رئیسی : آماده ایم از آبروی خود هزینه کنیم

رئیسی : آماده ایم از آبروی خود هزینه کنیم

نشست صمیمی دولت و مجلس شورای اسلامی  با محوریت حل مشکلات اساسی مردم، بررسی راه های افزایش و رونق تولید و راهکارهای افزایش همکاری دو قوه به میزبانی دولت  در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

سید ابراهیم رئیسی در نشست صمیمی دولت و مجلس با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و ابراز امیدواری از اینکه استمرار برگزاری نشست‌های مشترک بین دولت و مجلس منشأ آثار و برکات فراوانی در مسیر اداره امور کشور باشد، گفت: مجموعه مطالب و دیدگاه‌هایی که در چنین نشست‌هایی مطرح می‌شود قطعاً برای کشور راهگشا است، برای ادامه مسیر رفع مشکلات کشور، همکاری و هماهنگی بین دولت و مجلس ضروری است.

رئیس‌جمهور با ضروری شمردن انسجام و همدلی قوای سه‌گانه برای غلبه بر مشکلات کشور، گفت: دولت با فعالیت‌های خود نشان داده که برای حل مسائل و مشکلات مصمم است و در چند ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیسی ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین اولویت دولت دانست و گفت: ایجاد امید با اقدام و عمل امکان‌پذیر است و در این مسیر یکپارچگی همه ارکان نظام حکمرانی در کشور، از جمله دولت و مجلس یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی تعامل و هماهنگی کامل با مجلس را ضروری برشمرد و ادامه داد: دولت از نظارت و پیگیری‌های مجلس استقبال می‌کند و از همین رو به همه وزرا بارها تأکید کرده‌ام که نهایت تعامل و مساعدت را با مجلس داشته باشند. در عین حال لازم است نمایندگان محترم هم نسبت به الزامات و فرآیندهای امور اجرایی توجه داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمایندگان در تقویت عملکرد وزارتخانه‌ها و روحیه دادن به وزرا نقش مهمی دارند، افزود: اگر وزیری بخاطر برخی سخنان روحیه خود را از دست بدهد، آن وزیر نمی‌تواند فعالیت مؤثری داشته باشد و در این صورت این کشور است که از این ناحیه خسارت می‌بیند.

رئیسی سوال از وزرا یا توضیح خواستن از آنان را خالی از هر گونه اشکالی دانست اما در عین اذعان داشت: همه این موارد می‌تواند در عین حفظ احترام، همدلی و یکپارچگی انجام شود و نباید موجب تضعیف و تخریب و شادی دل بدخواهان شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تحول در شناخت، تحول در فرآیندها و تحول نهادی را اجزای رویکرد تحول‌گرایانه دولت مردمی خواند و اضافه کرد: دولت برای تحول‌آفرینی عزم راسخ دارد. امروز تحول در رویکردها با اقداماتی که دولتمردان در عرصه‌های مختلف آغاز کرده‌اند با جدیت پیگیری می‌شود، روند تحول در فرآیندها نیز در همه وزارتخانه‌ها آغاز شده است تا زمینه تحول واقعی فراهم شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت با اراده و تصمیم جدی به دنبال انجام اقدامات شجاعانه بویژه در حوزه اصلاحات اقتصادی است، گفت: مصمم هستیم اصلاحات ساختاری را در حوزه‌های مختلف از جمله نظام بانکی، مالیاتی، اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم و در روند اجرای آن آمادگی داریم از آبروی خود هزینه کنیم.

رئیس قوه مجریه کشورمان با تأکید بر اینکه دولت هرگز گرفتار حاشیه نخواهد شد، تصریح کرد: امروز مردم از همه ما انتظار دارند که مشکلات کشور را برطرف کنیم، لذا کوچکترین حرف و اقدامی که مردم را ناامید کند، گناهی نابخشودنی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موارد مطرح شده در خصوص ارز ترجیحی، حفاظت از معیشت و سفره‌های مردم را اولویت اصلی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی خواند و گفت: مصمم هستیم که شرایط را طوری فراهم کنیم که موضوع ارز ترجیحی آثار اجتماعی و تبعات سوء در بازارها و در بین فعالان اقتصادی و در زندگی مردم نداشته باشد.

رئیسی در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار داشت: دولت نسبت به اجرای این اصل مصمم است، تصمیم داریم برخلاف گذشته که نارسایی‌های زیادی در اجرای آن ایجاد شد، براساس آنچه قانون مشخص کرده روند اجرای اصل ۴۴ را با قوت پیگیری کنیم.

قالیباف: امروز نیازمند جهاد تصمیم در مجلس و دولت هستیم  

در این نشست صمیمی رئیس مجلس در سخنانی با تاکید بر این که امروز نیازمند جهاد تصمیم در مجلس و دولت هستیم، گفت: ما باید برای ساخت ایران قوی تلاش کنیم لذا به تصمیمات مهم نیاز داریم، در چنین شرایطی تاخیر در تصمیم باعث تردید می شود و تردید موجب تغییر در تصمیم قبل خواهد شد بنابراین تردید و تاخیر نباید دامن جبهه انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد

محمدباقر قالیباف دیروز در نشست صمیمی نمایندگان مجلس با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، گفت: ما نباید فرصت ها را از دست بدهیم زیرا این فرصت ها قابل تکرار نیست. روزی در این کشور 119 میلیارد دلار در سال درآمد داشتیم و در دوره ای هم به دلیل تحریم ها برای 10میلیارد دلار درآمد در سال تلاش می کردیم. امروزه می فهمیم که با 119 میلیارد دلار چه کارها و اقداماتی می توانستیم بکنیم که نکردیم. ما باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات تکرار شدنی نیستند. وی در ادامه اظهار کرد: در دولت گذشته در دوره ای منتظر مذاکرات، احیای برجام و اجرای آن ماندیم، وقتی هم که خروج از برجام اتفاق افتاد ما مسائل مختلف حتی آب خوردنمان را هم به برجام گره زدیم. آن دوران باید برای ما درس عبرت شود و در کنار پیگیری مذاکرات و رفع تحریم ها که دغدغه ماست، مسائل کشور را بدون توجه به برجام دنبال کنیم. رئیس قوه مقننه یادآور شد: مسائل مذکور سبب شده کوچک‌ترین بحثی در مذاکرات در نرخ ارز یا خودرو تاثیراتی ایجاد کند از این رو برای پرهیز از تخلفات و اشتباهات گذشته و شرایطی که اقتصادمان را شرطی کرده بود، باید از تکرار مجدد آن ها جلوگیری کنیم و در واقع ما فرصت خطا کردن نداریم. مجموعه جبهه انقلاب که در مسند مسئولیت و قدرت قرار گرفته محکوم به موفقیت است بنابراین مجلس و دولت و قوه قضاییه مجزا از یکدیگر نیستند و ما یکپارچه هستیم و مردم از ما چنین انتظار دارند. دکتر قالیباف تصریح کرد: ما باید برای ساخت ایران قوی تلاش کنیم لذا به تصمیمات مهم نیاز داریم. در حقیقت مسائل ما روشن و راهکارها مشخص است. عوارض احتمالی هم وجود دارد. قطعا محاسنی هم در این زمینه وجود خواهد داشت، در چنین شرایطی تاخیر در تصمیم باعث تردید می شود و تردید موجب تغییر در تصمیم قبل خواهد شد بنابراین تاخیر و تردید و تغییر نباید دامن جبهه انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد. وی افزود: فهرست بلندبالایی از مشکلات وجود دارد و ما باید اولویت ها را مشخص کنیم و جسارت داشته باشیم و با درایت و همدلی به سمت هم افزایی حرکت کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز نیازمند جهاد تصمیم در مجلس و دولت هستیم تا بر مشکلات فائق آییم در غیر این صورت مشمول تذکر رهبری خواهیم شد. جهاد تصمیم به این معناست که پس از مشورت، کار کارشناسی و بحث و جدل، جمع بندی کنیم و سپس با اراده و محکم کار را براساس جمع بندی صورت گرفته انجام دهیم و از تهدید داخلی و خارجی و جوسازی های رسانه ای احساس نگرانی نکنیم. ما باید کار را با اخلاص و طبق سنت های الهی آغاز کنیم. رئیس قوه مقننه با بیان این که جهاد تصمیم رمز تبدیل فرصت های با ریسک به تحولات بزرگ در کشور است، اظهار کرد: در سال 1401 در آستانه تنظیم برنامه هفتم توسعه هستیم از این رو باید اجازه دهیم تصمیمات شجاعانه گرفته شود چرا که با تصمیم های بزرگ می توانیم جراحی های بزرگ و تحولات بزرگی را ایجاد کنیم. ما در مجلس برای رقم زدن این حرکت مهم کمر همت بسته ایم تا به دور از اختلافات تصمیم بگیریم و با رویکرد مشخص حرکت کنیم. اختلافات سلیقه ای طبیعی است و اختلافاتی که منافع مردم و قانون را در نظر نگیرد، ناپسند خواهد بود.