رئیسی: ارزش یارانه نقدی ۷۰۰۰ تومان است/ افزایش حقوق نتیجه‌ای ندارد

رئیسی: ارزش یارانه نقدی ۷۰۰۰ تومان است/ افزایش حقوق نتیجه‌ای ندارد

رئیس جمهور گفت: آنچه که تضمینی برای جمهوریت و اسلامیت نظام باشد مردم سالاری دینی است که بزرگترین نعمت پرودگار بر این کشور است. لازمه شکرگذاری این نعمت شناخت این نعمت است.

سید ابراهیم رئیسی، در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن‌همایش‌های صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در این سال نو آنچه که برای همه ما و همه آحاد ملت به ویژه مسئولان در بخش های مختلف ضرورت دارد، این است که برای برنامه ریزی‌های ایجاد تحول چه در زندگی فردی و خانوادگی و چه در زندگی اجتماعی، بازنگاهی داشته باشیم به آنچه انجام شده است.

وی افزود: این هم نیازمند این است که نگاه و رویکرد ما تحولی باشد. لذا اولین گام در این باب تحول شناختی است. کاملا صحنه را بشناسیم و ظرفیت ها و فرصت ها را بدانیم و با برنامه ریزی، تحولی را در زندگی ایجاد کنیم.

برای انجام این تحول حتما نیازمند یک عزم و اراده جدی هستیم و شناخت فرایندها و تحول در آن نیز واجب است. با فرایندهای فعلی نمی توان تحول را تضمین کرد بلکه باید در این زمینه نیز تحول ایجاد کرد. برخی از کندی های مورد اعتراض مردم و مدیران نیازمند بازنگری است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز ما نعمات بسیاری در اختیار داریم. بزرگترین نعمت بر این کشور نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هیچ نعمتی بالاتر از این نیست. امام فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است. در واقع حفظ نظام اوجب واجبات است. باید نسبت به این موضوع برنامه ریزی و تلاش صورت گیرد. آنچه هم که تضمینی برای جمهوریت و اسلامیت نظام باشد مردم سالاری دینی است که بزرگترین نعمت پرودگار بر این کشور است. لازمه شکرگذاری این نعمت شناخت این نعمت است.

رئیسی اضافه کرد: این نعمت را باید در جایی که لازم است مورد استفاده قرار دهیم و نسبت به حفظ آن کوشا باشیم و یقین بدانیم حتما در صورت شکر این نعمت، روزافزون خواهد شد. مردم مهم‌ترین مولفه قدرت در کشور ما هستند. نقش هر مسئولی در اعتمادآفرینی در این نظام اهمیت دارد. هر کسی خدمت می کند در این نظام نقش فعل او و ترک فعل او در اعتماد آفرینی بسیار مهم است. لذا تک تک افراد در جایگاه خود نقش در افزایش یا کاهش این قدرت و قوت دارند.

وی با تاکید بر اینکه در انجام کارها و مسئولیت‌ها، اعتبارات، برنامه‌ریزی‌ها، تجهیزات و امکانات بسیار نقش دارد ولی بالاترین نقش مربوط به مدیریت است، گفت: ما دیده‌ایم یک سازمان یا یک اداره کل در اختیار یک مدیری بوده و سپس یک مدیر دیگر پس از وی آمده و بدون تغییر اعتبارات و نیروی انسانی جدید، دستگاه متحول شده است. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ فقط نقش مدیریتی است. یک مدیریت با کفایت در این سیستم قرار گرفته و آن را متحول کرده است.

رئیس دولت با تاکید بر اینکه نقش مدیران در تحول اداری بسیار مهم است، عنوان کرد: مهم‌ترین نقش مربوط به مدیریت است، ضمن اینکه برای ابزار کار نیز اعتبار قائلم. بدون امکانات، همان روحیه جهادی و بسیجی موجب شد در جنگ هشت ساله نیروهای رزمی ما افتخارآفرینی کنند. آیا ما در صنعت هسته‌ای بیشتر مشکل داریم یا صنایع دیگر؟ آیا محدودیت بیشتر برای صنایع نظامی نیست؟ با این حال بیشترین پیشرفت ما در حوزه صنایع نظامی و هسته‌ای بوده است. این پیشرفت ناشی از انگیزه و مدیریت است. حتما در صنایع نظامی تحریم بیشتر از خودروسازی بوده است، اما انگیزه، اندیشه و حرکت جهادی موفقیت در این حوزه‌ها را رقم زده است. عده‌ای می‌گویند راه هموار نبود، اما مدیریت همین است که راه های غیرهموار، هموار شود.

رئیسی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند راه هموار نبود، اما مدیریت همین است که راه های غیرهموار، هموار شود.

لذا از نظر من این عذر پذیرفته نیست. با یک نامه که مسئولیت پیش نمی‌رود. باید مصرانه کار را دنبال کرد و محقق نمود. نیاز جدی امروز بر اساس سخنان رهبری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است. شعارهای سال در واقع به ظاهر نامش شعار است، ولی یک نیاز جدی کشور است که یک فرمانی برای بخش های مختلف کشور محسوب می‌شود تا حس بگیرند و اقدامات جدی انجام دهند.

وی افزود: امروز فعالیت‌های دانش‌بنیان را دیدم، اما شرکت‌ها می‌گفتند ما محصولی با استاندارد عرضه کرده‌ایم و شما  هم به دستگاه‌های اداری توصیه کنید که این را خریداری کنند. من به همه دستگاه‌های اداری کشور عرض می‌کنم هیچ دستگاه اداری حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی‌توجه باشد. اگر تولید داخلی است، اول باید به آن توجه کنند و آن را در اولویت قرار دهند. وزارتخانه‌ها باید تماما به این توجه کنند. سازمان‌ها باید دنبال شرکت‌های دانش بنیان باشند و تولید قابل عرضه آنان را خریداری کنند و آن را تقویت کرده و حمایت حقوقی و قضایی داشته باشند. این کار باید پا بگیرد که پا هم خواهد گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید حتما با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، جلوی واردات بی‌رویه را بگیریم، اظهار کرد: باید مانع مافیای واردات بی رویه شویم. کشور به واردات نیاز دارد، ولی واردات بی رویه خیر. در یکی از شرکت‌های آستان قدس دارویی تولید شد و من امروز بازدید کردم. گفته شد همزمان دارویی وارد شد برای سه سال کشور. آیا این ورادات بی رویه و مافیا نیست؟ همزمان با تولید داخل، واردات برای سه سال صورت گرفته است. نباید اینگونه باشد. باید همه مراقبت کنند تا کار دانش بنیان در همه صنایع شکل گیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید کار باکیفیت دنبال شود. کار تولید محصولات کشاورزی، صنایع و ایجاد ارزش افزوده و... باید با جدیت دنبال شود. این گوگردی که به عنوان ماده خام صادر می‌شد، امروز با یک کار دانش‌بنیان در منطقه سرخس به کود تبدیل شده است. پیشتر به هندوستان می‌رفت و تبدیل می‌شد و دوباره بازمی‌گشت،  اما امروز محصول کار دانش‌بنیان داخل کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی میدان داد و مدیران باید از این موضوع حمایت کنند، اضافه کرد: هر جا مشارکت مردم باشد، موفق خواهیم بود. بخش خصوصی باید در حوزه های مختلف وارد شود. در حوزه مسائل فرهنگی نیز همین طور است.

رئیس دولت ادامه داد: عدد و رقمی که امروز در تجارت خارجی داریم و افزایش حجم این تجارت، با همت عزیزان بوده است. امسال ما ۶۸ درصد رشد ترانزیت کالا داشته‌ایم که غیر از تجارت خارجی است. نقشی که ایران در سهم تجارت خارجی و مسیرهای ترانزیتی دارد، بسیار مهم است. سفرهایی که به کشورهای همسایه داریم برای این است که تجارت با ایران دنبال شود و صادرات تولیدات ایران دنبال شود. این موضوع با یک کار جهادی به نتیجه می رسد. استانداران با استان های خارجی همجوار، با اطلاع وزارت خارجه حق ارتباط دارند و این موضوع از نظر ما مجاز است. مرز برای ما یک فرصت است. مرز تهدید نیست و باید از آن به عنوان یک فرصت بهره برد.

رئیسی با اشاره به حجم بالای زائران در مشهد، تاکید کرد: این موضوع ظرفیت بسیار زیادی دارد و برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد. برای دولت مساله زیارت مهم است. خدمت رسانی به این زائران خیلی مهم است. از مبدا تا مبدا باید زائر احساس کند با آرامش و تسهیلاتی که ایجاد شده، زیارت خوب و خاطره انگیزی داشته است. لازمه این موضوع این است که همه دستگاه ها دست به دست هم دهند. بازار جاده ارزاق و... در این خصوص اهمیت دارد. تمام این ابعاد در مساله زیارت نقش دارد و شما مدیران در این موضوع جایگاه مهمی دارد. برای بافت پیرامونی حرم استاندار برنامه‌ریزی کند و این اختیارات به استاندار تفویض می‌شود. مردم هم باید مشارکت کنند. بافت پیرامونی مشهد، مردم سنتی هستند و باید با خود آن ها همکاری و مشارکت داشت و با آن ها حرکت کرد. این که شرکتی وابسته به شهرداری و دولت باشد و نگاهی به ساکنان و زائران نداشته باشد، مورد پذیرش نیست. باید این کار با همکاری مردم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دولت نیز برای برنامه‌ریزی پبرامون بافت حرم حمایت می‌کند که این اقدام به زودی صورت گیرد، گفت: من در شورای عالی زیارت حضور داشته ام و هر زمان نتوانم، از معاون اول میخواهم حضور داشته باشد تا گره ها باز شود و مشکلات احساس نشود.

رئیس جمهور با اشاره به کار با کشور افغانستان به صورت خاص و فعال‌سازی مناطق مرزی، عنوان کرد: مسئولان و مدیران باید همت کنند و کار امروز را به فردا نیاندازند. باید کارها سریعا به سامان برسد. ظرفیت کشور و منطقه و استان به حدی است که تمام این مسائل قابل انجام است و یک آرزوی دست نیافتنی نیست.

رئیسی با بیان اینکه باید به مشهد به عنوان شهری دارای جمعیت ثابت و متغیر، با دید ملی نگاه شود، افزود: وقتی می‌گوییم مشهد، به معنای قوچان و نیشابور هم است. این ها باب‌الرضا هستند و تمام این مسیر باید مورد توجه ما قرار گیرد. ما تمام شهرهایی که در جوار حضرت رضا هستند را در ارتباط با مشهد می بینیم  و باید به آن فکر شود.

وی با بیان اینکه مهاجران افغان در کشور ما مردم مسلمانی هستند که میهمان کشور ما هستند و سال هاست در جای جای کشور ما حضور دارند، اظهار کرد: این‌ها به احوال شخصیه، تحصیل و اشتغال نیاز دارند. بخش اداره اتباع وزارت کشور کافی نیست و این موضوع نیازمند یک سازمان جدید به عنوان سازمان امور مهاجرین است که دارای یک سازوکار برای دنبال کردن مسائل امور افاغنه باشد. ایرانیان خارج از کشور مساله مهم ماست و برخی این را اشتباه متوجه شدند، ولی ما شورای عالی ایرانیان را برای این منظور داریم. صحبت من مساله افاغنه و مهاجرینی است که میهمان جمهوری اسلامی ایرانی است که سازوکاری باید برای ازدواج و طلاق و اشتغال آنان ایجاد شود. این سازوکار به زودی در وزارت کشور زیر نظر وزیر دنبال می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای در این استان نسبت به آنچه اقتضای امسال به عنوان ۱۴۰۱ و ضرورت های آن است، بشود، گفت: بسیاری از این ضرورت‌ها در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است. البته هنوز دستگاه‌ها برای قانون مجلس آیین‌نامه‌نویسی نکرده اند ولی باید این استان رشد اقتصادی ۸ درصدی را به دست آورد. این رشد فقط در مرکز اتفاق نمی افتد. ما در بودجه ۱۴۰۱ برای مدیران کل استانی و تک تک وزرا و استانداران نقش قائل شده‌ایم و اینطور نیست که انتظار این رشد فقط در مرکز باشد. باید این رشد در میدان و در شهرستان ها و استان ها محقق شود.

رئیسی ادامه داد: اگر چنین باشد، این مبلغ حقوق به کارگر و نقش‌آفرین ارائه می‌شود و می‌تواند ارزش پول ملی را افزایش دهد و الا این ۴۵ هزار تومان به ۷۰۰۰ تومان ارزش می رسد. اگر رشد اقتصادی نباشد، هر چه حقوق بالا رود، نتیجه‌ای در عمل نخواهد بود. تلاش برای افزایش حقوق به تنهایی کافی نیست. البته باید دریافتی به تناسب تورم رشد کند ولی زمانی که رشد بالا رود و ارزش پول ملی افزایش یابد، مشکل افزایش حقوق حل می‌شود.

رهبری حکیمانه به نکته مهمی اشاره داشتند و آن تولید دانش بنیان و اشغال آفرینی بود. و الا می فرمودند مشکل کشور افزایش حقوق است. دستگاه ها باید تلاش کنند رشد اتفاق بیفتد و چرخ تولید به حرکت درآید.

وی با اشاره به اهمیت بالای رشد فرهنگی، خاطرنشان کرد: این جایگاه و کانون انسان‌سازی و مدرسه بزرگ حضرت رضا، زمینه‌ای بسیار عالی است برای تربیت نیروی انسانی. زیارت یعنی کلاس و مدرسه بزرگ انسان‌سازی که با الگوگیری از آن امام برای جامعه اتفاق می‌افتد.

کار فرهنگی برای ما اهمیت زیادی دارد. دانشگاه‌های بزرگ در مشهد و حوزه‌های علمیه بزرگ در استان می‌توانند برای زائران نقطه تحول مهمی باشند. اگر در زیارت این تحول رخ ندهد، زیارت مورد سوال می‌رود. زیارت درست زیارتی است که با روح یک ارتباطی برقرار شود و قبل و بعد زیارت با هم فرق کند. زیارت یک پروسه است نه مقطعی از زندگی یک زائر.

رئیس دولت اضافه کرد: انتظار می‌رود بدنه دولت همراه با رهنمودهای دولت تحرک خود را حفظ کند و ارتقا دهد. افزایش این تحرک با تلاش و فعالیت و پیگیری مجدانه امور است که رخ می‌دهد. انتظار من از تک تک مدیران این است و باید این حس را مدیران در دستگاه ها ایجاد کنند و به دستگاه خود منتقل کنند. مردم امروز انتظار مسائلی مانند رشوه، پارتی‌بازی و کوچکترین نقض موازین شرعی را ندارند. انتظار مردم یک دولت فسادستیز مردمی است. این زمانی محقق می شود که تمام بدنه این موضوع را دنبال کند.