دوی ماراتن کیش یا بنگاه درآمدزایی؟

انتشار ویدیویی عجیب از گم شدن ورزشکاران در مسیر ماراتن کیش باعث زیر سوال رفتن برگزاری رویدادهای این‌چنینی شده است

دوی ماراتن کیش یا بنگاه درآمدزایی؟

مسئولان فدراسیون دوومیدانی اعتقاد دارند هر گونه رویدادی باید با مجوز این فدراسیون برگزار شود؛ اتفاقی که در جریان اکثر مسابقات در مناطق آزاد با عنوان ماراتن رخ نمی‌دهد

حضور در ماراتن و آزمودن توانایی دویدن به مسافت طولانی شاید برای هر فردی که مدتی است فعالیت‌های ورزشی خود را به صورت مرتب انجام می‌دهد، جذاب باشد. برگزاری مسابقاتی با عنوان ماراتن در سال‌های اخیر شگردی برای برخی افراد و کلاب‌ها شده که بتوانند علاقه‌مندان را جذب کنند؛ اگرچه توقع می‌رود در چنین مسابقاتی حداقل مسائل اولیه فنی و قوانین مربوط به ماراتن رعایت شود.

جنوب کشور و به ویژه جزایری همچون کیش و قشم با توجه به هوای مطبوع در این فصل و جذابیت‌های بصری گزینه مناسبی برای برگزاری چنین رویدادهایی است، اما بعد از برگزاری ماراتن کیش که گفته می‌شود بیش از 500 شرکت‌کننده داشته، انتشار یک ویدیو همه چیز را زیر سوال برده است.

وقتی مسیر مسابقه گم شد!

یک روز بعد از برگزاری ماراتن کیش، تصاویری در فضای مجازی وایرال شده که اتفاقات عجیبی را در همان خط استارت مسابقه نشان می‌دهد. در این ویدیو دوندگان بدون اینکه مسیر مسابقه را بدانند در سه جهت مختلف حرکت می‌کنند و مسئولان برگزاری سعی می‌کنند آنها را در مسیر مسابقه قرار دهند؛ اتفاقی که خنده تماشاگران و حاضران در خط استارت را به همراه دارد. البته که این تصویر فقط از خط استارت منتشر شده و مشخص نیست 42 کیلومتر مسیر مسابقه به چه صورت طی شده و آیا قوانین مربوط به برگزاری یک ماراتن اصلا رعایت شده یا هدف فقط برگزاری یک رویداد بوده است؟!

ورودی‌های سنگین مسابقه به جیب چه کسی رفت؟

مسیر اشتباه رفتن دونده‌ها در همان ابتدای ماراتن نشان می‌دهد که این مسابقه حتی استانداردهای اولیه را هم نداشته، اما با یک حساب و کتاب ساده از تعداد شرکت‌کنندگان مشخص می‌شود که مسئولان برگزاری 260 میلیون تومان ورودی از آنها دریافت کرده‌اند! 150 دونده برای بخش 42 کیلومتری و 350 دونده نیز برای بخش 15 کیلومتری این مسابقه ثبت نام کرده‌اند که به ترتیب 590 و 490 هزار تومان ورودی پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که فقط 24 میلیون تومان در دو بخش زنان و مردان و دو ماراتن 15 و 42 کیلومتر به نفرات برتر اهدا شده و مشخص نیست سرنوشت 236 میلیون تومانی که باقی مانده، چه شده است؟! طبق گفته مسئول برگزاری مسابقات، نفر اول در هر بخش 3 میلیون تومان، نفر دوم 2 میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان جایزه گرفتند.

پاسخ مسئول برگزاری: شیطنت مجازی بود!

پیام بیباج مسئول برگزار کننده ماراتن کیش درباره ویدیوی منتشر شده از این مسابقات که نشان می دهد چند شرکت کننده مسیر را گم کردند و نظم ماراتن بهم خورده است به گفت: این  یک شیطنت کوچک،  کوتاه و ۱۰ ثانیه ای  در یک مسابقه  ۴۲ کیلومتری و ۶ ساعته بود. دو دونده ۵ متر را با شیطنت اشتباه دویدند و صدایشان هم در فیلم مشخص است که یکی می گوید به این سمت برویم و دیگری سمت دیگری را می گوید و در انتها نیز به مسیر برمی گردند.

بیباج با بیان اینکه این دو  در جلسه توجیهی مسابقات نبودند، اظهارکرد ین موضوع اصلا اتفاق خاصی نبود و این دو دونده اصلا در جلسه توجیهی نبودند و مسیر را نمی دانستند. حتی مشخص است که در فیلم شوخی هم می کنند. این اتفاق حتی در فیلم خط شروع ما وجود نداشت چرا که بسیار کوتاه بود. در این ۴۲ کیلومتر یک نفر ناراضی نبود و حتی اشتباه هم نرفت. ما به کمک پلیس مسیرها را بستیم و هیچ کم و کسری وجود نداشت و همه به بهترین شکل به خط پایان رسیدند. همان طور که گفتم این موضوع یک شیطنت فضای مجازی بود که من از آن ناراحت هم نیستم.

او در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مسیر مسابقه باعث این اشتباه شده است گفت: پیش از این قرار بود مسابقه در مسیر دیگری باشد اما در صحبتی که با پلیس راهور داشتیم به خاطر اینکه امنیت بیشتر باشد جهت را تغییر دادیم. این موضوع دو سه روز قبل مسابقه اتفاق افتاد و در جلسه توجیهی به همه اعلام کردیم و روی گوگل ارث هم توضیح دادیم. در طول مسیر هم تمام شرایط امنیتی و راهنمایی فراهم بود. اگر این موضوع به خاطر تغییر مسیر بود یک نفر به راست و دیگری به چپ می رود؟!

او در ادامه صحبت های خود بیان کرد: من هنوز نمی دانم چرا این دوندگان این کار را کردند و هنوز هم آن ها را پیدا نکرده ام. راهنمای آن ها حاضر بود اما یکی از این دونده ها از روی جدول پرید!

بیباج در پایان صحبت هایش درباره این اتفاق افزود: کل موضوع ۱۰ ثانیه بیشتر نیست و شیطنت صورت گرفته نیز طبیعی است. معمولا وقتی اتفاقات خوب و بزرگ می افتد در ادامه از این مسائل برای آن درست می کنند. همه چیز در مسابقه خوب بود و ما خوشحال هستیم. ما چند سال پیش مسابقات کندوان تبریز را در کوه برگزار کردیم.بعد از دو سال اجرا از نظر فنی  و استاندارد فدراسیون جهانی این رقابت ها را جزو هشت مسابقه برتر دنیا پذیرفتند. برای کیش هم برنامه داریم. امسال دوره اول بود و امیدواریم سال بعد با مشکلات کمتر آن را برگزار کنیم.

فدراسیون: خواستیم مانع‌شان شویم، نتوانستیم!

اما فدراسیون دوومیدانی اصلا دل خوشی از برگزاری این ماراتن و تورنمنت‌های این‌چنینی ندارد. گویا قبلا در کیش، قشم و حتی تهران هم چنین رویدادهایی بدون مجوز فدراسیون برگزار شده و پیگیری‌های فدراسیون نیز به جایی نرسیده است. برخی افراد در قالب کلاب‌هایی که برگزار‌کننده این ماراتن‌ها هستند، تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند و نیازی هم به مجوز فدراسیون ندارند.

علی رضایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی به برگزاری ماراتن کیش واکنش نشان داده و می‌گوید: «بارها و بارها در یک ماه اخیر نامه زدیم و با نهادهای مختلف از جمله وزارت ورزش، هیات‌های سراسر کشور و دیگر ارگان‌ها مکاتبه کردیم. به حراست وزارت ورزش رفتیم و درباره این ماراتن توضیح دادیم، اما فایده‌ای نداشت. به ما گفتند جزیره کیش یک منطقه آزاد و مستقل است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم. واقعا خودمان هم اذیت شدیم و متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. الان هم هر اتفاقی که افتاده، منطقه آزاد کیش باید پاسخگوی آن باشد. البته ما به عنوان متولی این رشته شکایت کردیم، اما به نظرم این عزم برای برگزاری نشان می‌داد که عده‌ای پشت ماجرا هستند. چند وقت قبل هم مورد مشابهی در تهران بود که ما جلوی آن را گرفتیم