتری داشته‌اند و وظایف خود را هر روز بهتر انجام می‌دهند. برای یادآوری هدف تاسیس موزه و آگاهی رسانی به موزه‌ها، در سال‌های گذشته 18 می برابر با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه برگزیده شده است.
تاریخچه تاسیس موزه در جهان 
اولین موزه‌هایی که در جهان تاسیس شدند، هیچ کدام هدف خیلی خاصی نداشتند و پرستشگاه‌هایی مقدس مثل کلیساها، معابد یونانی‌ها و ژاپنی‌ها محسوب می‌شدند. در سال 1683 در آکسفورد انگلستان اولین مجموعه شخصی دنیا که "آشمولین" نام داشت به نمایش برای عموم گذاشته شد. پس از آن در زمان رنسانس که فرهنگ هنری اروپا تغییر بزرگی کرد، توجه به موزه‌ها بیشتر شد و ارزش آن‌ها برای مردم کم کم  آشکار گردید. سرانجام اوج هنر موزه‌داری در جهان را موزه لوور به نمایش گذاشت که هم اکنون به عنوان پر بازدیدترین موزه جهان محسوب می‌شود. در جهان موزه‌های بزرگی ساخته شده‌اند که هرکدام در نوع خود فوق‌العاده هستند، مانند: موزه هنر مترویلیتین،موزه ملی 11/9 نیویورک، موزه آکروپلیس، موزه مردم شناسی مکزیک، موزه هرمیتاژ و ارتش سفالین چین.
تاریخچه موزه در ایران 
در سال 1249 شمسی، ناصرالدین شاه پس از سفر به اروپا و بازدید از موزه کشورهای سوئیس، آلمان، اتریش و ایتالیا دستور داد که درکاخ گلستان موزه‌ای احداث گردد. پس از آن به تعداد موزه‌ها روز به روز افزوده شد. تا جایی که جالب است بدانید که بر اساس گفته‌ی معاون سازمان میراث‌ فرهنگی، در سال 1397 هر 5 روز 1 موزه ایجاد شده است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و شناخت نقش موزه در صنعت گردشگری و حفظ میراث فرهنگی است. موزه ایران باستان با معماری فوق العاده‌اش به عنوان نقطه عطفی در موزه داری ایران محسوب می‌گردد. از دیگر موزه‌های برتر ایران می‌توان موزه هنرهای معاصر، موزه تخت جمشید، موزه سینما، موزه تاریخ طبیعی همدان، کاخ موزه سعدآباد،  موزه ارتباطات و موزه ملی ملک را نام برد.